Rury, zderzaki, halogeny, opony itp.

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Rury, zderzaki, halogeny, opony itp.

Post autor: Feniks » sob cze 16, 2007 7:31 pm

Proszę nie kasztanić tematu stwierdzeniami że unia jest be, albo gdzie kto ma przepisy i co se zmotał…
Tekst powstał na podstawie informacji od diagnostów, warsztatów i ofrołdowców (dzięki :)2 ), opisuje prawdopodobny stan prawny na dzień dzisiejszy. Piszę prawdopodobny bo nie do wszystkich przepisów dotarłem, prawo się zmienia itp.itd.

Nie jest to oczywiście żadna wiążąca interpretacja, czy porada prawna, każdy musi podejmować decyzje na własny rachunek. Zarówno tego postu jak i wszystkich innych proszę nie traktować doradztwa, pomocy prawnej itp.

Skąd się biorą nasze problemy:
Generalnie z Ustawy o ruchu drogowym D19970602 (jest tekst ujednolicony), która ma ponad 350 aktów wykonawczych w tym dwa:
RMI o homologacji typu DU 2005/238/2010 (obowiązuje od 2005-11-23) z poprawkami ogłoszonymi w:
1. DU 2006/205/1512; rozporządzenie to przywołuje dyrektywy unijne które nas obowiązują (m. in. Dyrektywę 2005/66/WE o układach zabezpieczających – czyli rury z przodu). Zgodnie z tym rozporządzeniem auto terenowe oznaczane jest N1G (takie do 3,5, szczegółowe wymagania w rozporządzeniu)
2. DU 2008/029/166 (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0080290166) - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep - generalnie rozporządzenie zawiera tabelę z elementami pojazdu oraz związanymi z tym elementem dyrektywami unijnymi, czyli jak ktoś ma ochotę homologować zmotę lub sam zderzak to proszę...

RMI o warunkach technicznych pojazdów DU 2003/32/262 (obowiązuje od 2004-01-14) , do tej pory 8 zmian (DU rok/zmiana: 2004/300; 2004/1085; 2004/1773; 2007/0604; 2007/1393; 2009/75/639; Dz.U. 2011 nr 47 poz. 242; ).

Zmiana 6 http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0090750639 wchodzi w życie 2009-06-20
Zmiana 7 http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 2404&min=1 wchodzi w życie 2011-04-04 Zmiana dotyczy w większości ciągników i chyba nie ma zastosowania dla nas
Zmiana 8 http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 2424&min=1 wchodzi w życie 2011-11-24 Zmiana dotyczy samochodów wyposażonych w instalacje gazowe, więc jak kto ma takową to niech sobie doczyta.

Zmiana 9 - Dz.U. 2012 nr 0 poz. 525 2012.06.16 - Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - dotyczy oznakowania pojazdów straży gminnej :)21

Zmiana 10 -=1 Dz.U. 2012 nr 0 poz. 997 2012.10.08- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Wprowadza wymagania dotyczące skuteczności hamowania SAMów, oraz "3-go" światła stopu

Zmiana 11 - Dz.U. 2013 nr 0 poz. 30 2013.01.19 - Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Wymagania dotyczące pojazdów dla szkół jazdy.

Gdzie można znaleźć coś interesującego: http://www.forum.norcom.pl/
Forum: Wszystko o ... Badaniach Technicznych i Rejestracji Pojazdów
Adminem jest tam N@rbi bywalec i tego forum.

Rejestracja (pierwsza)
Ogólnie jest tak:
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) (2) "stosowaniu warunków technicznych w zależności od daty zarejestrowania pojazdu po raz
pierwszy", rozumie się przez to stosowanie tych warunków odpowiednio do daty pierwszej rejestracji
pojazdu, którą jest:
a) data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, z zastrzeżeniem lit. b i c,
b) data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za
granicą,

c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy Sił Zbrojnych, [...]

ale są wyjątki patrz zderzak przedni poniżej


Zderzak przedni / rury
Rury (dotyczy rur z przodu - przednich układów zabezpieczających :-? ) RMI po ostatniej poprawce 2007/1393 wprowadza tekst jak poniżej co jest wdrożeniem dyrektywy 2005/66/WE, przywołanej również w RMI o homologacji typu.
Link do dyrektywy unijnej 2005/66/WE http://europa.eu.int/eurlex/lex/LexUriS ... 370054.pdf - Lektura niezbyt duża bo 18 stron, (najprościej wpisać 2005/66/WE w google :D )

Tekst po poprawce
Dz.U.2007.192.1393
5) w par. 7 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
[...] przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak, mające służyć do ochrony pojazdu przed uszkodzeniami w razie zderzenia z innym przedmiotem, mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których zostały homologowane. [...]
Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 20 października 2007 r

RMI HOM przywołuje jest dyrektywę 2003/102/WE dotycząca ochrony pieszych (pod tym linkiem decyzja w sprawie przepisów technicznych do tej dyrektywy http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexU ... 01:PL:HTML ).
Jest to wprowadzenie projektu zakazu montażu sztywnych zderzaków resztę dopowiedzcie sobie sami

Zderzak tył
Zderzak z tyłu na RMI TECH
Warunki ogólne
§ 7. 1. Zderzaki i klamki drzwi pojazdu nie mogą powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innego
uczestnika ruchu.
2. ….
3. ….
4. Pojazd, którego zwis tylny jest większy niż 600 mm i wzniesiony nad powierzchnię jezdni więcej niż 700 mm przy zachowanej masie własnej, powinien być wyposażony w tylny zderzak lub urządzenie ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadające warunkom określonym w ust. 1 oraz następującym warunkom:
1) odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 550 mm przy zachowanej masie własnej pojazdu;
2) odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 400 mm;
3) szerokość nie może przekraczać w żadnym miejscu największej szerokości tylnej osi, mierzonej na skrajnych zewnętrznych punktach kół (wyłączając odkształcenia opon występujące w pobliżu ich styku z jezdnią), i nie może być od niej mniejsza niż 100 mm z każdej strony;
4) końce nie powinny być wygięte w kierunku do tyłu oraz nie powinny mieć zewnętrznych ostrych krawędzi;
5) powinny być wytrzymałe i dobrze zamocowane; wysokość przekroju poprzecznego nie może być mniejsza niż 100 mm;
6) warunki określone w pkt 1-5 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1998 r.

5. Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 31 grudnia 1994 r. dopuszcza się, aby zderzak lub urządzenia ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadały następującym warunkom:
1) odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 700 mm;
2) odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 600 mm;
3) szerokość nie może być mniejsza od szerokości pojazdu o więcej niż 100 mm z każdej strony pojazdu; jeżeli składa się z więcej niż jednego elementu, dopuszcza się między elementami przerwę w kierunku poziomym o długości nieprzekraczającej 600 mm;
4) końce powinny być zaokrąglone w kierunku do przodu;
5) powinny mieć odpowiednią wytrzymałość i być dobrze zamocowane.

6. Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. dopuszcza się odległość zderzaka lub urządzenia ochronnego od tylnego obrysu pojazdu nieprzekraczającą 600 mm.
7. Zderzaka lub urządzenia ochronnego, o których mowa w ust. 4, nie wymaga się na:
1) pojeździe, którego konstrukcja uniemożliwia wjechanie pod niego innego pojazdu;
2) …
3) …
4) ...

Światła
Dodatkowe oświetlenie (często określone jako halogeny lub dalekosiężne itp. - terminy takie nie występują w naszym ustawodawstwie) poniżej jest link do rozporządzenia, rozporządzenie to precyzuje jakie światła i w jakiej ilości można zainstalować w samochodzie.
Co można zrobić to zainstalować drugą parę świateł drogowych. Pod warunkiem m.in. że:
- że po włączeniu zapali sie kontrolka długich
- wyłączą sie po włączeniu świateł mijania
- szczegóły patrz link poniżej

Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Rozdział 3 par. 12 Światła, oraz poprawka do rozporządzenia http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 0090750639 wchodzi w życie 2009-06-20

Czy mogę umieścić światła na dachu?
TAK - zakładając są to światła drogowe to na podstawie poprawki jak wyżej – ma być umieszczone z przodu, (powiedzmy w przedniej połowie auta biorąc pod uwage długość), warunek aby nie oślepiało kierującego, w tym światłem. odbitym (np. od maski)
Przeciwmgłowe nie – dach odpada ewidentnie bo: nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania

Światło robocze
§ 44. Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o "pojeździe", rozumie się przez to ciągnik rolniczy,
leśny i pojazd wolnobieżny oraz przyczepę przeznaczoną do łączenia z tymi pojazdami.
§ 47. 1. Do pojazdu, o którym mowa w § 44,
2) dopuszcza się wyposażenie w światła:
....
ciągnącego przyczepę przekraczającą tę szerokość,
c) robocze, przeznaczone do oświetlenia miejsca pracy.

Więc odpada chyba, że ktoś ma swój wehikuł zarejestrowany jako ciągnik rolniczy :)21 lub pojazd wolnobieżny... w innym miejscu świateł roboczych nie zauważyłem.

Stopy co najmniej 2 nie więcej niż 4 jeśli pierwsza rejestracja jest przed 2003-06-30. Po tej dacie obowiązkowy 3 środkowy stop.

Inne
Jeśli samochód został zarejestrowany po raz pierwszy przed 1986-01-01 to nie musi mieć:
- awaryjnych
- przeciwmgłowego tylnego
- cofania


Opony
Jedynie słuszne pytanie czy mogę większe, odpowiedź dzięki @Kamel, podsumowując to co poniżej opon o innym rozmiarze niż przewidziane przez producenta założy nie można.

1) ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z dnia 8 grudnia 2003 r.)

Brak określenia kary za rozmiar, jedynie za używanie kolców lub łańcuchów.

2) ROZPORZĄDZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
(Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.)

Tutaj już można doszukać się podstaw:
- WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO;
punkt 8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz i w trzeciej kulumnie, opisanej jako "Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający"
znajduje sie taka informacja;
3. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.

3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

Widnieją takie zapisy dotyczące opon:

Rozdział 2 , Wyposażenie:

5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
5a. (46) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.
6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.

Wyposażenie obowiązkowe
Co nasze wózki mieć musza (na podstawie RMI TECH)
§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
1) w numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) albo w numer nadwozia, […] VIN nie wymaga się dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1stycznia 1995 r. […]
2) w numer umieszczony na silniku;
3) w samoczynne wycieraczki przedniej szyby […]
4) w prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz w drogomierz;
5) w lusterka […]
6) w sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, […]
7) w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa:
a) na przednich siedzeniach - stosuje się do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.,
b) na siedzeniach innych niż przednie samochodu osobowego, skierowanych do przodu; warunek stosuje się do samochodu osobowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984r.; przepisów a i b nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;
8 ) w pasy bezpieczeństwa na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia; przepis stosuje się do:
a) przednich siedzeń w samochodach osobowych, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu:
– 30 czerwca 1971 r. - z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 1.400 cm3,
– 31 grudnia 1971 r. - z silnikiem o pojemności skokowej od 1.000 cm3 do 1.400 cm3,
– 30 czerwca 1972 r. - pozostałych,
b) siedzeń innych niż przednie - w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.,
c) siedzeń w pojazdach innych niż wymienione w lit. a i b, wyposażonych w punkty kotwiczenia
pasów bezpieczeństwa - zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.;
przepisów lit. a-c nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;
9) w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa […] przepis stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.;
10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, […]; przy czym błotniki samochodu osobowego […], przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez oś koła,
d) błotników nie wymaga się w pojeździe nietypowej konstrukcji;
11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli [...] błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej oraz motocykla – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie;
12) w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby nieuprawnione;
13) w trójkąt do ustawiania na drodze, […]
14) w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym […]
15) w tłumik wydechu – […] wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawą stronę;
16) (uchylony);
17) (uchylony);
18 ) w miejsce przewidziane do umieszczenia tablic rejestracyjnych, […]
19) w zaczep do holowania z przodu pojazdu, a w odniesieniu do samochodu osobowego także z tyłu;
[…] przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 31 grudnia 1999 r.;
20) w podpórkę (podpórki), zapewniającą stabilne ustawienie pojazdu na podłożu, […]
21) w uchwyt (uchwyty) dla pasażera zgodny z przepisami o homologacji pojazdów.
2. […].
3. Pojazd samochodowy nie może być wyposażony w silnik dwusuwowy.
4. […].
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, patrz opony

Odciągi się samo przez się rozumie że nie legalne, w razie uszkodzenia pieszego można się dorobić poważnych problemów.

Zagranica - podobno o legalności decyduje kraj zarejestrowania pojazdu[/b], czego dowodzą ostatnie przypadki z mandatami za apteczki (dla nas w Niemcowni, czy dla Niemców u nas za gaśnice) i późniejsze zamieszanie.
Ostatnio zmieniony czw lis 21, 2013 1:21 pm przez Feniks, łącznie zmieniany 30 razy.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Rury, zderzaki, halogeny itp.

Post autor: Marcin-Kraków » ndz cze 17, 2007 8:14 pm

Feniks pisze: Halogeny są nielegalne ale w zasadzie wystarczy iż do jazdy po drogach publicznych zostaną zasłonięte np. pokrowcem.
Doczytaj jeszcze deko i uzupelnij. np. Co to sa wg. Ciebie halogeny i dlaczego nielegalne.
W kodeksie nie ma nic na temat halogenow to fakt. Bardziej jest o dodatkowych swiatlach drogowych czy przeciwmglowych. I wcale tam nie ma ze sa nielegalne. Sa poprostu pewne obostrzenia co do ich ilosci i sposobu montazu. Istenieje tez cos takiego jak lampa robocza.

Proponuje jeszcze deko doczytac i to nie jakiegos prawa unijnego i dyrektyw, a nasze polskie prawo ktore w najwiekszej mierze nas dotyczy.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
MaciekK
 
 
Posty: 1059
Rejestracja: śr cze 19, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: MaciekK » ndz cze 17, 2007 9:17 pm

tak z grubsza, ze dwa lata temu ryłem w przepisach i taka była konkluzja

zasada generalna: wszystkie zamontowane światła mają być sprawne (pytanie co ze zdublowanymi lampami tylnymi zderzak/buda np. w LC90)

"halogeny":
-nie dalej niz 40cm od krawędzi bocznej pojazdu
-nie wyżej niż linia świateł mijania
-podłączone:
a) pod osobny przełącznik z kontrolką włączenia
b) włączane razem ze światłami długimi, pod warunkiem że można układ rozłączyć i włączyć ino fabryczne długie
-ilość: jedna para (nie licząc czegoś co jest lampami roboczymi czy innymi cudami)

jest jeszcze taki myk, jaki stosuje sie w naczepach ciągników siodłowych
jeśli światłą są zamontowane obok siebie i ich powierzchnie świecące wpisze sie w prostokąt i te powierzchnie zajmują minimum ileśtam (chyba ok. 70%) powierzchni tego prostokąta, to taki zestaw traktuje się jako jedną lampę 8)
cialo nie przyspiesza umyslu,umysł nie ponagla ciała...
www.szachy.org/~maciek/net/pvekstory301.gif

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin-Kraków » ndz cze 17, 2007 9:26 pm

Jezeli chcecie zeby ten temat stal sie faktycznie skarbnica i to 100% poprawna niech nie wypowiada sie nikt kto ma zamiar pisac uzywajac zwrotow ktorych nie ma w przepisach, albo nie wi co dokladnie ma napisac tylko pisze, cos tam slyszalem od szfagra, albo pani w kiosku mi powiedziala.
A niestety okreslania halogeny, czy dalekosiezne, fabryczne dlugie zaliczaja sie wlasnie do takich.
Nie ma w kodeksie okreslenia dlugie, jest swiatla drogowe.
To samo z tekstami chyba czy podobno. Piszcie cos co mozecie jakos potwierdzic lub podac podstawe.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin-Kraków » ndz cze 17, 2007 9:36 pm

Do poczytania (kilka minut szzukania)

http://www.prawo.psm.pl/?x=D2003_32_262_8

I na szybko przytoczona wypowiedz kolegi Niva'94 z postu z Maj 10, 2005
Niva'94 pisze:Napisz czy chodzi o halogeny przeciwmgłowe czy dalekosiężne. Różnica wynika z "Warunków technicznych jakim powinny odpowiadać pojazdy i ich wyposażenie". Przeciwmgłowe powinny być załączane osobnym przełącznikiem. Włączenie ich powinno być możliwe tylko wtedy, gdy włączone są co najmniej światła postojowe. Włączenie świateł przeciwmgielnych powinno być sygnalizowane lampką koloru żółtego. Dalekosiężne powinny dać się włączyć tylko kiedy są włączone światła drogowe. Załączenie ich może (ale nie musi) być sygnalizowane lampką koloru niebieskiego, nie muszą mieć dodatkowego włącznika. Jak w wolnej chwili skrobnę jakiś schemacik, to Ci podeślę. Albo poszukaj głębiej na forum, bo temat był już przerabiany.
Reszta roznosci po uzyciu opcji szukaj :)21
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » wt cze 19, 2007 9:53 pm

MaciekK pisze:tak z grubsza, ze dwa lata temu ryłem w przepisach i taka była konkluzja

zasada generalna: wszystkie zamontowane światła mają być sprawne (pytanie co ze zdublowanymi lampami tylnymi zderzak/buda np. w LC90)

"halogeny":....

jest jeszcze taki myk, jaki stosuje sie w naczepach ciągników siodłowych
jeśli światłą są zamontowane obok siebie i ich powierzchnie świecące wpisze sie w prostokąt i te powierzchnie zajmują minimum ileśtam (chyba ok. 70%) powierzchni tego prostokąta, to taki zestaw traktuje się jako jedną lampę 8)
halogeny zgodnie z opisem powyżej to mogłyby być światła przeciwmgłowe patrz załcznik nr 6 do RMI TECH

Myk faktycznie jest ale nie da się go zastosować do świateł przednich mijania, drogowych i przeciwmgielnych patrz załacznik nr 6 par 1.1 do RMI TECH czyli pupa :cry:

Marcin-Kraków pisze:Do poczytania (kilka minut szzukania)

http://www.prawo.psm.pl/?x=D2003_32_262_8

I na szybko przytoczona wypowiedz kolegi Niva'94 z postu z Maj 10, 2005
Niva'94 pisze:Napisz czy chodzi o halogeny przeciwmgłowe czy dalekosiężne. Różnica wynika z "Warunków technicznych jakim powinny odpowiadać pojazdy i ich wyposażenie". .... Dalekosiężne powinny dać się włączyć tylko kiedy są włączone światła drogowe. Załączenie ich może (ale nie musi) być sygnalizowane lampką koloru niebieskiego, nie muszą mieć dodatkowego włącznika. Jak w wolnej chwili skrobnę jakiś schemacik, to Ci podeślę. Albo poszukaj głębiej na forum, bo temat był już przerabiany.
Reszta roznosci po uzyciu opcji szukaj :)21
Przywołany cytat jest OK, po warunkiem ze dalekosiężne włączają się tylko przy włączonych drogowych gdyby była możliwość zapalenia ich osobno to musi zapalić się kontrolka.
Ostatnio zmieniony pt cze 29, 2007 9:42 am przez Feniks, łącznie zmieniany 1 raz.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin-Kraków » śr cze 20, 2007 12:31 pm

Feniks kurrr... Przestan wreszcie pisac halogeny, dalekosiezne itd.

Halogen czy tez lampa halogenowa to rodzaj elektrycznego źródła światła. Jest to żarówka gazowana z żarnikiem wolframowym, wypełniona gazem szlachetnym , który regeneruje żarnik przeciwdziałając jego rozpylaniu, a tym samym ciemnieniu bańki od strony wewnętrznej.

Piszac potocznie o halogenach masz na mysli dodatkowe reflektory czy tez lampy. I one moga byc przeciwmglowe (nie przeciwglielne :evil: ) lub drogowe (nie jakies dalekosiezne::evil: )

Uzywaj poprawnego nazwewnictwa, a nie potocznego belkotu !!
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » śr cze 20, 2007 12:47 pm

Marcin-Kraków pisze:Feniks kurrr... Przestan wreszcie pisac halogeny, dalekosiezne itd.

Halogen czy tez lampa halogenowa to rodzaj elektrycznego źródła światła. Jest to żarówka gazowana z żarnikiem wolframowym, wypełniona gazem szlachetnym , który regeneruje żarnik przeciwdziałając jego rozpylaniu, a tym samym ciemnieniu bańki od strony wewnętrznej.

Piszac potocznie o halogenach masz na mysli dodatkowe reflektory czy tez lampy. I one moga byc przeciwmglowe (nie przeciwglielne :evil: ) lub drogowe (nie jakies dalekosiezne::evil: )

Uzywaj poprawnego nazwewnictwa, a nie potocznego belkotu !!
Coś Ty chłopie taki nerwowy, jak piszę to dokładnie wiem co mam na myśli, inni co czytaja też.
Potoczne wyrażenie halogen czy dalekosiężne pasuje tu jak ulał - ludzie nie chcą montować dodatkowych świateł drogowych tylko właśnie halogeny, czy dalekosiężne.
Zobacz chociażby co sie sprzedaję na allegro....

Zgadzam się że to nie jest termin prawny, mało tego zredaguje tak treść żeby było to jasne - co nie zminia postaći rzeczy że dla samej wygody użycia funkcji szukaj zostawię i halogeny i daleksiężne.

PS halogen to także fluorowiec pierwiastek z grupy 17 układu okresowego. :lol:
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
fourup
Posty: 2421
Rejestracja: czw kwie 21, 2005 1:54 pm
Lokalizacja: Kraków. Znów po 7 latach...
Kontaktowanie:

Post autor: fourup » śr cze 20, 2007 2:20 pm

Szczerze mówiąc w prawie nie ma pojęcia świateł dalekosiężnych tylko drogowe, ale w użyciu jest takie pojęcie i nie jest tożsame z drogowymi!
Już zresztą gdzieś czytałem na tym forum - ktoś podawał różnice (nie mam czasu szukać i zlinkować, wię pokrótce szybko opiszę)...

- drogowe - mocne reflektory, montowane fabrycznie i jako dodatkowe. światło rozlane, z wyrażną linią swiatło-cień, oś strumienia światła nieco wyżej, niż świateł mijania, zasięg ok. 100-110m

- dalekosiężne - mocne reflektory dodatkowe, szkło bez linii kształtującej podział światło-cień, światło nierozproszone (wąski mocny strumień światła, tzw światło punktowe), zasięg 200m i więcej...
~fourup/zupka
Troopek był :(
Opuzu Frontper się już nie buduje... :)15

GG:7509837
GSM:660264573

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » śr cze 20, 2007 6:37 pm

fourup pisze:Szczerze mówiąc w prawie nie ma pojęcia świateł dalekosiężnych tylko drogowe, ale w użyciu jest takie pojęcie i nie jest tożsame z drogowymi!

- drogowe - mocne reflektory, montowane fabrycznie i jako dodatkowe. światło rozlane, z wyrażną linią swiatło-cień, oś strumienia światła nieco wyżej, niż świateł mijania, zasięg ok. 100-110m

- dalekosiężne - mocne reflektory dodatkowe, szkło bez linii kształtującej podział światło-cień, światło nierozproszone (wąski mocny strumień światła, tzw światło punktowe), zasięg 200m i więcej...
Myslę że wiekszość ludzi wie co poeta ma na myłsi jak pisze dalekosiężne...
Co do drogowych to jesteś blisko ale: nie muszą mieć linii światło-cień ten wymóg dotyczy tylko siwateł mijania, zasięg 100 to minimum, minmalna jasność 30k cd maksymalna 225k cd. Co jest o tyle istotne że montaż dodatkowych świateł podciągnietych pod drogowe nie moze spowodować przekroczenia tej wartosći.
Ciekawe czy gdzieś to mierzą??
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » pt cze 22, 2007 11:55 pm

Marcin - Kraków
Czy temu tematowi coś brakuje do przyklejania, czy to problem autora?? Chętnie go uzupełnię z czasem, tyle że nie chciałbym szukać za każdym razem jak nasi ustawo(dawcy) coś zmienią. Jest całkiem poczytny jak na dział przepisy... a może się mylę i mam olać??
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

reeb
Posty: 1800
Rejestracja: wt maja 16, 2006 5:53 pm
Lokalizacja: pYrlandia

Post autor: reeb » sob cze 23, 2007 12:21 am

Feniks pisze:czy to problem autora??
niepotrzebnie wciskasz 'wycieczki osobiste'
sadze, ze Marcin jak uzna za stosowne, to przyklei :)
problem w tym, ze temat jest dosc trudny - i wiele do niczego nie prowadzacych
watkow juz zostalo rozpisanych...
Feniks pisze:... a może się mylę i mam olać??
nie mylisz sie, tym bardziej nie powinienes olac,
temat 'co mozna, a czego nie' powinien byc lektura dla tych wszystkich, co to wejscie smoka w stylu "chce podniesc afto o 10'', pomuszcie",... albo jaki jaki to kolejny szpej do niego zapodac bez wnikania czy to jest zgodne z ob. przpisami czy nie... lub czym to grozi
osobiscie :)2
..."Najwyższym osiągnięciem jest pokonać wroga bez walki."

Sun Tzu

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » sob cze 23, 2007 7:48 am

reeb pisze:
Feniks pisze:czy to problem autora??
niepotrzebnie wciskasz 'wycieczki osobiste'
Feniks pisze:... a może się mylę i mam olać??
nie mylisz sie, tym bardziej nie powinienes olac,
....
Pewnie masz racje, pewnie mnie poniosło więc no more...

Pewnie też masz racje, patrzę na to z punktu widzenia "jestem tu nowy", i podejrzewam że wielu wyjadaczy już nie pamięta jak ciężko tu znaleźć konkretne info bez czytania tysięcy postów.
W zamyśle ten temat ma zachęcić innych do przytaczania prawa albo zadawania pytań. Pierwszy post stale uzupelniany mógłby tworzyć coś na kształ bazy wiedzy.
Jest pewnie jeszcze kilka tematów do wyjaśnienia ??
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
JarekK
Posty: 2397
Rejestracja: śr lip 23, 2003 2:12 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Post autor: JarekK » sob cze 23, 2007 8:41 am

zacznij od tego, że wykreśl zdania rozpoczynające się od:
Natomiast Pan w warsztacie ofrołdowym powiedział .....
Od człowieka z warsztatu dla ofrołdowców ......
podobno o ......

albo masz konkretne info poparte przepisem prawnym albo nie. To co ktoś (komu zależy na sprzedaży) powie to można między bajki włożyć. Lepiej napisać, że nie znalazłeść takich uregulowań, niż wprowadzić kogoś w błąd.
Reszta zaczyna wyglądać na dobrą bazę informacji - jak Ci nie zabraknie zapału to :)2 . Możesz też dodać wątek odnośnie konieczności posiadania innego wyposażenia np. pasów bezpieczeństwa

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » sob cze 23, 2007 11:17 am

JarekK pisze:zacznij od tego, że wykreśl zdania rozpoczynające się od:
Natomiast Pan w warsztacie ofrołdowym powiedział .....
Od człowieka z warsztatu dla ofrołdowców ......
podobno o ......

Możesz też dodać wątek odnośnie konieczności posiadania innego wyposażenia np. pasów bezpieczeństwa
Wywaliłem, facet w tym warsztacie faktycznie po zamontowaniu zderzaka jedzie na stację i robi przegląd, z tego co wiem to solidny bo czasem musi coś poprawiać - ale fakt że sam byłem na kilku stacjach i panowie przyparciu do muru w zasadzie mieli niewiele do powiedzenia :roll:

Zbiorę jakoś w calość i wstawię do posta info o wyposażeniu tak żeby nie trzeba całego rozporządzenia zamieszczać.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
pibis
 
 
Posty: 231
Rejestracja: czw lip 20, 2006 6:14 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pibis » sob cze 23, 2007 5:34 pm

@Feniks:

Dzięki za dokładny post, świetna robota!

Mam jednakowoż jeszcze parę kwestii.

Po pierwsze link do rozporządzenia o wyposażeniu powinien być następujący:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 030262.pdf

Po drugie, kiedy przeglądałem, to rozporządzenie, to zasadniczo nic się nie dowiedziałem :/ Na pewno ciężko mi się przebijać przez ten prawniczy bełkot, ale nie dowiedziałem się tak naprawdę jakie dodatkowe światła mogę założyć.

Pytania są konkretne:
Czy mogę umieścić na dachu reflektory, które nazwę roboczo dalekosiężnymi?
Czy mógłbym umieścić na dachu reflektory przeciwmgielne?
Jak jest ze zdublowanym światłami z tyłu? Teoretycznie według załącznika 6 nie mogę posiadać z tyłu 4 pozycyjnych, 4 stopów i 2*2kierunkowskazów?

Dałoby się uzupełnić pierwszy post tego wątku o krótkie tak/nie i uzasadniający przepis?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » ndz cze 24, 2007 10:53 am

pibis pisze:@Feniks:

Mam jednakowoż jeszcze parę kwestii.

Po pierwsze link do rozporządzenia o wyposażeniu powinien być następujący:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search? ... 030262.pdf

Pytania są konkretne:

Pozdrawiam
Link poprawiłem dzieki, akurat sejmowa stronka ma wolne więc nie wiem czy teraz chodzi :wink:
Na pytania odpowiedzi są w poście
Pozdrawiam
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
pibis
 
 
Posty: 231
Rejestracja: czw lip 20, 2006 6:14 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pibis » ndz cze 24, 2007 1:47 pm

Super, świetna robota, dziękuję!

W takim razie nasuwa się kolejna kwestia - czy te światła na dachu mogą być zupęłnie osobno podłączane? W przypadku samochodu osobowego, nie istnieje chyba pojęcie światła roboczego pod które można by to podciągnąć?

Ale z kolei jeżeli mam na dachu takie oświetlenie, podlączone do osobnego włącznika, to mogę zawsze powiedzieć, że to lampokształtna ozdoba dachu? Czy, żeby tak powiedzieć, muszę osłonić te reflektory jakimiś pokrowcami?

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » ndz cze 24, 2007 2:27 pm

pibis pisze:Super, świetna robota, dziękuję!

W takim razie nasuwa się kolejna kwestia - czy te światła na dachu mogą być zupęłnie osobno podłączane? W przypadku samochodu osobowego, nie istnieje chyba pojęcie światła roboczego pod które można by to podciągnąć?

Ale z kolei jeżeli mam na dachu takie oświetlenie, podlączone do osobnego włącznika, to mogę zawsze powiedzieć, że to lampokształtna ozdoba dachu? Czy, żeby tak powiedzieć, muszę osłonić te reflektory jakimiś pokrowcami?
nie moga nie dzialac, jak sa nieprawidlowo podlaczone to owijasz pokrowcem

Awatar użytkownika
pibis
 
 
Posty: 231
Rejestracja: czw lip 20, 2006 6:14 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pibis » ndz cze 24, 2007 2:32 pm

Źle mnie zrozumiałeś. Chciałbym mieć prawidłowo podłączone lampy, przez osobny przekaźnik. Tylko według przepisów to nie może być oświetlenie drogowe, mijania ani przeciwmgielne.

Więc zastanawiam się, czy mógłbym traktować to jako ozdobę samochodu.

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » wt cze 26, 2007 3:07 pm

Wrzuciłem kawałek co nasze wózki mieć muszą - mam mieszane odczucia czy to faktycznie jest potrzebne ??
Zostawic wywalić??

Kawałek o błotnikach jest (chyba) wązny dla lifciarzy, ale wymaga kartki papiru żeby sę to rozrysować :lol:
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Wicherek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: pt paź 14, 2005 6:59 am
Lokalizacja: Bolków

Post autor: Wicherek » śr cze 27, 2007 8:22 am

pibis pisze:@Feniks:
...
Pytania są konkretne:
...
Czy mógłbym umieścić na dachu reflektory przeciwmgielne?
...
Nie

Przeciwmgielne (zgodnie z przepisami) mają być max 40cm od poziomu drogi.
Na pohybel skur.....om

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Feniks » śr cze 27, 2007 8:53 am

Wicherek pisze:
pibis pisze:@Feniks:
...
Pytania są konkretne:
...
Czy mógłbym umieścić na dachu reflektory przeciwmgielne?
...
Nie

Przeciwmgielne (zgodnie z przepisami) mają być max 40cm od poziomu drogi.
Proszę nie wprowadzać zamieszania przepis stanowi jak w pierwszym poście nie wyżej niż światła mijania i nie niżej niż 250 mm
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
Jeti
 
 
Posty: 287
Rejestracja: sob wrz 24, 2005 8:46 pm
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontaktowanie:

Post autor: Jeti » czw cze 28, 2007 2:28 pm

Wątek jak najbardziej OK. Tylko przydałoby się powycinanie osobistych wycieczek, albo stworzenie drugiego wątku do dyskusji na temat tego :-)
Wg. mnie najlepsza by była lista w stylu FAQ.

Ja mam takie pytanie które wynikło po lekturze wątku.

Na dachu nie mogę mieć świateł mijania, drogowych i przeciwmgielnych.
I ok, to jest jasne. Ale teoretycznie mogę mieć lampy robocze.

I teraz czym różni się lampa robocza od nie-roboczej?
Wg. mnie to zastosowaniem. Tzn. mam na dachu dalekosiężne lampy halogenowe ale nie używam ich poruszając się po drodze publicznej, tylko poza nią do "pracy" (bo to w końcu są "robocze").
Wobec tego czy mogę mieć na dachu mocne lampy świecące światłem punktowym, ale załączane zupełnie niezależnie od świateł używanych do poruszania się po drodze publicznej?

I jeszcze drugie pytanie, czy mogę mieć na dachu lampy obrysowe?
Deus Ex Machina - Y60 Paliwożerca
http://www.speedbandits.dk - Jestem za!

Awatar użytkownika
pibis
 
 
Posty: 231
Rejestracja: czw lip 20, 2006 6:14 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pibis » czw cze 28, 2007 5:00 pm

Nie możesz mieć na dachu lampy roboczej. Lampy robocze możesz mieć na traktorze czy innym takim wynalazku (ciągnik leśny, rolniczy, pojazd wolnobieżny - tak wiem, że jesteśmy skłonni kwalifikować nasze auta do wszystkich tych kategorii, ale policja może na to nie pójść).

Dodatkowo - musi być do nich kontrolka.

Masz rację, że od nie-roboczych różnią się tym, ze teoretycznie mają oświetlać miejsce pracy. Pewnie tak tłumaczą się kierowcy tirów, kiedy zatrzyma ich policja, za 80 halogenów dookoła całej kabiny. Albo twierdzą że to jedno źródło oświetlenia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przepisy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość