marek_z_gor pisze:najprościej bedzie odpowiedzieć ze po prostu mi się podoba:) najbardziej z całej zgraji LR z wyjątkiem rrc ale tam nie było ponoć solidnego diesla a silniki vm znam z autopsji i omijam
a kubek to moze dostane w gratisie do dicho:)
e-nie, tak źle nie było, RRC miał VM2.4TD; VM2.5TD; 200TDi; 300TDi
tu np masz specyfikację:
http://lrdb.pl/rangerover/tech.htm
i opis, jakby co / źródło to samo, tzn nie wiadomo jakie bo też kopiowane z tłumaczeniem:
Jednym z punktów do krytyki Range Rovera było duże zużycie paliwa. Oszczędny użytkownik mieścił się w 15 litrach benzyny, przeciętny jeździec potrzebował 18-19 l na 100km, a byli mistrzowie kierownicy którzy mieścili się w 25 l/100km. Dlatego pojawiły się firmy oferujące zabudowę silnika Diesla .Oferowano silniki Peugota i po 1982 roku silniki VM 2.4. Tak zmotoryzowane auta mieściły się w 10 l na 100 km. Na początku lat 70 specjaliści z Solihull nawiązali współprace z Perkinsem w celu skonstruowania silnika Diesla do Range Rovera. W latach 80 był gotowy 3.5 litrowy V8 Diesel przewidziany do Range Rovera i Land Rovera. W 1982 r pokazano prototyp silnika na salonie Paryskim. Silnik miał moc 125 KM przy 4000 obr/min i 274 Nm przy 2500 obr/min. Średnica tłoka i skok był identyczny jak w benzynowym V8. Różnica polegała na stopniu sprężania 21:1. Pompa wtryskowa mechaniczna i wtrysk paliwa do komór wirowych wstępnych. Silnik posiadał turbosprężarkę. Sam silnik był bardzo lekki tylko 215 kg. Na wiosnę 1983 r oddział doświadczalny Rovera testował jednego Range Rovera z nowym silnikiem, do 1985 roku usterki nowego silnika nie były w pełni usunięte. Głównym problemem, którego nie potrafili konstruktorzy usunąć to pękające głowice.
Prace nad silnikiem zostały wstrzymane pomimo obiecujących dobrych parametrów porównywalnych z benzyniakiem przy zużyciu paliwa ca 10 l na 100km.
Nie posiadając Diesla pasującego do Range zaczęto nerwowo podglądać konkurencję (Mercedesa G z 5 cylindrowym Dieslem i Toyote z 4 litrowym Dieslem), która wpasowała silniki Diesla do swoich aut terenowych i zaczęto szukać następcę niechcianego V8 Diesel. Już wtedy prowadzono rozmowy z BMW w sprawie ewentualnego kupna silnika wysokoprężnego 6R od BMW.
VM 2.4 TD
W 1985r wybrano jako dostawce firmę VM SpA z Bologna. Z firmą tą współpracowano już od 1982 i kupowano silniki do modelu Rover 2400 SD. Ale nowy silnik do Range Rovera miał być dalszym wspólnym rozwojem silnika znanego z Rovera 2400 SD. Ten nowy silnik nazwano w dokumentach wewnętrznych kodem HR 492 HI, a pracami nad jego rozwojem przewodził szef centrum doświadczalnego Land Rovera Bill Morris. Kosztowało go to dwa lata pracy. Silnik VM był udanym rozwiązaniem dla Range Rovera, miał niesamowicie wysoki moment obrotowy na niskich obrotach, co dawało dobrą dynamikę, a maksymalna prędkość 145 km/h robiła z Range najszybszym terenowym Dieslem na świecie. Jedynym mankamentem auta była głośna praca silnika (słyszalna na zewnątrz) ale konstruktorzy poradzili sobie z tym problemem doskonale: w środku auto było optymalnie wyciszone. Diesel ten był dostępny na rynku od kwietnia 1986 r .
Trochę danych technicznych 4R ohv, średnica tłoka 92 mm, skok 90 mm, pojemność 2393 cm3, wał główny na 5 panewkach, sprężarka KKK-16 z chłodnicą powietrza turbodoładowanego, stopień sprężania 22:1, moc 112 KM (na niektóre rynki 105 KM ze względów podatkowych) przy 4200 obr/min, moment obrotowy 244Nm przy 2400 obr/min.
Zewnętrznie Range Rover wyglądał identycznie jak benzynowy brat, z tyłu na klapie był tylko skromny napis Turbo D, a pod maską dodatkowy akumulator i mocniejsze przednie sprężyny ze względu na cięższy silnik. Model Diesel był najbardziej popularny we Francji i Włoszech .
VM 2.5 TD
Silnik VM HR 494 zastąpił poprzednią jednostkę w 1989 roku. Silnik podobnie jak poprzednik posiadał 4 cylindry, jednak pojemność skokowa została zwiększona do 2.5 litra. Silnik zachował swoja modułową konstrukcję (firma VM dostarcza silniki Diesla o dowolnej konfiguracji - kazdy cylinder ma własną żeliwną głowicę i możliwe jest zbudowanie dowolnego silnika od jedno- do dwunastocylindrowego). Była to jednostka z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza doładowującego, z pośrednim wtryskiem paliwa.
Średnica tłoka 92 mm, skok tłoka 94 mm, pojemność skokowa 2.500 cm3, stopień sprężania 22.5:1, moc maksymalna 119 KM przy 4200 obr./min., a moment 209 Lb./ft przy 1950 obr./min.
200 Tdi
Silnik pierwotnie opracowany dla modelu Discovery, zaprezentowany w 1989 roku jako podstawowa jednostka tego auta. Do Range Rovera trafiła w 1992 roku. Silnik jest wersją rozwojową znanego z Land Rovera 90/110 silnika 2.5 TD, posiada turbodoładowanie, chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) i bezpośredni wtrysk paliwa.
Średnica tłoka 90.47 mm, skok tłoka 97 mm, pojemność skokowa 2.495 cm3, stopień sprężania 19.5:1, moc maksymalna 111 KM przy 4000 obr./min., a moment 195 Lb./ft przy 1800 obr./min.
300 Tdi
W roku 1994 silnik 200 Tdi został zastąpiony przez nowocześniejszą jednostkę o identycznych parametrach. Nowy silnik został nazwany 300 Tdi i był montowany w Range Roverach do roku 1995. Ten sam silnik trafił do Discovery 1995 roku oraz do Defendera.