Nowości w LR TDV6 3,0
: wt wrz 01, 2009 8:39 pm
Kilka słów o nowym silniczku TDV6 3,0 dla zainteresowanych
Silnik w zasadzie ten sam a jednak nie do końca.wzrosła pojemność,moc do ok.245 KM,pojawił się FAP.
Silnik spełnia normy emisji spalin Euro 5.przyjęło Się twierdzenie,że jest to silnik Bi-turbo,co nie do końca jest zgodne z prawdą,zastosowano w nim ciekawe połączenie systemu Bi-turbo oraz doładowania dwustopniowego,które jest realizowane za pomocą zaworu recyrkulacyjnego.układ doładowania składa się z dwóch turbosprężarek.Główna VNT oraz dodatkowa bez zmiennej geometrii łopatek.praca dodatkowej turbiny jak i zaworu recyrkulacyjnego jest kontrolowana przez ECU oraz zawory wykonawcze regulujące dopływ podciśnienia.w niskim zakresie obrotów(do ok.2500 obr/min) silnik jest zasilany przez tubinę VNT natomiast dopływ spalin do drugiej turbiny jest zamknięty przez zawór odcinający.przy większym zapotrzebowaniu na moc zawór ten zostaje otwarty przez ECU i dodatkowa turbina zaczyna się napędzać przekazując sprężone powietrze do zaworu recyrkulacyjnego i teraz zaczyna się zabawa.w pierwszej kolejności zawór kieruje powietrze między filtr powietrza a pierwszą turbinę celem zredukowania turbodziury czyli dodatkowo napędza jej wirnik czyli mamy książkowy przykład doładowania dwustopniowego.następnie zawór przełącza tubiny w tryb Bi-turbo czyli kieruje powietrze z drugiej wprost do kolektora dolotowego.
Silnik jest wyposażony w dwa zawory EGR sterowane podciśnieniowo za pomocą ECU.w zaworach tych zastosowano nowy system chłodzenia spalin oraz funkcje samooczyszczania z nagaru.poza tym posiadają one zawór by-pass zezwalający na zwiększony i szybszy przepływ spalin.
Tradycyjny bagnet został zastąpiony przez ultradźwiękowy sensor poziomu i ciśnienia oleju.odczyt dokonujemy na desce rozdzielczej.
Land Rover w tym silniku zastosował układ CR trzeciej generacji.
Pompa CR generuje do 2000 bar dodatkowo celem zapewnienia jednakowego ciśnienia na obu szynach zostały one połączone ze sobą dodatkowym przewodem ciśnieniowym.
System chłodzenia został zalany specjalnym płynem chłodniczym,który nie może być mieszany z innymi płynami.jego wymiana zalecana jest po 240tyś km.
Silnik został wyposażony w dwa przepływomierze z czego jeden jest zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza zasysanego.
Podczas pracy silnika można zauważyć znaczne różnice w porównaniu do poprzednika.pracuje ciszej,elastyczniej.
All rights reserved by SLY
Silnik w zasadzie ten sam a jednak nie do końca.wzrosła pojemność,moc do ok.245 KM,pojawił się FAP.
Silnik spełnia normy emisji spalin Euro 5.przyjęło Się twierdzenie,że jest to silnik Bi-turbo,co nie do końca jest zgodne z prawdą,zastosowano w nim ciekawe połączenie systemu Bi-turbo oraz doładowania dwustopniowego,które jest realizowane za pomocą zaworu recyrkulacyjnego.układ doładowania składa się z dwóch turbosprężarek.Główna VNT oraz dodatkowa bez zmiennej geometrii łopatek.praca dodatkowej turbiny jak i zaworu recyrkulacyjnego jest kontrolowana przez ECU oraz zawory wykonawcze regulujące dopływ podciśnienia.w niskim zakresie obrotów(do ok.2500 obr/min) silnik jest zasilany przez tubinę VNT natomiast dopływ spalin do drugiej turbiny jest zamknięty przez zawór odcinający.przy większym zapotrzebowaniu na moc zawór ten zostaje otwarty przez ECU i dodatkowa turbina zaczyna się napędzać przekazując sprężone powietrze do zaworu recyrkulacyjnego i teraz zaczyna się zabawa.w pierwszej kolejności zawór kieruje powietrze między filtr powietrza a pierwszą turbinę celem zredukowania turbodziury czyli dodatkowo napędza jej wirnik czyli mamy książkowy przykład doładowania dwustopniowego.następnie zawór przełącza tubiny w tryb Bi-turbo czyli kieruje powietrze z drugiej wprost do kolektora dolotowego.
Silnik jest wyposażony w dwa zawory EGR sterowane podciśnieniowo za pomocą ECU.w zaworach tych zastosowano nowy system chłodzenia spalin oraz funkcje samooczyszczania z nagaru.poza tym posiadają one zawór by-pass zezwalający na zwiększony i szybszy przepływ spalin.
Tradycyjny bagnet został zastąpiony przez ultradźwiękowy sensor poziomu i ciśnienia oleju.odczyt dokonujemy na desce rozdzielczej.
Land Rover w tym silniku zastosował układ CR trzeciej generacji.
Pompa CR generuje do 2000 bar dodatkowo celem zapewnienia jednakowego ciśnienia na obu szynach zostały one połączone ze sobą dodatkowym przewodem ciśnieniowym.
System chłodzenia został zalany specjalnym płynem chłodniczym,który nie może być mieszany z innymi płynami.jego wymiana zalecana jest po 240tyś km.
Silnik został wyposażony w dwa przepływomierze z czego jeden jest zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza zasysanego.
Podczas pracy silnika można zauważyć znaczne różnice w porównaniu do poprzednika.pracuje ciszej,elastyczniej.
All rights reserved by SLY