jimniak - check engine

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

jimniak - check engine

Post autor: pavelk » pt lip 29, 2011 7:39 pm

Dzis na autostradzie zapalil mi sie check engine w jimniaku - jaki moze byc powod?
Pokonalem jakies 100km z pred ok 80km/h (ze wzgledu na spalanie staram sie nie przekraczac 3000obr/min), w poprzedni weekend zalozylem instalacje LPG wiec myslalem ze to od tego ale zbiornik byl jeszcze w polowie pelny, poza tym po zatankowaniu do pelna lub przelaczeniu na pb nie zgaslo. Po dojechaniu do domu (kolejne ok 120km) i odczekaniu ok godziny po zapaleniu silnika kontrolka dalej sie swiecila. Po odlaczeniu na 5 min aku problem zniknal...
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: jimniak - check engine

Post autor: ŁeLeK » pt lip 29, 2011 8:32 pm

podłącz pod kompa i zobaczysz :))
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: jimniak - check engine

Post autor: Wilku » ndz lip 31, 2011 9:44 pm

pavelk pisze:Dzis na autostradzie zapalil mi sie check engine w jimniaku - jaki moze byc powod?
Pokonalem jakies 100km z pred ok 80km/h (ze wzgledu na spalanie staram sie nie przekraczac 3000obr/min), w poprzedni weekend zalozylem instalacje LPG wiec myslalem ze to od tego ale zbiornik byl jeszcze w polowie pelny, poza tym po zatankowaniu do pelna lub przelaczeniu na pb nie zgaslo. Po dojechaniu do domu (kolejne ok 120km) i odczekaniu ok godziny po zapaleniu silnika kontrolka dalej sie swiecila. Po odlaczeniu na 5 min aku problem zniknal...

Ja bym obstawiał zły skład mieszanki spowodowany nędznymi/uszkodzonymi podzespołami LPG lub złą regulacją.

pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » pn sie 01, 2011 8:34 am

dzieki ŁeLek - gdybym mial taka mozliwosc to bym na forum nie pytał :wink:
Wilku - > gdyby to byl problem mieszanki lub podzespolow lpg (w to watpie bo wszystko nowe i raczej chyba nienajgorsze - Stag + Tomasseto) to check nie swiecilby sie caly czas? Dzis przejechalem na gazie 300km i zadnego problemu...
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » pt sie 05, 2011 7:01 pm

Mam podobny problem odkąd założyłem instalację gazową. Co jakiś czas (raz na miesiąc lub dwa miesiące) zapala się kontrolka Check Engine ale po skasowaniu zaraz znika.
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » sob sie 06, 2011 8:05 pm

pavelk pisze:dzieki ŁeLek - gdybym mial taka mozliwosc to bym na forum nie pytał :wink:
Wilku - > gdyby to byl problem mieszanki lub podzespolow lpg (w to watpie bo wszystko nowe i raczej chyba nienajgorsze - Stag + Tomasseto) to check nie swiecilby sie caly czas? Dzis przejechalem na gazie 300km i zadnego problemu...

99% zła regulacja układu...jaka listwa ?? czerwony valtek ??
Gdzie zakładałaś ?? podaj nazwę albo adres warsztatu
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » pn sie 08, 2011 8:02 am

kandiru -> "po skasowaniu"? Jak sie to kasuje?
sciba -> skoro zła regulacja układu to dlaczego pojawia się to tylko czasami? Gdyby był problem z mieszanką to chyba po zatankowaniu do pełna lub przełączeniu na pb powinno zniknąć? Listwa czerwona ale jaka dokladnie to musze sprawdzić. Zakładał kolega który normalnie pracuje w warsztacie w Częstochowie - gdzie dokladnie to moge powiedziec jak mi papiery da.
Jak mozna sie pdłączyć do kompa w jimnim? Trzeba jechać do serwisu czy można samemu znalezć gdzieś info gdzie sie podlaczyc, jakim kablem i jaki soft trzeba miec?
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » pn sie 08, 2011 8:39 pm

Nawet w autach z OBD2 system diagnostyczny zachowuje się czasami bez sensu...często jest błąd w obd a nawet się nie zapali check na desce, także nie sugeruj się...jeśli nawet mrugnie to znaczy, że coś jest nie tak. Błędy zapisują się w pamięci systemu, a to kiedy on się zapali na desce i czy w ogóle się zapali to już widzi mi się komputera albo gościa co go programował. Chce pomóc, bo pracuje w firmie która jest producentem STAGa, i zajmuje się na codzień takimi kwiatkami :D
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » pn sie 08, 2011 8:50 pm

pavelk pisze:kandiru -> "po skasowaniu"? Jak sie to kasuje?
sciba -> skoro zła regulacja układu to dlaczego pojawia się to tylko czasami? Gdyby był problem z mieszanką to chyba po zatankowaniu do pełna lub przełączeniu na pb powinno zniknąć? Listwa czerwona ale jaka dokladnie to musze sprawdzić. Zakładał kolega który normalnie pracuje w warsztacie w Częstochowie - gdzie dokladnie to moge powiedziec jak mi papiery da.
Jak mozna sie pdłączyć do kompa w jimnim? Trzeba jechać do serwisu czy można samemu znalezć gdzieś info gdzie sie podlaczyc, jakim kablem i jaki soft trzeba miec?
Kasuje przez odłączenie masy od akumulatora na kilka minut. Listwę mam niebieską.
Dzisiaj byłem na przeglądzie gwarancyjnym instalacji i żadnych błędów nie ma. Więc kasowanie skuteczne.
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » pn sie 08, 2011 9:15 pm

Niebieska...OMVL REG Fast ??
A gdzie zakładałeś w 3mieście ??
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » wt sie 09, 2011 6:51 am

W Gdańsku zakładałem instalacje w grudniu zeszłego roku.
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » wt sie 09, 2011 8:27 am

mam tak jak pisales czerwonego valteka
czyli widze ze przynajmniej sposob kasowania mam taki sam 8)
pytanie co jest nie tak z regulacją - chodzi równo, mocy odczuwalnie raczej nie stracił, na trasie przy oszczednej jezdzie pali 8,5l/100km czyli chyba dobrze - co w takim razie trzeba wyregulować? mozna sie do tego samemu podpiac zeby zobaczyc o co kaman?
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » wt sie 09, 2011 9:09 am

Na przeglądzie instalacji gość coś regulował, zmniejszył o 10% ilość mieszanki. Moc dalej taka sama. Zobaczymy jak będzie ze spalaniem i czy dalej będą się generować błędy.
Podpiąć pewnie się można tylko znaleźć odpowiednią wtyczkę i program, bo wszystko robił z laptoka.
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » wt sie 09, 2011 9:18 am

komputera od gazu pewnie nie rusze bo sie nie znam na regulacji (chociaz moze kolega ze STAGa moglby cos podpowiedzic jaki soft i kabel potrzebny :wink: ) - bardziej mi chodzi o możliwość podłączenia sie do kompa jimniak zeby zobaczy jaki blad wygenerowal check engine...
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » wt sie 09, 2011 9:40 am

Jak uda Ci się sprawdzić to daj znać. Sam jestem ciekaw co to mogą być za błędy.
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » wt sie 09, 2011 2:16 pm

Na razie jedyna metodą jaką znalazłem żeby odczytać kod błędu jest zakup takiego urządzonka http://motoryzacyjna.pl/p35537-auto-scaner-uniwersalny - teoretycznie jest to najtańsze rozwiązanie (o ile działa...). W manualu wyczytałem że niektóre błędy gasną dopiero gdy przy 3 cyklach pracy silnika nie wykryje ponownie tego samego błędu (jako cykl silnika jest rozumiane zapalenie i zgaszenie) - musze sprawdzićmoze działa jak odłaczanie aku (wg manuala wylaczanie na 30sek wystarcza chyba ze jest zimno). Mysle dalej, moze cos wymysle...
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » wt sie 09, 2011 9:53 pm

kandiru pisze:W Gdańsku zakładałem instalacje w grudniu zeszłego roku.
daj ulicę, albo nazwę
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » wt sie 09, 2011 10:20 pm

pavelk pisze:mam tak jak pisales czerwonego valteka
czyli widze ze przynajmniej sposob kasowania mam taki sam 8)
pytanie co jest nie tak z regulacją - chodzi równo, mocy odczuwalnie raczej nie stracił, na trasie przy oszczednej jezdzie pali 8,5l/100km czyli chyba dobrze - co w takim razie trzeba wyregulować? mozna sie do tego samemu podpiac zeby zobaczyc o co kaman?
Coś musi byc nie halo,
Mam podobną kompletację w swoim i checkiem nie żygnął nigdy. No może troche lepszą listwe wtryskową mam.
Jeśli chodzi o podpięcie się pod złączę diagnostyczne w jamniku to jest problem. Ten skaner który podał kolega w linku to jest uniwersalne urządzenie, ale do standardu OBD2 czyli na chłopski rozum...muszą być dwie sondy lambda jedna w kolektorze a druga za katem. Nasze jimniaki mają wtyczkę OBD2, ale nie maja tego systemu ( bo nie ma dwóch sond) także żadnym prostym uniwersalnym prostym skanerkiem się nie podłączycie. Można kombinować z samo diagnostyka jeśli jest taka jak w samuraiu i odczytać mrugający kod z deski, ale nie wiem które kabelki trzeba zewrzeć. Generalnie warsztat mający jakiś poważniejszy sprzęt diagnostyczny powinien odczytać błąda. Samemu raczej będzię trudno.

Jeśłi chodzi o komunikacje ze Stagiem to większego problemu nie ma:

Tu macie najświeższy program AcGasSynchro za free http://www.ac.com.pl/pl/doc/383/acgassynchro-71035

A tu interfejs potrzebny do komunikacji http://allegro.pl/interfejs-usb-ac-stag ... 78644.html

ale myślę, że łatwiej będzie podjechać do dobrego warsztatu, żeby za parę złotych ogarneli temat i będzie spokój :wink:

Pan z Gdańska http://www.instalgaz.webstrony.pl/ możesz powołać sie na Pawła doradcę technicznego z AC (mnie :)21 )

Pan z Katowic- proponuję naszego kolege z forum4x4, nie jaki SebastianS ( starsi foumowicze będą kojarzyć), generalnie fachowiec na skalę europejską ( nie żartuje ) http://www.gzw.pl/ można wspomnieć, że się jest z forum4x4 to na pewno będzie inna rozmowa :)21 a jak Ci będzie daleko do Gliwic to pisz to Ci dam namiar na Katowice do kogoś innego.

w razie co to piszcie, służę pomocą
pzdr
pawel
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
pavelk
Posty: 458
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:32 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: jimniak - check engine

Post autor: pavelk » śr sie 10, 2011 7:41 am

Jak znasz kogos dobrego z K-c to napisz to moze przy okazji uda sie podjechac bo teraz przez prace wiekszosc czas w walbrzychu spedzam i do Gliwic musialbym specjalnie jechac a z czasem mam ciezko.
W ogole to jechac tak z marszu czy lepiej poczekac az sie check zapali i podjechac najpierw do jakiegos serwisu zeby odczytali blad i dopiero na regulacje gazu? Bo chyba gazownik interfejsu do jimniaka nie bedzie mial...?
był: SJ500, 1988
jest: jimniak, 2001

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: jimniak - check engine

Post autor: Kostuch » śr sie 10, 2011 9:22 am

sciba pisze:...
Jeśli chodzi o podpięcie się pod złączę diagnostyczne w jamniku to jest problem. Ten skaner który podał kolega w linku to jest uniwersalne urządzenie, ale do standardu OBD2 czyli na chłopski rozum...muszą być dwie sondy lambda jedna w kolektorze a druga za katem. Nasze jimniaki mają wtyczkę OBD2, ale nie maja tego systemu ( bo nie ma dwóch sond) także żadnym prostym uniwersalnym prostym skanerkiem się nie podłączycie. Można kombinować z samo diagnostyka jeśli jest taka jak w samuraiu i odczytać mrugający kod z deski, ale nie wiem które kabelki trzeba zewrzeć. Generalnie warsztat mający jakiś poważniejszy sprzęt diagnostyczny powinien odczytać błąda. Samemu raczej będzię trudno.
...
Nie odrobiłeś lekcji :wink:
http://rhinopower.org/index.html
Tanio i dobrze.
Jak się popatrzy na schemat urządzenia, to widać że można też zaadaptować dowolny kabelek typu "interface usb<->lpg"

ps.
OBD2 nie oznacza, że muszą być dwie sondy.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

kandiru
Posty: 305
Rejestracja: sob maja 07, 2005 6:27 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: jimniak - check engine

Post autor: kandiru » śr sie 10, 2011 4:14 pm

sciba pisze:
kandiru pisze:W Gdańsku zakładałem instalacje w grudniu zeszłego roku.
daj ulicę, albo nazwę
Tutaj zakładałem:
http://www.autogaztechnik.pl/
Jeep Liberty 3.7 kiedyś: Suzuki Jimny 1.3, Suzuki SJ413, Patrol K-260 i Trooper 2.3

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » śr sie 10, 2011 4:15 pm

Się nie zgodz się :lol:

Pierwsze primo ultimo ten magiczny interface obsługuję protokoły ISO 9141 i KWP...raz, że trochę mało a dwa jak znajdziesz w Suzuce 2000r ISO 9141 to stawiam kratę :)21 no chyba, że znajdziesz KWP to stawiam dwie :)
Drugie primo ultimo nie widzę sensu adaptowania tego jako interface LPG bo i tak nie ma wtyczki do złącza diagnostycznego sterownika LPG.

Co do dwóch sond...no ja się nie spotkałem z z autem z jedną sondą, żeby miało OBD2, ale oczywiście to nie znaczy,że nie ma, bo również zdażaja się samochody z 2007 roku które nie mają OBD2, a powinny. po prostu były robione na jakieś rynki typu Burkina Faso :) . Natomiast masa producentów samochodów wyposażała swoje auta w 16pinowe gniazdo OBD2 niestety nie wyposażając go w system OBD2. Moja Suzuka jest z 99r i wtyczka jest ale OBD2 ni huhu. Może w Suzukach po 2001 roku będzie OBD2, warto sprawdzić, ale pewności niestety nie ma.

P.S masz jakieś pewne źródło inforamcji, że do OBD2 wystarczy jedna soda ?? albo może konkretny przykład jakiegoś auta ?? pytam bo przyda mi się to w pracy :lol:
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » śr sie 10, 2011 4:19 pm

kandiru pisze:
sciba pisze:
kandiru pisze:W Gdańsku zakładałem instalacje w grudniu zeszłego roku.
daj ulicę, albo nazwę
Tutaj zakładałem:
http://www.autogaztechnik.pl/
Pan Jarek założył Ci STAGA ?? :o
ostatnio jak z nim rozmawiałem to strasznie na nas narzekał :)21 myślałem, że już sobie nas odpuścił
Czy może masz inną instalację ??
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: jimniak - check engine

Post autor: sciba » śr sie 10, 2011 4:25 pm

http://www.samochodowka.koszalin.pl/war ... 2-eobd.htm

w większości opracowań o tematyce OBD2 piszą, że muszą być 2 sondy lambda w silnikach z system obd2
oczywiście rozbieżności jest mnóstwo, dlatego pytam, czy masz może jakieś wiarygodne źródło
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: jimniak - check engine

Post autor: Kostuch » śr sie 10, 2011 5:33 pm

sciba pisze:http://www.samochodowka.koszalin.pl/war ... 2-eobd.htm

w większości opracowań o tematyce OBD2 piszą, że muszą być 2 sondy lambda w silnikach z system obd2
oczywiście rozbieżności jest mnóstwo, dlatego pytam, czy masz może jakieś wiarygodne źródło
Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem :)21
Nigdy nie wnikałem w zawiłości standardu, ale druga sonda lambda (i kody z nią związane związane) są li tylko z diagnostyką poprawności działania katalizatora.
Jeżeli nie będzie ani katalizatora ani drugiej sondy ani wyzwalania w programie sterownika kodów dtc z tym związanych, to co za problem żeby mieć w aucie obd2 bez kata?
Osobiście mam auto z czterema sondami i dwoma katalizatorami - oczywiście łącze się w standardzie obd2. Czy to znaczy, że mam obd4 czy 2*obd2? :)21

Powtarzam, to nie moja branża, więc się nie będę wymądrzał.

sciba pisze:Się nie zgodz się :lol:

Pierwsze primo ultimo ten magiczny interface obsługuję protokoły ISO 9141 i KWP...raz, że trochę mało a dwa jak znajdziesz w Suzuce 2000r ISO 9141 to stawiam kratę :)21 no chyba, że znajdziesz KWP to stawiam dwie :)
Drugie primo ultimo nie widzę sensu adaptowania tego jako interface LPG bo i tak nie ma wtyczki do złącza diagnostycznego sterownika LPG.

Co do dwóch sond...no ja się nie spotkałem z z autem z jedną sondą, żeby miało OBD2, ale oczywiście to nie znaczy,że nie ma, bo również zdażaja się samochody z 2007 roku które nie mają OBD2, a powinny. po prostu były robione na jakieś rynki typu Burkina Faso :) . Natomiast masa producentów samochodów wyposażała swoje auta w 16pinowe gniazdo OBD2 niestety nie wyposażając go w system OBD2. Moja Suzuka jest z 99r i wtyczka jest ale OBD2 ni huhu. Może w Suzukach po 2001 roku będzie OBD2, warto sprawdzić, ale pewności niestety nie ma.

P.S masz jakieś pewne źródło inforamcji, że do OBD2 wystarczy jedna soda ?? albo może konkretny przykład jakiegoś auta ?? pytam bo przyda mi się to w pracy :lol:
Śmiem polemizować :D
Co do tego linku który podałem, to ten interfejs działa w standardzie SDL (Suzuki Data Link) i ALDL (poprzednik obd).
To że w warstwie fizycznej jest dla zmyłki opakowany w gniazdo takie jak obd2 o niczym nie świadczy.
I nie pisałem o adoptowaniu tego na interfejs lpg, tylko na odwrót - kupno dowolnego kabelka do usb<->lpg za 40pln i jego adaptację na interfejs do ecu suzuki (bo większość jest oparta na scalakach ftdi FT232). A jak ktoś ma jeszcze laptoka z gniazdem rs232, to jest jeszcze taniej, bo nie trzeba się konwertować na usb...
A jakbyś się wczytał w ichniejsze forum, to tym kabelkiem ludzie skutecznie łączą się do jamników, vitar, gv, swiftów a nawet samuraiów.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość