Wydajniejsze chłodzenie

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: KSikorski » śr sty 11, 2012 8:41 pm

Cześć,

Temat jest następujący: Mam w suzuki 1,6 TD. Włożona chłodnica z audi 80 1,6 td, nic większego się raczej nie zmieści. Wentylator elektryczny od nubiry. Przed chłodnicą do tej pory mieszkał intercooler. Silnik ma chłodnicę oleju działającą na zasadzie wymiennika ciepła z wodą (i przy okazji cały gąszcz przewodów wodnych na tę okazję). Wszystko jest cacy przy normalnej jeździe po szosie i w terenie. Jednak w letnim 30 stopniowym upale na piaszczystych podjazdach trzeba było pilnować się mocno, bo wskazówka temperatury mocno szła do góry... Nie wiem na ile to przekłamanie (czujnik i zegary suzuki, silnik vw), ale wolałbym mieć z tym święty spokój. Przy okazji montażu windy intercooler powędrował nad silnik i wydaje mi się, że z przodu chłodnicy jest trochę wolnego miejsca.

Rozważam następujące opcje:
1.Wywalić wentylator z nubiry i spróbować czegoś mocniejszego (jest mało miejsca między silnikiem i chłodnicą, więc wąski wybór...).
2.Zastosować prawdziwą chłodnicę oleju i wsadzić ją przed chłodnicę wody (jednocześnie pozbywając się wymiennika).
3.Dołożyć dodatkowy wentylator elektryczny od frontu chłodnicy wody.

Może jeszcze jakieś propozycje?
Układ był traktowany siuwaksem do odkamieniania prestone i generalnie jest tam czysto. Pompa wody wymieniona na nową.

Drogie Bravo, co zrobić? :-)
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: N2O » śr sty 11, 2012 8:48 pm

Masz jakiś zegar EGT tam?
Może grzanie się jest skutkiem zbyt wysokiej temperatury spalania.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
cybul
Posty: 389
Rejestracja: wt lip 31, 2007 9:27 pm
Lokalizacja: NIEPORĘT
Kontaktowanie:

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: cybul » śr sty 11, 2012 9:11 pm

EGT raczej nie powinno wpłynąć na temp wody. Tłoki płyną przy za dużym doładowaniu a woda ok. A może prozaicznie termostat za mało otwiera?, Za mało płynu w układzie (chodzi nie o za mały poziom tylko ilość w obiegu ), za wąskie lub za bardzo powyginane przewody (każde kolanko pod ostrym kątem daje duże opory przepływu), można założyć mniejsze kółko na pompie lub dołożyć elektryczną. .Ale też może któryś z przewodów być źle podłączony(nie zgodnie z przepływem). wkładaliśmy 1.6 td,19td i takich problemów być nie powinno.
Profesjonalne przygotowanie aut do motorsportu i turystyki.
https://www.facebook.com/CYBUL.eu

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: N2O » śr sty 11, 2012 9:39 pm

Może być jeszcze tak, że turbo ma chłodzenie wodne(o ile ma), które to jest wpięte w obieg chłodzenia silnika. Nie sprawia to problemów dopóki silnik jest na seryjnych nastawach, a jak turbo mocniej wysilone, to i wodę mocno podgrzewa.
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: slavok » śr sty 11, 2012 9:52 pm

N2O pisze:Może być jeszcze tak, że turbo ma chłodzenie wodne(o ile ma), które to jest wpięte w obieg chłodzenia silnika. Nie sprawia to problemów dopóki silnik jest na seryjnych nastawach, a jak turbo mocniej wysilone, to i wodę mocno podgrzewa.
chyba by musiał z tego 1.6td wyciągnąć 200 koni by się tak działo :)21 ta turbina nie jest chłodzona wodą...
Ostatnio zmieniony śr sty 11, 2012 10:04 pm przez slavok, łącznie zmieniany 1 raz.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: Faja » śr sty 11, 2012 9:58 pm

Ja wkładając do vitary silnik 1,9tdi też miałem problem z doborem wydajnej chłodnicy mieszczącej się w niewielkiej przestrzeni. Po kilku przymiarkach zastosowałem chłodnicę z ursusa C-330 ale umieszczoną poprzecznie-po kilku małych przeróbkach. Jest cała metalowa, gruba i dość tania. Byćmoże w samuraju też się zmieści. Poza tym jak wspomniał kol. Cybul może dałoby się trochę wyprostować przebieg cieczy w układzie. Ja wykonałem od nowa pokrywkę termostatu tak aby króciec celował w stronę chłodnicy by wyeliminować dodatkowe kolanka. Jest też na nim gniazdo włącznika wentylatora chłodnicy. Ponadto warto sprawdzić działanie termostatu i włącznika wentylatora. Co do chłodzenia turba to garret T-2 był dodatkowo chłodzony płynem. Występował w najmocniejszej wersji tego silnika-SB.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: KSikorski » śr sty 11, 2012 11:58 pm

Turbo jest kkk k24 bez chłodzenia wodnego. Seryjne nastawy ciśnienia doładowania i pompy wtryskowej. Płynu nalane tyle ile trzeba, za to ostrych kolanek rzeczywiście trochę jest... stąd pomysł z chłodnicą oleju, wtedy obieg wody by się mocno uprościł.
@cybul: jutro zadzwonię :D
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: N2O » czw sty 12, 2012 12:09 am

Jeszcze filtr powietrza i dolot sprawdź - jak będzie zbyt restrykcyjny, to będzie się grzał.
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: KSikorski » czw sty 12, 2012 12:17 am

Pucha z filtrem jest seryjna dla tego silnika, snorkel z rury fi 90 poprowadzony przez jedno kolanko 90 stopni. On generalnie się nie grzeje. W trasie cisnę nim 100km/h i wszystko jest w porządku. Problemy zaczynają się przy pałowaniu przy małej prędkości w piasku czy tam błocie. Dlatego dumam czy to nie kwestia przepływu ergo wentylatorów.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: slavok » czw sty 12, 2012 12:46 pm

Za niska wydajność chłodnicy jak dla mnie, może po prostu chłodnica jakaś felerna zakamieniona czy coś, sprawdzałeś ją ?
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Wydajniejsze chłodzenie

Post autor: KSikorski » czw sty 12, 2012 1:53 pm

Chłodnicę którą mam acme adapters zaleca do konwersji, a myślę że trochę takich swapów oni zrobili... Po za tym nic większego już tam raczej nie upcham. @cybul podrzucił dobry trop z nagrzewnicą.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość