266 na zwolnicach?
Moderator: Pasza
266 na zwolnicach?
Czy star 266 był fabrycznie wyposażany w mosty portalowe? Bo widziałem dzwig na takim podwoziu i był na zwolnicach. Zastanawia mnie, czy to fabryczne rozwiązanie czy jakaś składanka?
krótkie kanciaste Pajero 2,5TD -było, ale się skończyło
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
Jakies zdjecia, link ? Z tego co mi wiadomo star 660(tego nie jestm pewien), 244, 266, i koparki mialy identyczne mosty. Nie wiem czy w ogule w PRL robili jakies inne mosyt do ciezarowek 4x4, 6x6 (Teraz to chyba juz nic nie robia ale to inny tamatpiotr759 pisze:Star 266 nie był w takie most wyposażony. Miały je późniejsze stary - model 944 (chyba - w każdym razie ze starym typem kabiny)

praga ma zwolnice i blokady tylnich mostów
http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic.php?t=13653
http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic.php?t=13653
uaz 2,4td uaz2.8i gaz66
W koparce Waryński i starze 660 jest jeden typ mostów. Podobnie w 244 i 266 - różnice polegają na sposobie mocowania do ramy - na resorach czy drążkaxh reakcyjnych.caterpillar pisze:Jakies zdjecia, link ? Z tego co mi wiadomo star 660(tego nie jestm pewien), 244, 266, i koparki mialy identyczne mosty. Nie wiem czy w ogule w PRL robili jakies inne mosyt do ciezarowek 4x4, 6x6 (Teraz to chyba juz nic nie robia ale to inny tamatpiotr759 pisze:Star 266 nie był w takie most wyposażony. Miały je późniejsze stary - model 944 (chyba - w każdym razie ze starym typem kabiny))
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
No tak myslalem. A co do tych nowych starow terenowych co wojsko chyba tylko wojsko polskie na nie stac, to jakie mosty maja? Bo nie moge za wiele na necie znalesc. Wiem ze fabryki stara juz nie ma teraz jest tam MAN
PS.
juz zanlazlem http://www.hardtrucks.lap.pl/articles.php?id=4
PS.
juz zanlazlem http://www.hardtrucks.lap.pl/articles.php?id=4
Temat rzeka jeśli chodzi o mosty w Starach. Model 66 inne, modele 244, 266, inne, 744 zupelnie inne 944, 1266, 1466 to juz inna historia.
Modele od 66 do 266 miały mosty polskiej konstrukcji, natomiast 744 mial już francuskie mosty rockwella, lzejsze (mniejsza grucha) i stosunkowo mocne. W Starach nowej generacji, 944, 1266, 1466 czytaj cała konstrukcja MAN/Steyr i bóg wie co jeszcze. Konstrukcyjnie są ciekawe bo mają płaską gruche, przez co zyskują na prześwicie i wyposażone są w 100% blokady.
Modele od 66 do 266 miały mosty polskiej konstrukcji, natomiast 744 mial już francuskie mosty rockwella, lzejsze (mniejsza grucha) i stosunkowo mocne. W Starach nowej generacji, 944, 1266, 1466 czytaj cała konstrukcja MAN/Steyr i bóg wie co jeszcze. Konstrukcyjnie są ciekawe bo mają płaską gruche, przez co zyskują na prześwicie i wyposażone są w 100% blokady.
FORTITUDINE VINCIMUS
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
Kamel pisze:To się zgadza. Są to zwolnice planetarne, które nie tworzą tzw. mostów portalowych, jak ma to miejsce w przypadku np. Unimoga.
Tak się właśnie składa że Unimog ma mosty portalowe

A Tobie chodzi raczej o takie mosty np. z Ify

http://www.rajdy4x4.pl/foto.php?f=/ciek ... a=swirojas
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
To chyba nie jest mozliwe zeby dyferencjal byl w piastach. Dyferencjal musi byc w normalnym miejscu, tylko ze moze byc mniejszy i delikatniejszy (ma "lzej" bo w piastach jest dodatkowa redukcja momentu obrotowego wiec nie musi przenosic tak duzych sil)piotr759 pisze:jeżeli gruch w moście jest płaska - wskazuje to, że mechanizmy różnicowe ma w piastach(zwolnicach) - podobne rozwiązanie istnieje w jelczach z mostami węgierskiej firmy RABA.
Zgadzam sie z przedmowca:
NIE MA mechanizmu roznicowego w piascie kola!Bo to byloby bez sensu. Trzeba rozroznic most portalowy(na walcowych zwolnicach), most z planetarnymi zwolnicami i most bez zwolnic. Ogolnie zwolnice sa po to zeby grucha byla mniejsza i ciensze polosie, zwlaszcza w ciezszych pojazdach. Ale nie musza byc - patrz kamaz/ural, tam zamiast tego jest dwustopniowa przekladnia w gruszce z drugim stopniem walcowym (tez ciekawa konstrukcja zerznieta od amerykanow - rodzina ciezarowek REO). Zwolnice planetarne nie zmniejszaja przeswitu, wejscie i wyjscie napedu jest wspolosiowe. Najblizszy przyklad to Raba wiec Jelcze,Liazy i Ikarusy. Ciekawostka jest ze byly tez w jelczach (autobusach chyba) lzejsze mosty z tzw. quasi-planetarna zwolnica w ktorej satelity nie jezdzily dookola tylko mialy stale osie, ale to inna historia. Star ma mosty ze zwolnicami od modelu 744 jak wczesniej napisal kolega, dlatego male gruchy i przeswit sporo wiekszy. Portalowych mostow Stary nie mialy nigdy, w ogole kiedys byly tylko 2 typy mostow - spawane banjo od stara 660 i potem odlewana grucha z wtlaczanymi pochwami polosi w rodzinie 200. Najblizszy przyklad auta na "offroadowych" zwolnicach to oczywiscie Praga, jednak ktos tu z przeswitem przesadzil, grucha jest dosc spora (bo i przelozenia Praga ma potezne, max 80:1 chyba) i przeswit pod grucha fabryka podaje na 400 mm na kolach 8.25-20 co i tak budzi szacunek bo to tyle co pod sztywna osia. Star na kolach 12-20 ma 320 mm. Inny przyklad to Unimog oczywiscie, tam przeswit jeszcze lepszy bo w standardzie duze kola. Inne auto na zwolnicach to Tatra 805, taka mala ciezarowka wielkosci unimoga z lat 60 ale tam most jest lamany i niezalezny zawias jak to w Tatrze. No i Volvo Laplander (kilka odmian), ktorego mosty czesto do osobowek sluza offroaderom bo najlzejsze z wymienionych. Jako ciekawostke podam ze czesto jezdzicie pojazdami na portalowych mostach i pewnie nawet nie wiecie - wszystkie autobusy niskopodlogowe maja mosty ze zwolnicami tyle ze most jest do gory nogami zeby obnizyc podloge, a same zwolnice maja 2 kola posrednie.
NIE MA mechanizmu roznicowego w piascie kola!Bo to byloby bez sensu. Trzeba rozroznic most portalowy(na walcowych zwolnicach), most z planetarnymi zwolnicami i most bez zwolnic. Ogolnie zwolnice sa po to zeby grucha byla mniejsza i ciensze polosie, zwlaszcza w ciezszych pojazdach. Ale nie musza byc - patrz kamaz/ural, tam zamiast tego jest dwustopniowa przekladnia w gruszce z drugim stopniem walcowym (tez ciekawa konstrukcja zerznieta od amerykanow - rodzina ciezarowek REO). Zwolnice planetarne nie zmniejszaja przeswitu, wejscie i wyjscie napedu jest wspolosiowe. Najblizszy przyklad to Raba wiec Jelcze,Liazy i Ikarusy. Ciekawostka jest ze byly tez w jelczach (autobusach chyba) lzejsze mosty z tzw. quasi-planetarna zwolnica w ktorej satelity nie jezdzily dookola tylko mialy stale osie, ale to inna historia. Star ma mosty ze zwolnicami od modelu 744 jak wczesniej napisal kolega, dlatego male gruchy i przeswit sporo wiekszy. Portalowych mostow Stary nie mialy nigdy, w ogole kiedys byly tylko 2 typy mostow - spawane banjo od stara 660 i potem odlewana grucha z wtlaczanymi pochwami polosi w rodzinie 200. Najblizszy przyklad auta na "offroadowych" zwolnicach to oczywiscie Praga, jednak ktos tu z przeswitem przesadzil, grucha jest dosc spora (bo i przelozenia Praga ma potezne, max 80:1 chyba) i przeswit pod grucha fabryka podaje na 400 mm na kolach 8.25-20 co i tak budzi szacunek bo to tyle co pod sztywna osia. Star na kolach 12-20 ma 320 mm. Inny przyklad to Unimog oczywiscie, tam przeswit jeszcze lepszy bo w standardzie duze kola. Inne auto na zwolnicach to Tatra 805, taka mala ciezarowka wielkosci unimoga z lat 60 ale tam most jest lamany i niezalezny zawias jak to w Tatrze. No i Volvo Laplander (kilka odmian), ktorego mosty czesto do osobowek sluza offroaderom bo najlzejsze z wymienionych. Jako ciekawostke podam ze czesto jezdzicie pojazdami na portalowych mostach i pewnie nawet nie wiecie - wszystkie autobusy niskopodlogowe maja mosty ze zwolnicami tyle ze most jest do gory nogami zeby obnizyc podloge, a same zwolnice maja 2 kola posrednie.
- caterpillar
- Posty: 654
- Rejestracja: śr paź 06, 2004 12:06 pm
- Lokalizacja: Sucha Besk./Krawów/Czasem Krościenko n/d
Spoko artykulikvetrieska pisze:(....)
Tu jest wszystko opisane z ilustracjami
http://www.zss.pl/~moto/publikacje.htm
Nie wiem dokladnie, w ktoryms z artykulow pod linkiem jest napisane ze jest amerykanski. Ale pewnie ma we Francji jakas fabryke.
A dla tych ktorzy przeczytali te kilka artykulow o mostach i przekladniach glownych( a warto!!!ja tez sie dowiedzialem co nieco) mam male uzupelnienie: samochod o schemacie napedu z jednym dyferencjalem w skrzyni rozdzielczej i walami po obu stronach to DAF YA328 z lat 50. Fajnie wyglada jego podwozie, gdzie wcale nie ma gruszek mostow tylko jedna sztywna os tylnego wozka i niezalezne zawieszenie z przodu.
Za kabina jest tylko zarabiscie szeroka (prawie jak auto) skrzynia rozdzielcza z ktorej wychodza po dwa kardany z lewej i prawej(przod i tyl). A kazde kolo ma swoja przekladnie slimakowa. tutaj i tutaj macie linki jak on wyglada. A co do drazonych walow jeden w drugim do przekazywania napedu na kolejna os o ktorych tez jest w tych artykulach to Tatra ma wg mnie mistrzostwo swiata. Dwie osie z tylu, miedzy nimi dyfer+dwie osie z przodu z centralnym dyfrem a kazda z osi ma podwojna przekladnie glowna. I wszystko miesci sie w centralnej rurze!
A dla tych ktorzy przeczytali te kilka artykulow o mostach i przekladniach glownych( a warto!!!ja tez sie dowiedzialem co nieco) mam male uzupelnienie: samochod o schemacie napedu z jednym dyferencjalem w skrzyni rozdzielczej i walami po obu stronach to DAF YA328 z lat 50. Fajnie wyglada jego podwozie, gdzie wcale nie ma gruszek mostow tylko jedna sztywna os tylnego wozka i niezalezne zawieszenie z przodu.
Za kabina jest tylko zarabiscie szeroka (prawie jak auto) skrzynia rozdzielcza z ktorej wychodza po dwa kardany z lewej i prawej(przod i tyl). A kazde kolo ma swoja przekladnie slimakowa. tutaj i tutaj macie linki jak on wyglada. A co do drazonych walow jeden w drugim do przekazywania napedu na kolejna os o ktorych tez jest w tych artykulach to Tatra ma wg mnie mistrzostwo swiata. Dwie osie z tylu, miedzy nimi dyfer+dwie osie z przodu z centralnym dyfrem a kazda z osi ma podwojna przekladnie glowna. I wszystko miesci sie w centralnej rurze!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość