Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pn wrz 06, 2010 11:36 pm

Niestety opowiadacie farmazony....wyciagarka musi mieć siłe na linie taką,aby wyjąc z błota
n a s z ą furę.To sie da okreslić przez masę pojazdu mnożoną przez ileś.
Jeżeli robimy taki układ,że z jednej strony łapiemy za grube drzewo,a z drugiej za równie mocno stawiający opór element,to co jest kryterium wytrzymałości wyciagarki?Rozerwanie ramy?Jeżeli tak,to może sie okazać,że i starowska jest za słaba.
Mechanik nie ma zabezpieczeń przeciążeniowych i będzie ciagnął,aż coś sie zerwie....przekładnia,lina,rama albo coś jeszcze innego.Przy tych przełożeniach raczej nie uda się zadławić silnika.
Cały czas się dziwię dlaczego cała ta twórczość idzie w strone budowy czołgu :roll:
Urwało się?No,to dospawać/czyli wykrochmalić/.
Na szczęście niektórzy maja inne podejscie i może dzięki temu latamy.
Sztuką jest zrobic samochód,który jest lekki,dobrze wyważony i ma przyzwoity stosunek mocy do masy.Reszta to nieudolność i brak jasnej koncepcji /takie np "łofrojd w niedziele,a na codzień do sklepu"/.
Sorry,ale zbudowałem juz kilka furek i zebrałem trochę doświadczeń.W zwiazku z tym trudno mnie przekonać do tzw obiegowych opinii :wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: N2O » pn wrz 06, 2010 11:49 pm

Mechanik starowski jak najbardziej ma zabezpieczenie przeciążeniowe.
W głębokim błocie zazwyczaj używa się napędu kół i wyciągarki, a wtedy silnik bardzo łatwo zdusić.
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt wrz 07, 2010 12:06 am

Mówisz o tej śrubce/przetyczce/ na wałku wejsciowym :roll: ?Jeżeli tak,to jest to rzecz która można zaspawać jakby kogoś denerwowała.
Chodzi mi o sytuację,gdy silnika nie zadławiasz kołami,a pracuje tylko wyciagarka,czyli gdy jak pisałem jesteśmy zaczepieni z jednej i drugiej strony do "betonu".
Pojawia sie też pytanie na ile masa samochodu wieksza o te 100kg np powoduje,że szybciej pakujemy sie w sytuacje koniecznosci uzycia windy :roll:
Ile tracimy na przyspieszeniu i zwrotnosci?
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Salata123 » wt wrz 07, 2010 8:26 am

star to nie jest 100kg! nawet z liną :lol:
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
qwai
Posty: 645
Rejestracja: pn lip 13, 2009 7:41 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: qwai » wt wrz 07, 2010 9:23 am

Panowie

Ma ktoś jakieś rysunki wymiary mocowań wahaczy do mostu ??
Coś na czym można by się wzorować oddając jakiejś firmie do wycięcia ??
Najlepiej pod wahacze od LR :D
Fascynaci 4x4

Awatar użytkownika
kryzys86
 
 
Posty: 137
Rejestracja: śr wrz 24, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: kryzys86 » wt wrz 07, 2010 10:12 am

Tutaj to chyba najlepiej dobrać jakiś wahacz i przymierzyć do mostu i następnie w autoCAD-zie wszytko sobie rozrysować,
jednocześnie w programie możemy dokładnie wszytko wymierzyć i uniknąć wiele problemów

Np wahacz od Matiza ma osiowe odsuniecie śrub 12,3cm


Sprawdzając ugięcie sprężyn z Passata ugięły sie z 38cm na 30cm na "goło" bez amorków tylko pod przednim zderzakiem obydwie sprężyny... czy z amorkami i po kilku jazdach sprężyny "siadą" myślałem aby przyjąć 2cm na przyszłość zapasu (ugiecie pod samochodem jak stoi 28cm).

Auto bez wyciągarki na przodzie i raczej jej tam nigdy nie będzie
Go big or go home

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Kostuch » wt wrz 07, 2010 11:38 am

kryzys86 pisze: ...
Sprawdzając ugięcie sprężyn z Passata ugięły sie z 38cm na 30cm na "goło" bez amorków tylko pod przednim zderzakiem obydwie sprężyny... czy z amorkami i po kilku jazdach sprężyny "siadą" myślałem aby przyjąć 2cm na przyszłość zapasu (ugiecie pod samochodem jak stoi 28cm).

Auto bez wyciągarki na przodzie i raczej jej tam nigdy nie będzie
Ale w passacie są sprężyny z drutu, który jest na końcach cieńszy i jest progresywna charakterystyka.
U mnie przez dwa lata w samuraiu z nadwagą nie siadły w żaden zauważalny sposób.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » wt wrz 07, 2010 3:57 pm

vandall1 pisze:Niestety opowiadacie farmazony....wyciagarka musi mieć siłe na linie taką,aby wyjąc z błota
n a s z ą furę.To sie da okreslić przez masę pojazdu mnożoną przez ileś.
Jeżeli robimy taki układ,że z jednej strony łapiemy za grube drzewo,a z drugiej za równie mocno stawiający opór element,to co jest kryterium wytrzymałości wyciagarki?Rozerwanie ramy?Jeżeli tak,to może sie okazać,że i starowska jest za słaba.
Mechanik nie ma zabezpieczeń przeciążeniowych i będzie ciagnął,aż coś sie zerwie....przekładnia,lina,rama albo coś jeszcze innego.Przy tych przełożeniach raczej nie uda się zadławić silnika.
Cały czas się dziwię dlaczego cała ta twórczość idzie w strone budowy czołgu :roll:
Urwało się?No,to dospawać/czyli wykrochmalić/.
Na szczęście niektórzy maja inne podejscie i może dzięki temu latamy.
Sztuką jest zrobic samochód,który jest lekki,dobrze wyważony i ma przyzwoity stosunek mocy do masy.Reszta to nieudolność i brak jasnej koncepcji /takie np "łofrojd w niedziele,a na codzień do sklepu"/.
Sorry,ale zbudowałem juz kilka furek i zebrałem trochę doświadczeń.W zwiazku z tym trudno mnie przekonać do tzw obiegowych opinii :wink:
POpieram kolege :)2 :)2
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt wrz 07, 2010 7:19 pm

Zgodnie z wczesniejsza obietnicą daje fotę zbudowanej przeze mnie kolumny amortyzujacej:
"Skjorvensson AG"typ 44 :wink:
Skok amortyzatora ok 33cm.
Planuję zamontować dwie takie kolumny z tyłu suzy.
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

W przygotowaniu wersja bez sprężyn :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: viperecki » wt wrz 07, 2010 7:53 pm

a jaka maja te twoje amorkii grubośc osi / tłoczyska ogólnie mówiąc tego pręta głównego
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt wrz 07, 2010 7:55 pm

fi 22
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: viperecki » wt wrz 07, 2010 7:58 pm

ok tyle pytan odemnie powinno pozyć trochu choć długawe sie wydaja
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt wrz 07, 2010 8:05 pm

No też liczę na to,ze się nieprędko połamią :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » wt wrz 07, 2010 8:47 pm

będzie seryjna produkcja? :D
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Michal_R » wt wrz 07, 2010 10:30 pm

vandall1 pisze:Zgodnie z wczesniejsza obietnicą daje fotę zbudowanej przeze mnie kolumny amortyzujacej:
"Skjorvensson AG"typ 44 :wink:
Skok amortyzatora ok 33cm.
Planuję zamontować dwie takie kolumny z tyłu suzy
A jaki jest koszt wykonania takiego patentu ??

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt wrz 07, 2010 10:33 pm

Nie ma problemu,ale najpierw testy podobnej wersji bezsprężynowej w Patrolu.
Niestety przy wymaganym długim skoku gabaryt musi być :roll:
Koszt wykonania?Nie liczyłem jeszcze dokładnie,myslę,ze ponizej tysiaka się mieści.Przy serii da sie koszty zmniejszyć.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Zun » śr wrz 08, 2010 6:37 pm

Jesli koszt oscyluje wokol tysia to robota troche bez sensu. FOA mozna w podobnej cenie poskladac najdluzszego z zewnetrznym zbiornikiem - mysle ze z przesylka by sie zmiescilo. Nawet o FOXa mozna by sie bylo pokusic w podobnej cenie , tylko raczej juz nie najdluzszego. Dostajemy produkt do OFFROADu , przetestowany przez czempionów . Chyba , że mówisz o tysiu za dwie sztuki ;)
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Michal_R » śr wrz 08, 2010 6:49 pm

Zun pisze:Jesli koszt oscyluje wokol tysia to robota troche bez sensu. FOA mozna w podobnej cenie poskladac najdluzszego z zewnetrznym zbiornikiem - mysle ze z przesylka by sie zmiescilo. Nawet o FOXa mozna by sie bylo pokusic w podobnej cenie , tylko raczej juz nie najdluzszego. Dostajemy produkt do OFFROADu , przetestowany przez czempionów . Chyba , że mówisz o tysiu za dwie sztuki ;)
O to mi chodziło :wink:

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » śr wrz 08, 2010 7:55 pm

Gdybyśmy byli Chinami,to pewnie by to było po sto złotych :wink:
Rzecz jak pisałem nie jest do końca skalkulowana,bo bardziej mnie teraz interesuje,czy bedzie działac tak jak oczekuję.
Zun:nie wszystko co hamerykańskie i majace ładną naklejkę-znaczy dobre.Bycie przez jakis czas armatorem Jeepa wyleczyło mnie z kompleksów :wink:

A tak lekko abstrahując:dlaczego nie dać zarobić komuś,kto wymyslił coś nowego?
Jezeli nie dać,to znaczy że trzeba sobie samemu wymyśleć,kupić składniki,pozałatwiać,powalczyć z materią,przetestować i poprawić błędy.Krótko mówiąc:zaryzykować.
Nadto nie musze chyba nikogo przekonywać,że cena powyżej pewnego minimum jest umowna i wynika z popytu.To elementarz.
Zresztą tu nie miejsce na takie rozważania.Oczekuję raczej technicznych wątpliwości z Waszej strony.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Zun » śr wrz 08, 2010 8:53 pm

Co do hamerykanskosci - nie musisz mi tego tlumaczyc , praca z jeepami to dla mnie codziennosc :)21 Ale nie porownuj tego do takich produktow jak FOA i FOX . Nie ujmując tobie nie wierze w to , aby twój produkt robił tak jak produkty wyżej wymienionych. Nie twierdze , że twój produkt jest drogi - FOX na polskim rynku jest sprzedawany po bodajże 2000 pln - a mozna kupic na amerykanskim za 250$ ze sprezynami. A oceniac twoje rozwiazanie trudno , jesli nie mialem przyjemnosci poużywać sobie tego produktu ;) Widziałem natomiast co robia maszyny zasuwające w baja momentami 200 km/h z FOA n a pokładzie , nie mówiąc już o maszynach robiących cuda podczas zawodów w rockcrawlingu , na pokazówkach przy szybszych pprzejazdach na FOXach - poezja. Jeśli chcesz polemizować to oprócz zdjęć pochwal się konstrukcją - czy to jest gaz , czy to jest olej , czy emulsja a może dwie oddzielne komory ?
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » śr wrz 08, 2010 10:39 pm

Zun pisze:................................
Niewatpliwie masz rację-rzecz którą się zajmuję od miesiąca nie moze sie porównywać do firm profesjonalnych.Kojarze tylko,ze Ty również masz jakis problem z amortyzatorami nazwijmy to:długoskokowymi.Wiec pusciłem fotę tego co sam stworzyłem na dzień dzisiejszy.
A jezeli ktoś pyta:ile to kosztuje-to staram się z grubsza odpowiedzieć,nie starając się od razu robić na tym jakiegoś interesu-rzecz nie jest jeszcze w praktyce sprawdzona i istnieje pewne ryzyko,ze nie zagra.
Nadto,dyskutujemy tu w gronie powiedzmy "półamatorów"lub moze "półprofesjonalistów",a na pewno poszukiwaczy w miarę prostych rozwiazań z których może się kiedyś urodzić światowy sukces,albo chociaż sukces na rajdzie w Piżdziszewie Górnym :roll:
O tych amerykańskich cenach etc gadaliśmy juz wcześniej:tak mi przykro,że w US coś kosztuje 250 a u nas 2 tys...To normalne:popyt-podaż itd.
Na tu i teraz musiałbym wydać znacznie wieksze pieniadze niż wydaje mi sie celowe do tego samochodu.Poza tym musiałbym czekać nie wiadomo ile,cos tam latać załatwiać,mieć problemy z ew zwrotem czy reklamacją.To jest element który próbuję załatwic własną inwencją i ryzykiem.Poza tym lubię patencić.
Podobnie sie rzecz ma z moimi wahaczami:nigdzie nie widziałem takiego systemu,ani nie słyszałem miarodajnych opinii-pozostaje więc samemu sprawdzić.
Wracajac do tematu:amortyzatory są olejowe,sprężyny jak widzisz regulowane-wszystko gotowe do montażu i prób.Problem tylko w tym,ze nie mam jeszcze zfinitowanego tylnego zawieszenia,więc sprawa jeszcze potrwa.Zrezygnowałem z układu trzydrążkowego na rzecz sierżanta-jest miejsce,a panhard jednak strasznie wywala most na bok przy wiekszych skokach.I tu a propos:należałoby obadać temat panharda regulowanego samoczynnie w zalezności od kąta wychylenia.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Kwadrat
 
 
Posty: 851
Rejestracja: śr gru 01, 2004 6:02 am
Lokalizacja: Warka
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Kwadrat » czw wrz 09, 2010 6:34 am

a panhard jednak strasznie wywala most na bok przy wiekszych skokach.I tu a propos:należałoby obadać temat panharda regulowanego samoczynnie w zalezności od kąta wychylenia.[/quote]


Ale są systemy z podwójnym panhardem i dzwignią na środku mostu. I nic nie wywalają na bok :)
Kurcze nie mogę znalezć fotek. Ale kiedys sam sie zastanawiałem nad takim rozwiazaniem - bardzo fajne :)2

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » czw wrz 09, 2010 8:23 am

Wiem o czym mówisz-to stary wynalazek,podobno Bristol 406 to miał.
My to sobie nazywamy panhardem zetowym.
Jeszcze tego nie próbowaliśmy robić z powodu istotnych wad tego rozwiazania przy o-r:
-prawdopodobnie długa dżwignia srodkowa przy wiekszych skokach mostu
-cały mechanizm narażony na szybkie uszkodzenie w terenie.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Kostuch » czw wrz 09, 2010 8:59 am

vandall1 pisze:Wiem o czym mówisz-to stary wynalazek,podobno Bristol 406 to miał.
My to sobie nazywamy panhardem zetowym.
Jeszcze tego nie próbowaliśmy robić z powodu istotnych wad tego rozwiazania przy o-r:
-prawdopodobnie długa dżwignia srodkowa przy wiekszych skokach mostu
-cały mechanizm narażony na szybkie uszkodzenie w terenie.
To się nazywa prostowód Watta. Był np. w starych aston martinach
Przez chwilę też był u mnie w planach. Poległem na teoretycznym wyznaczeniu długości ramion i położenia zaczepów a robić kilka różnych prototypów nikomu się nie chciało...
Obrazek
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: KSikorski » czw wrz 09, 2010 9:23 am

vandall1 pisze:I tu a propos:należałoby obadać temat panharda regulowanego samoczynnie w zalezności od kąta wychylenia.
Coś mi świta, że Bowler Wildcat ma most prowadzony na dwóch panhardach :wink:
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości