Strona 1 z 2
Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 10:42 am
autor: Bartex
Przyznać się kto jeździ w samuraju na kolumnach MacPersona?
Zanim Coilovery zaczną byc w bardziej przystępnych cenach taki zastępczy temat na testy po głowie mi chodzi.
Np z Volvo S40 wyglądają na dość długie. Co prawda mam wrażenie że niema prawa to wytrzymać przede wszystkim na spawie dolnym (zaznaczone na foto) ale jak widać ktoś na tym jeździł...
Pomysł jest taki aby wsadzić dół w nagwintowaną grubościenną rurkę z otworem zgodnym z otworem mocowania dolnego która to wzmocni a przy okazji będzie gwint do regulacji sprężyny
Górne mocowanie przerobione będzie na ucho i przykręcone do czegoś takiego + rozpórka
Grymasić ...co Wy na to?
Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 12:04 pm
autor: qwai
Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 12:41 pm
autor: Bartex
qwai pisze:Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
1. może będzie gwint
2. jest parę tanich dobrych sprawdzonych i długich amortyzatorów które robią dobrze... np lublin
3. z przodu powinno wystarczyć
4. najtrudniej z tego wszystkiego będzie wywalić dotychczasowe mocowanie sprężyn
Szpilka na dole też się urwie
Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 12:55 pm
autor: gebels
jak chcesz to ci mogę dać za darmo 2 komplety drążków skrętnych to se na drążkach zawias zrobisz

Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 12:59 pm
autor: Bartex
gebels pisze:jak chcesz to ci mogę dać za darmo 2 komplety drążków skrętnych to se na drążkach zawias zrobisz

Troche za długie. Wystawały by mi za auto do tyłu

Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 1:45 pm
autor: qwai
Bartex pisze:qwai pisze:Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
1. może będzie gwint
2. jest parę tanich dobrych sprawdzonych i długich amortyzatorów które robią dobrze... np lublin
3. z przodu powinno wystarczyć
4. najtrudniej z tego wszystkiego będzie wywalić dotychczasowe mocowanie sprężyn
Szpilka na dole też się urwie
ad 1. raczej nie fabrycznym
ad. 2 albo się nie znam albo w podstawą kolumny Mc persona jest amortyzator
Jeśli chcesz dać te "kolumny" a obok amortyzator od lublina to przemyśl jeszcze swoją koncepcję
ad 4.

Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 1:52 pm
autor: Bartex
qwai pisze:
ad. 2 albo się nie znam albo w podstawą kolumny Mc persona jest amortyzator
Jeśli chcesz dać te "kolumny" a obok amortyzator od lublina to przemyśl jeszcze swoją koncepcję
ad 4.

2 - nie zrozumieliśmy się ... macperson planuje zbudować na amortyzatorze lublina
4 - bo dotychczasowe mocowanie sprężyn jest u mnie dość solidnie obspawane
Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 8:56 pm
autor: viperecki
jak pospawasz do amora kielich sprężyny to szacun
Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 10:01 pm
autor: alfik
MacPherson polega na połączeniu kolumny resorującej ze zwrotnicą - na dole ma mocowanie do piasty, zwykle na dwie śruby.. Ponadto MacPherson przenosi nie tylko siły osowe, ale też prowadzi koło. Tu mowa o coiloverach - amortyzatorach ze współosiowo zamontowaną sprężyną i gniazdem dla niej. MacPhersony mają solidne tłoczyska, bo muszą wytrzymać zginanie. Gwint i możliwość regulowania wysokości nie rozwiązuje w pełni problemu złej sprężyny - mimo skorygowanej wysokości może nadal źle pracować.
Przykład prawdziwego MacPhersona tu:

Re: Macpersony w suce
: wt lis 15, 2011 10:31 pm
autor: Faja
Pomysł dobry. Tak jak pisze Alfik zastosowanie takiej konstrukcji do prowadzenia mostu to już nie jest typowy pacpherson. Kwestia nazewnictwa. Tutaj pomocne może być rozwiązanie z golfa II - są dwa rodzaje pacphersonów- rozbieralne i nie. W rozbieralnym rozkręcamy obudowę i wyjmujemy wkład. Obudowa to zwykła stalowa rura tak więc możemy dowolnie ją przedłużać i wspawać dowolne dolne mocowanie wg potrzeb-czego nie zrobimy ze zwykłym amorem. Teraz pozostaje znalezienie samochodu z wkładem o możliwie jego dużym skoku. Golf to jedyne 170mm-dokładnie tyle samo co vitara...
Ale już cytowany wcześniej amor przedni z Lublina ma większy skok-260mm i jakby delikatnie odciąć mu dolne mocowanie to możnaby go potraktować jako wkład... Powodzenia w motaniu.
Re: Macpersony w suce
: śr lis 16, 2011 7:59 am
autor: Bartex
alfik pisze:MacPherson polega na połączeniu kolumny resorującej ze zwrotnicą ...
mimo skorygowanej wysokości może nadal źle pracować.
Długie zimowe wieczory nakłaniają mnie do eksperymentów. Może coś z tego wyjdzie
Faja pisze: Tutaj pomocne może być rozwiązanie z golfa II - są dwa rodzaje pacphersonów- rozbieralne i nie. W rozbieralnym rozkręcamy obudowę i wyjmujemy wkład. Obudowa to zwykła stalowa rura tak więc możemy dowolnie ją przedłużać i wspawać dowolne dolne mocowanie wg potrzeb-czego nie zrobimy ze zwykłym amorem. Teraz pozostaje znalezienie samochodu z wkładem o możliwie jego dużym skoku. Golf to jedyne 170mm-dokładnie tyle samo co vitara...
Ale już cytowany wcześniej amor przedni z Lublina ma większy skok-260mm i jakby delikatnie odciąć mu dolne mocowanie to możnaby go potraktować jako wkład... Powodzenia w motaniu.
Golf MK2 - czasy niemieckiej doskonałości - dwa takie miałem

Trzeba wybrać się na zaprzyjaźniony szrot - dzięki za podpowiedź

Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 4:16 pm
autor: Aśka&Kuba
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 8:07 pm
autor: mcs0
do tych hamerykanskich sie przymierzalem kiedys:) nawet gosciu mi przeslal jakies dane skok itd
w slynnym watku o wahaczach powinny byc jakies info
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 8:07 pm
autor: Faja
A zna ktoś wymiary tego amora?
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 8:49 pm
autor: mcs0
https://picasaweb.google.com/maciejr666/Coilover
kilka fotek min konstrukcja ZUNa i Gierka
taka obejmę chciałem robić ale musiała by być na pol amora zeby go nie ścisnęła i sie nie złamał:)
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 9:53 pm
autor: Bartex
wow

no nie znalazłem wcześniej. Właściwie dla samych sprężyn wart zainteresowania
Faja pisze:A zna ktoś wymiary tego amora?
Zaraz napisze do sprzedawcy o wymiary.
Dla ciekawości dodam że właśnie przyszły do mnie tylne gwinty z Gofra III który ma wymienne środki i do środka wchodzą typowe amortyzatory po odcięciu mocowania. Przykładowo passatowy tylny wchodzi na bank bo już miara dokonana

Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 9:58 pm
autor: mcs0
Bartex wroc do tematu o wahaczach i tam gdzies znajdziesz wymiary:)
EDIT:
to mi kiedys kolo odpisał jak pytałem
Długość i średnica sprężyny.
"Te długości to chyba max rozciagniety i niestety nie wiem jaki skok mają"
Indeks katalogowy:
-43161 dł. 61cm śr.74mm
-43162 dł. 61cm śr. 74mm
-43163 dł. 67cm śr. 77mm
-43167 dł. 62cm śr. 77mm
-43172 dł. 68cm śr. 77mm
-43180 dł.63,5cm śr. 78mm
-43181 dł. 65,5 śr. 78mm
-43142 dł. 57,5 śr. 78mm
-43085 dł. 56cm śr. 78mm
-43173 dł. 42cm śr. 76mm
-41171 dł. 65cm śr. 76mm
-43171 dł. 65,5cm śr. 78mm
-43143 dł. 59cm śr. 75mm
http://www.americanparts.pl/czesci/kate ... r-tyl.html z tej stronki sa te nr katalogowe
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 10:20 pm
autor: Bartex
mcs0 pisze:Bartex wroc do tematu o wahaczach i tam gdzies znajdziesz wymiary:)
EDIT:
to mi kiedys kolo odpisał jak pytałem
Długość i średnica sprężyny.
Właśnie się do tego dokopałem

Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 10:21 pm
autor: mcs0
zrezygnowalem z nich ze wzgledu na koszt jednej sztuki i duzej niewiadomej:) ale cos czuje ze za pare dni sie dowiem jak to bedzie robilo na Twoim wozie hehe
Re: Macpersony w suce
: pn lis 21, 2011 10:49 pm
autor: Bartex
mcs0 pisze:... cos czuje ze za pare dni sie dowiem jak to bedzie robilo na Twoim wozie hehe
Może to nie być takie proste bo to amortyzatory (chyba) do zawieszenia z resorem a sprężyna na nim dodaje nieco do ładowności... więc pewnie trzeba by to troszkę poprawić

a jak by mi spasowały średnicą do obudowy z gwintem... jutro dzwonię do sprzedawcy

Re: Macpersony w suce
: wt lis 22, 2011 9:11 am
autor: mcs0
Bartex dlatego mozna by dwa na strone wrzucic a co do samych sprezyn to moze by taniej wyszlo zamowic z posprngu czy jakiejs innej fabryki:) zrobia jaka chcesz a cenowo pewnie wyjdzie taniej ze 100zl niz caly ten amorek:)
Re: Macpersony w suce
: wt lis 22, 2011 11:20 am
autor: slavok
zun miał w suce mcpersony z tyłu z tego co pamiętam.
Re: Macpersony w suce
: wt lis 22, 2011 11:22 am
autor: Art_ZGL
slavok pisze:zun miał w suce mcpersony z tyłu z tego co pamiętam.
Kilka postow wyzej kolega mcs0 potwierdzil to zdjeciami

Re: Macpersony w suce
: wt lis 22, 2011 11:32 am
autor: slavok
no tak, nie zauważyłem...
Re: Macpersony w suce
: wt lis 22, 2011 9:49 pm
autor: hadek
Vitka, pomotałem takie cuś:
Skok 25cm,mysle ze w suce robiłoby znakomicie, sprezyna felicja.
pozdrawiam