Witam,
W Land Cruiser 120 zmieniłem sprężyny i amortyzatory. Auto stoi wyżej o 4,5 centymetra. Mam również dystanse na każdym kole po 3 centymetry na koło.
Muszę zrobić geometrię kół po zmianie drążka kierowniczego. Jeżeli pojadę do mechaników i wezmą oryginalne dane z komputera do tego auta to nie wezmą pod uwagę tych zmian. Jak powinno wyglądać ustawianie geometrii?
Pozdrawiam
Szymano
Geometria kół po zmianie zawieszenia
Moderator: Albert_N
- szymano199
-
- Posty: 107
- Rejestracja: śr cze 15, 2011 11:19 pm
- Lokalizacja: Warszawa, Darłowo
Re: Geometria kół po zmianie zawieszenia
Ciekawe pytanie. Mam podobną sytuację, ustawiam jak fabryka kazała, ale są dziwne efekty - na malowanej podłodze w zakrętach strasznie piszczy a gumy sie tępią po bokach. Ale lepszego pomysłu niż fabryka nie mam. To chyba powszechny problem przy niezależnym zawiasie.
Ostatnio zmieniony pt cze 07, 2013 6:50 am przez alfik, łącznie zmieniany 1 raz.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
- szymano199
-
- Posty: 107
- Rejestracja: śr cze 15, 2011 11:19 pm
- Lokalizacja: Warszawa, Darłowo
Re: Geometria kół po zmianie zawieszenia
Znając życia jak spytam majstra to powie, że jest dobrze
)

Re: Geometria kół po zmianie zawieszenia
a po co mają brać ?szymano199 pisze: Jeżeli pojadę do mechaników i wezmą oryginalne dane z komputera do tego auta to nie wezmą pod uwagę tych zmian. Jak powinno wyglądać ustawianie geometrii?
przy lifcie niezależnego zawiasu rozjeżdża się kąt pochylenia koła i kąt wyprzedzenia kąta zwrotnicy (to są parametry powiązane przy tej konstrukcji)... zatem geometra ma "tylko" poprawić kąt pochylenia i wyprzedzenie sworznia, finito
zupełnie odrębną sprawą jest to, czy uda mu się ruszyć mimośrody do regulacji - w starszych J9 są one zaspawane rdzą na amen i trzeba ciąć śruby i palić tuleje

sprawdź lepiej u siebie, bo jak masz tak samo to czeka cie kolejne półtorej tysiąca na śruby, mimośrody i tuleje

PS czemu piszesz o geometrii w wątku o felgach ?
robok rzępoli w harapuciu
Re: Geometria kół po zmianie zawieszenia
Geometria zawieszenia przy niezależnym zawieszeniu jest kompromisem uwzględniającym jego pracę na zakrętach i wybojach. Poszerzenie rozstawu kół wpływa na utratę optymalnych promieni zataczania, podniesienie zawieszenia zmiania zakres zmian ustawienia koła w trakcie pracy zawieszenia - statycznie jest jak w książce, ale na łuku już koła ułożą się pod innym kątem. Stąd jest sens w ustawianiu inaczej niż przy rozwiązaniu fabrycznym - tylko jak???
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
Re: Geometria kół po zmianie zawieszenia
alfik pisze: zmiania zakres zmian

odrzućmy nieszczęsne dystanse (jako niepotrzebne efekciarstwo w tym aucie) i wróćmy to problemu - istotnie jest to zawieszenie z geometrią "pływającą", istotnie zmienia się ona dynamicznie w skrajnych położeniach... wobec tego po lifcie (który jest niczym innym, jak ustawieniem w takim bardziej skrajnym położeniu na stałe, tj. do normalnej jazdy po płaskim) zmieniają się dwa (właściwie trzy, bo przy regulacji kąta pochylenia dochodzi jeszcze zbieżność) parametry o których wspomniałem - zatem należy je przywrócić do stanu sprzed liftu wg danych fabrycznych i tyle
podobnie powinno się robić, gdy fabryczne zawieszenie "klapnie" w wyniku zużycia sprężyn - również poprawić te trzy rzeczy (tylko, ze w tym przypadku obniżanie zawieszenia jest mocno rozciągnięte w czasie i mało kto na to zwraca uwagę)
obniżenie zawieszenia też "zmienia ten zakres zmian"alfik pisze: podniesienie zawieszenia zmiania zakres zmian ustawienia koła w trakcie pracy zawieszenia - statycznie jest jak w książce, ale na łuku już koła ułożą się pod innym kątem.

ale to trochę teoretyczne rozważania, i na pewno nie powoduje to piszczenia koła w zakrętach... zrobić pochylenie, wyprzedzenie i zbieżność - będzie dobrze (jak ruszy mimośrody)
robok rzępoli w harapuciu
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości