Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » ndz wrz 01, 2013 5:52 pm

Witam, mam problem z przednim napędem w Jimnym 1,3 z 2003 r., ale może po kolei.
Auto mam od bardzo niedawna, więc dopiero się go uczę i proszę o wyrozumiałość :)

Jak go kupowałem sprawdzałem działanie napędu 4x4 na szutrowej drodze i po włączeniu 4WD bez problemu ruszały wszystkie koła. Wczoraj wybrałem się na większe piaski i niestety Jimny poległ, a wyciągał mnie quad :-?. Kontrolka 4WD świeci się, ale nie działa ani 4H ani 4L.

Poczytałem forum i próbowałem:
- cofnąć z włączonym 4WD i następnie do przodu,
- 4WD włączać i wyłączać w czasie jazdy (oczywiście po polnych drogach),
- obsłuchałem i nie ma żadnych stuków, puków z okolic sprzęgiełek przy zapinaniu/rozpinaniu,
- obmacałem wszystkie przewodu podciśnieniowe pod spodem i nic nie jest rozłączone/pęknięte
- z wyłączonym silnikiem i napędem 2WD, przedni wał kręci się luźno, po zapięciu na 4WD nie da się przekręcić, więc chyba napęd do przedniego mostu jest doprowadzony.
Mam podejrzenia względem sprzęgiełek i tu moje pytanie: jak je rozebrać, że by nie popsuć? Umyć? Czym przesmarować?
Czy da się sprawdzić działanie podciśnienia przy zdjętych sprzęgiełkach?

Z góry dziękuję za wszelkie pomysły i sugestie :)2

Pozdrawiam serdecznie

Grunthor
Posty: 314
Rejestracja: ndz sie 12, 2007 9:01 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Grunthor » pn wrz 02, 2013 10:54 am

Proponuję zanim czepisz się rozkręcania sprzęgiełek sprawdz dokładnie czy działa prawidłowo instalacja podciśnienia.
Odkręć koło, zdejm przewody od zwrotnicy i przy zapalonym silniku niech ktoś Ci zapina- wypina przód.
Ty natomiast obserwój oba wężyki powinno byś wyrażnie słychać zasysanie powietrza. Proponuję nie pomylić przewodów przy zakładaniu. U siebie już kilka razy byłem przekonany że padły sprzęgiełka, ale zawsze się okazywało podciśnienie (silikon w przewodzie, czujnik przy reduktorze).
Grunthor

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » pn wrz 09, 2013 8:14 am

Dzięki za pomysł. :)2 Trochę trwało zanim znalazłem czas i miejsce, żeby to posprawdzać.

Podciśnienie raczej działa. Po obu stronach po zapięciu 4WD było słychać syczenie przez 5 s. Z tym, że dużo wyraźniejsze było po prawej stronie niż po lewej – tu było słychać, ale dużo ciszej. Wychodzi na to, że coś jest przytkane z lewej strony. Jak to dalej diagnozować?

Przy okazji nie powstrzymałem się i ściągnąłem sprzęgiełka. Wielkich luzów po zapięciu nie mają, więc są chyba ok, ale są bardzo zasmarowane, jakąś mieszaniną chyba smaru i oleju. Czy to normalne?

Jak rozumiem, jak założyłbym manualne sprzęgiełka to całe śledztwo z podciśnieniem nie jest konieczne?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
cordoba_2004
 
 
Posty: 3166
Rejestracja: ndz cze 03, 2007 12:30 pm
Lokalizacja: Radłów Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: cordoba_2004 » pn wrz 09, 2013 9:01 am

taaa i przy byle zaspie wysiadaj i przekręcaj
Jest GV i jimny - Głodówka zbawia duszę i leczy ciało

Awatar użytkownika
kacper_
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: pt wrz 11, 2009 5:22 pm
Lokalizacja: Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: kacper_ » pn wrz 09, 2013 9:49 am

Jak jedziesz w miejsca gdzie może się przydać 4WD to cały czas masz zapięte.

Co do tematu, ta mieszanina smaru i oleju to objaw padniętych uszczelniaczy półosi. Olej z mostu dostaje się do piasty i sprzęgiełka mieszając się po drodze z smarem z kuli i łozyska co z kolei powoduje zatykanie się kanalików podciśnienia. Uszczelniacze kosztują grosze, a i roboty z nimi nie jest jakoś strasznie dużo.
Pozdrawiam
Kacper

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » pn wrz 09, 2013 10:12 am

kacper_ znalazłem wcześniej Twoje posty o walce z podciśnieniem na www.klubsuzuki.pl i od razu pomyślałem, że to problem z tymi uszczelniaczami i/lub łożyskami. Czy wymianę tego można zrobić wg http://www.bigjimny.com/images/document ... arings.pdf ?
Taki komplet to za dużo http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=35 ... rule_id=84 ?

W którym miejscu są te kanaliki podciśnienia? bo mam wszystko uwalone smarem i nie mogę ich znaleźć.

Awatar użytkownika
cordoba_2004
 
 
Posty: 3166
Rejestracja: ndz cze 03, 2007 12:30 pm
Lokalizacja: Radłów Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: cordoba_2004 » pn wrz 09, 2013 10:21 am

kacper_ pisze:Jak jedziesz w miejsca gdzie może się przydać 4WD to cały czas masz zapięte.
Gorzej jak jeździsz normalnie po normalnych drogach np w zimie i raz by się przydało 4x4 a raz 4x2 :)
Jest GV i jimny - Głodówka zbawia duszę i leczy ciało

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Kostuch » pn wrz 09, 2013 1:18 pm

cordoba_2004 pisze:
kacper_ pisze:Jak jedziesz w miejsca gdzie może się przydać 4WD to cały czas masz zapięte.
Gorzej jak jeździsz normalnie po normalnych drogach np w zimie i raz by się przydało 4x4 a raz 4x2 :)
A co ma wspólnego zapięcie sprzęgiełek z wyborem 4x2 albo 4x4?
O zabierakach np słyszał?
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
cordoba_2004
 
 
Posty: 3166
Rejestracja: ndz cze 03, 2007 12:30 pm
Lokalizacja: Radłów Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: cordoba_2004 » pn wrz 09, 2013 1:25 pm

no a jak wymienisz na manualne to nie trzaba wysiadać i przekręcać je nam wł/wył :)
Jest GV i jimny - Głodówka zbawia duszę i leczy ciało

Awatar użytkownika
Albert_N
     
     
Posty: 4695
Rejestracja: pt lut 08, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Albert_N » pn wrz 09, 2013 1:44 pm

nie, przekrecasz na wl ale lewarem wybierasz 2wd i masz naped na sam tyl, a poloski sie kreca z przodu razem z kolami bez napedu ze skrzyni.
Pozdrawiam, Albert
Suzuki SJ 413 1,3 SOLD
Mitsubishi L300 4x4
CRX 1.6 ED9

Awatar użytkownika
kacper_
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: pt wrz 11, 2009 5:22 pm
Lokalizacja: Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: kacper_ » pn wrz 09, 2013 2:26 pm

Ten zestaw to zdecydowanie za dużo. W sumie potrzebujesz tylko tych najmniejszych uszczelniaczy (no chyba, że reszta też do wymiany). U mnie te łożyska zwrotnic zakładam najtańsze z możliwych (po jakieś7pln/szt.). Przy jeździe w terenie dostaje się do nich woda i szybko padają - niezależnie jakie założysz.
Pozdrawiam
Kacper

morfi888
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 26
Rejestracja: ndz paź 10, 2010 11:10 pm
Lokalizacja: śląsk

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: morfi888 » czw wrz 12, 2013 9:54 am

zakładaj manuale z samuraia przynajmniej żywotne są, ja nie wysiadam z auta żeby zapiąc je w pozycję LOCK po prostu cały czas jest w tej pozycji i nic sie nie psuje i nie ma problemu jak z automatami.

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » czw wrz 12, 2013 12:10 pm

Nie wiem czy pasują do Jimnego manuale z Samuraia....

W sumie to zamiast kupować cokolwiek mogę:
- odkręcić sprzęgiełka
- zapiąć na stałe
- skręcić
- ściągnąć rurkę od podciśnienia (zaślepić jakoś, co by się nie usyfiła na amen)
i mam zawsze pewne włączanie 4WD reduktorem :)21

Tyle, że cały czas będzie chodził przedni most i pewnie spalanie skoczy jeszcze bardziej... ale pewność 4WD bezcenna 8)

Robił ktoś tak na stałe?

Awatar użytkownika
cordoba_2004
 
 
Posty: 3166
Rejestracja: ndz cze 03, 2007 12:30 pm
Lokalizacja: Radłów Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: cordoba_2004 » czw wrz 12, 2013 12:36 pm

zaspawac bedzie pewnosc 4x4
Jest GV i jimny - Głodówka zbawia duszę i leczy ciało

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » czw wrz 12, 2013 1:05 pm

...i koniecznie obciąć drążek reduktora co by przez przypadek nie przełączyć na 2WD :wink:

Pytam serio, czy ktoś próbował jeździć na stale spiętym przodzie, dołączając jedynie napęd do przedniego mostu?
Czy da się tak jeździć po czarnym (oczywiście na 2WD)?

Awatar użytkownika
Albert_N
     
     
Posty: 4695
Rejestracja: pt lut 08, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Albert_N » czw wrz 12, 2013 1:10 pm

spokojnie sie da. W samurajach czesto wystepowaly wlasnie zabieraki blokujace kola z polosiami na stale z przodu, wiec most sie krecil ale naped nie dochodzil ze skrzyni na 2WD.
Pozdrawiam, Albert
Suzuki SJ 413 1,3 SOLD
Mitsubishi L300 4x4
CRX 1.6 ED9

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » czw wrz 12, 2013 1:18 pm

Dzięki :)2
Jeśli do zimy nie wyśledzę problemów z podciśnieniem docierającym do sprzegięłek, to przynajmniej jest jakiś plan B :)21
Przynajmniej nie będę musiał kupować manuali, bądź co bądź to 5 stów w kieszeni...

Awatar użytkownika
kacper_
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: pt wrz 11, 2009 5:22 pm
Lokalizacja: Tarnów

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: kacper_ » czw wrz 12, 2013 1:59 pm

Ja zazwyczaj całą zimę jeżdżę z zapiętymi sprzęgiełkami. Spalanie? Jimny i tak pali dokładnie tyle ile mu wleję i ani kropli więcej :)
Pozdrawiam
Kacper

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » pt wrz 13, 2013 8:58 am

Panowie, proszę o poradę, które wziąć:
1. http://allegro.pl/sprzegielka-avm-samur ... 44670.html
2. http://allegro.pl/sprzegielka-piast-atp ... 10184.html

Z zastrzeżeniem, że mój Jimny to seria i poważny teren zobaczy sporadycznie. Raczej chodzi o zimę i nieutwardzone drogi (ale takie, którymi osobówki też śmigają :roll: )

Krótko mówiąc czy warto dać 100 więcej?

Grunthor
Posty: 314
Rejestracja: ndz sie 12, 2007 9:01 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Grunthor » pt wrz 13, 2013 9:36 am

octa pisze:Z zastrzeżeniem, że mój Jimny to seria i poważny teren zobaczy sporadycznie. Raczej chodzi o zimę i nieutwardzone drogi (ale takie, którymi osobówki też śmigają :roll: )
Krótko mówiąc czy warto dać 100 więcej?
A czy na pewno warto wkładać manuale ? Ja dość intensywnie (7 lat) moczę jamnika w terenie i nie narzekam na automaty (może dlatego wszystko chodzi bo jest używane ?).
Napraw podciśnienie pośmigaj na automatach, a za rok zdecyduj.
Grunthor

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » pt wrz 13, 2013 9:52 am

No tak, ale nigdy tej pewności nie ma, że się zapną. A już go z piachu wyciągałem przez to...

Strasznie durna jest ta kontrola od 4wd, świeci, a napęd nie działa. Szkoda, że nie ma jakiś czujników przy sprzęgiełkach, czy są zapięte, czy nie. Bo tak to jest wróżenie z fusów i w najmniej oczekiwanej chwili możesz się dowiedzieć, że jesteś w ciemnej d...

A może ktoś próbował to jakoś przerobić?

Grunthor
Posty: 314
Rejestracja: ndz sie 12, 2007 9:01 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Grunthor » pt wrz 13, 2013 2:43 pm

Jak pisałem wyżej Jamnika użytkuję kilka lat, trzy razy napęd odmówił mi posłuszeństwa. Pierwszy to gdy stał w bagienku ze 4 godz., to po wyciągnięciu nie chciał się rozpiąć- samo umycie reduktora z łajna i wysuszenie pomogło. Drugi gdy sylikon zatkał jeden z przewodów podciśnienia- samo przedmuchanie i wydłubanie czopka pomogło. Trzeci jak jechałem na Omalo rozgrzany wydech stopił i wyrwał przewody od czujnika w reduktorze. A same sprzęgiełka nigdy mnie nie zawiodły (nawet mam kupione jedno na zapas za 60 zeta/nówka)
Grunthor

octa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob sie 31, 2013 7:31 pm

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: octa » pn wrz 16, 2013 10:19 am

W sumie to, że działa 4WD to wcale nie świadczy o tym, że sprzęgiełka działają poprawnie mogą być przecież na stałe spięte. Przełączając na 2WD odpinasz tylko napęd przedniego wału.

Właśnie w ten weekend testowałem ten wariant. Przełączyłem lewarek na 4WD sprawdziłem (rozkręcając) czy sprzęgiełka się zapięły i pojeździłem po piachach. Oczywiście 4WD zarówno H jak i L działo bez najmniejszego zarzut. Jimny szedł jak zły :)21
Później przełączyłem na 2WD przejechałem po czarnym ok. 10 km i ponownie rozkręciłem sprzęgiełka. Oba były nadal spięte...

Wydaje mi się, że najpewniejszą metodą sprawdzenia poprawności funkcjonowania sprzęgiełek jest ich rozkręcenie. Drugim pomysłem, jaki przyszedł mi do głowy jest podlewarowanie przodu (z lewej i prawej na raz, bądź naprzemiennie) i kręcenie kołem - jeśli kręci się przedni wał to sprzęgiełko jest spięte.

Sprawdzałeś kiedyś tak u siebie?

Grunthor
Posty: 314
Rejestracja: ndz sie 12, 2007 9:01 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Grunthor » pn wrz 16, 2013 7:27 pm

Tak. Nawet kilka razy w roku, każde odkręcenie przedniego koła wiąże się z tą czynnością (trwa chwilę). Jest to prosty nie wymagający jakiejkolwiek wiedzy sposób na sprawdzenie działania przodu :)2
Grunthor

Grunthor
Posty: 314
Rejestracja: ndz sie 12, 2007 9:01 pm
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Jimny – brak napędu na przód, a kontrolka 4WD świeci się

Post autor: Grunthor » pn wrz 23, 2013 11:23 pm

octa pisze: Wydaje mi się, że najpewniejszą metodą sprawdzenia poprawności funkcjonowania sprzęgiełek jest ich rozkręcenie.
Drugim pomysłem, jaki przyszedł mi do głowy jest podlewarowanie przodu (z lewej i prawej na raz, bądź naprzemiennie) i kręcenie kołem - jeśli kręci się przedni wał to sprzęgiełko jest spięte.
Jest jeszcze jeden sposób na doraźne ich sprawdzenie. Przy włączaniu 4x4 wyraźnie słychać klik najpierw z prawej strony, a później lewej (dłuższy wężyk z lewej). Przy wyłączaniu ciszej (ale słychać) w tej samej kolejności. 8)
Grunthor

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość