Caesare pisze:jest już oficjalny regulamin?

Titanium Winch Piaskownica 4x4
Wstępny Regulamin
1 Titanium Winch Piaskownica 4x4 I Edycja
1.1 Właściciel i charakter Imprezy
Titanium Winch Piaskownica 4x4 jest Imprezą turystyczno-nawigacyjną dla użytkowników samochodów terenowych. Jest własnością 4X4 EXTREME
4X4 EXTREME zastrzega sobie prawo interpretacji niniejszego Regulaminu i jest jedyną władzą upoważnioną do rozpatrywania i rozstrzygania wszelkich rozbieżności i wątpliwości, które mogą powstać przy stosowaniu i interpretacji niniejszego Regulaminu i innych przepisów.
1.2 Organizatorzy
Organizatorem jest 4X4 EXTREME lub każdy podmiot upoważniony.
Obowiązki organizatora:
- wytyczenie i wyznaczenie tras imprezy o stopniu trudności adekwatnym dla każdej z klas,
- uzyskanie wszystkich koniecznych zezwoleń od właścicieli terenu oraz innych instytucji, których zaangażowanie podczas organizacji imprezy jest wymagane prawem, w szczególności zarządców gruntów i rzek,
- zapewnienie obsługi technicznej, administracyjnej i sędziowskiej,
- przygotowanie Książek Drogowych oraz wszelkiej dokumentacji, koniecznej do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia imprezy,
2 Uczestnicy Titanium Winch Piaskownica 4x4 I Edycja
2.1 Załogi
Załogi muszą składać się z dwóch uczestników, tj. kierowcy i pilota.
Do udziału jako kierowca lub pilot, będzie dopuszczona każda osoba pełnoletnia posiadająca odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
Zabrania się, pod rygorem wykluczenia z zawodów zabierania do startującego samochodu i przewożenia osób postronnych.
Organizator zastrzega sobie prawo do kontroli stanu załóg w kierunku alkoholu, narkotyków i innych podobnie działających środków.
2.2 Zgłoszenia, wpisowe, kaucje
Każda załoga, która zamierza uczestniczyć w Titanium Winch Piaskownica 4x4 obowiązana jest zgłosic chęc udziału telefonicznie pod nr. 691 439 103 lub 604 991 710, zgłaszając się na stronie forum organizatora: viewtopic.php?f=20&t=175&start=70
Lub mailem:
jurafarm@o2.pl
2.3 Osoby oficjalne
- Komandor
- Sędzia Główny
- Zespół Sędziów
3 Samochody
3.1 Zasady dotyczące wszystkich samochodów zgłoszonych do startu
3.1.1 Dokumenty pojazdu
Każdy pojazd musi posiadać aktualny dowód rejestracyjny (w tym pojazdy z rejestracją czasową. Załącznikiem do rejestracji „czasowej” jest szczegółowa karta badania technicznego ze Stacji Diagnostycznej) stanowiący o dopuszczeniu do ruchu na drogach oraz dokument stwierdzający zawarcie umowy OC właściciela lub użytkownika pojazdu zgodnie z przepisami RP oraz polisy ubezpieczeniowej NNW.
3.1.2 Oznakowanie pojazdów
Załogi zobowiązane są do udostępnienia powierzchni karoserii pojazdu na naklejki dostarczone przez organizatora. Organizator zastrzega sobie prawo do wskazania miejsca umieszczenia naklejek na pojeździe, a w szczególności:
- numerów startowych na bokach pojazdu,
- naklejki identyfikacyjnej załogi (tylko nazwiska kierowcy i pilota oraz flaga narodowa)
- naklejki sponsorskiej na pokrywie silnika lub przedniej ścianie nadwozia,
- naklejki sponsorskiej o wysokości ok. 10 cm na górnej części szyby czołowej (na całej szerokości szyby).
Każdy pojazd otrzyma dwie naklejki z numerami startowymi. Znaki muszą być umieszczone na dwóch przednich drzwiach, a w przypadku braku drzwi lub zbyt małej ich powierzchni, muszą być umieszczone w innych uzgodnionych z organizatorem miejscach na burtach pojazdu.
Na pojeździe dopuszczone mogą być dowolne reklamy i napisy zgodne z polskim prawem. Nie dopuszcza się umieszczania na pojeździe, ani też innego eksponowania przez załogę lub obsługę załogi:
- reklam, napisów oraz innych znaków podmiotów zajmujących się działalnością konkurencyjną w stosunku do sponsorów,
Organizator zastrzega sobie: interpretację terminu „konkurencyjność” oraz prawo do odstąpienia od ww. zapisów, jak również określenie warunków odstąpienia.
3.2 Podział na klasy
Organizator wprowadza dwie klasy regulaminowe.
Ustala się następujące klasy regulaminowe.
3.2.1 Klasa Sport
3.2.2 Klasa Travel
Podział na klasy będzie przeprowadzany na podstawie deklaracji Uczestnika po akceptacji Komandora. Wskazaniem dla klasy Travel będzie pojemność silnika do 2.5l, seryjne nadwozie, oraz opony poniżej 33 cali.
3.3 Bezpieczeństwo
3.3.1 Dobrowolne uczestnictwo i odpowiedzialność
Każdy Uczestnik bierze udział w imprezie na własną odpowiedzialność. Organizatorzy nie przyjmują na siebie żadnej odpowiedzialności za problemy wynikłe ze złego stanu zdrowia uczestników. Każdy uczestnik ponosi wyłączną odpowiedzialność cywilną i karną za wszelkie straty, jakie spowoduje sam lub używany przez niego pojazd, a w szczególności za straty w:
- drzewostanie na trasie i poza trasą,
- zniszczenia wszelkiej infrastruktury drogowej, leśnej, rolniczej, hydrotechnicznej i innej powstałej w wyniku zjazdu z trasy.
Składając swój podpis uczestnicy zrzekają się wszelkich i wszystkich praw do wszczęcia kroków sądowych lub występowania z regresem przeciwko organizatorom, ich agentom, sponsorom, uczestnikom i pomocnikom, organom władzy, właścicielom terenu, a także wszelkim i wszystkim innym osobom powiązanym z organizacją imprezy, w związku z wszelkimi i wszystkimi wypadkami lub stratami związanymi z imprezą, chyba, że wypadek lub strata wyniknęły z rażącego zaniedbania. Niniejsza umowa wchodzi w życie wobec wszystkich zainteresowanych stron przy oddaniu formularza rejestracyjnego oraz złożeniu podpisu potwierdzającego znajomość i akceptację regulaminu.
3.3.2 Bezpieczeństwo i odpowiedzialność w czasie imprezy
Uczestnicy są obowiązani do:
- przystępowania do uczestnictwa w imprezie w stanie zdrowia nie stanowiącym przeciwwskazania do prowadzenia pojazdów samochodowych oraz podejmowania wysiłku fizycznego,
- zapewnienia sobie specjalnych leków, jeśli uczestnicy potrzebują je i zażywają je stale,
- unikania i zapobiegania sytuacjom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo na siebie, innych uczestników Imprezy, organizatorów lub osoby trzecie, jak również ich mienie (w szczególności zabrania się: stania poniżej samochodu podczas pokonywania stromizn, przemieszczania się bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem, znajdowania się na pojeździe bądź w jego pobliżu, gdy grozi to utrata zdrowia lub życia, przekraczania napiętych lin wyciągarek, krzyżowania lin wyciągarek, używania wyciągarki w sposób grożącym zerwaniem liny i zranieniem Uczestników lub innych osób, bądź też grożącym zwaleniem drzewa, niezabezpieczenia pojazdu przed niekontrolowanym stoczeniem się, jazdy z prędkościami grożącymi utratą kontroli nad pojazdem, etc.),
- udzielania wzajemnej pomocy w razie wypadków lub wystąpienia innych niebezpiecznych sytuacji, oraz powiadomienia o zaistniałych zdarzeniach organizatorów oraz służby ratownicze/medyczne,
- dbałości o środowisko i mienie, w szczególności: na trasie etapu, prologu i miejscach serwisowania,
- przestrzegania przepisów ruchu drogowego na odcinkach dojazdowych
- przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa na odcinkach specjalnych (OS)
- przebywania w samochodzie będącym na trasie OS w zapiętych pasach bezpieczeństwa
- jak najszybszego powiadomienia organizatorów imprezy przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych im środków o rezygnacji z kontynuowania udziału na OS,
- stosowania się do regulaminów Imprezy, poleceń organizatorów, sędziów i innych osób wskazanych i upoważnionych przez organizatora, podczas trwania Imprezy.
Wszelkie naruszenia wydanych rozporządzeń mogą spowodować dyskwalifikację z edycji.
Każdy sędzia Imprezy ma obowiązek osobistej interwencji w przypadku jakichkolwiek sytuacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem podczas Imprezy.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo dokonywania wszelkich i wszystkich koniecznych zmian w imprezie, wynikających z działania siły wyższej, wystąpienia powodów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa lub nakazanych przez władze, a także do całkowitego odwołania imprezy, jeżeli będzie to konieczne ze względu na niezwykłe okoliczności, bez przyjmowania żadnej odpowiedzialności za straty.
3.3.3 Szczególne działania zabronione objęte karami regulaminowymi
Zabrania się:
- zakładania liny wyciągarki bezpośrednio na drzewa
- uszkadzania drzew w wyniku celowego najechania
- doprowadzania do zniszczenia drzew
- doprowadzania do zniszczeń w wyniku zjechania z trasy: dróg, zasiewów i upraw, urządzeń hydrotechnicznych i wojskowych, infrastruktury drogowej, etc.) Przy czym nałożenie kary regulaminowej nie zwalnia od odpowiedzialności cywilnej i karnej.
4 Przebieg imprezy
4.1 Przydział numerów startowych na sezon
4.2 Odbiór Administracyjny
Uczestnicy, których zgłoszenia zostały przyjęte, zobowiązani są do dokonania w Biurze Rajdu kontroli dokumentów: praw jazdy, dowodów rejestracyjnych, polis ubezpieczeniowych OC i NNW.
Po pozytywnym odbiorze administracyjnym załogi otrzymują: kartę, Regulamin Uzupełniający, program czasowy, komunikaty, oraz inne dokumenty przewidziane przez Organizatora.
4.3 Badania kontrolne
Wszystkie samochody muszą przybyć na BK w czasie trwania BK, zgodnie z wyznaczonym terminem (jeśli obowiązuje). Obecność załogi nie jest konieczna, jednak w przypadku wątpliwości odnośnie wyposażenia samochodu i załóg, sędzia techniczny może zażądać stawienia się załogi na BK w zadanym terminie.
W przypadku ustalonego terminu BK, za spóźnienie się na BK bez wzglądu na jego wielkość, BK są prowadzone w celu:
- sprawdzenia stanu i kompletności wyposażenia samochodu i załóg na zgodność z regulaminami,
- zgodności samochodu z zadeklarowaną klasą.
W przypadku niezgodności samochodu z deklarowaną klasą, złego stanu bądź niekompletności wyposażenia, sędzia techniczny może zezwolić na powtórzenie/uzupełnienie badania w wyznaczonym przez siebie terminie, o ile stwierdzi zasadność takiego działania.
4.4 Runda
Edycja składa się z co najmniej jednego etapu. W skład rundy może wchodzić Prolog.
Na trasę etapu składają się:
- Punkty Kontroli (Start, Meta)
- Odcinki Specjalne
- Odcinki łączące Odcinki Specjalne
- Odcinki Dojazdowe.
4.5 Kolejność startu
Jeśli organizator nie przewiduje startu równoległego, o kolejności startu do pierwszego etapu decyduje Prolog. O kolejności startu w Prologu decyduje losowanie lub inna zasada ustalona przez organizatora. Prolog nie jest obowiązkowy. Załogi, które nie ukończą prologu lub nie przystąpią do prologu będą startować do pierwszego etapu rundy z ostatnich miejsc zgodnie z wylosowaną kolejnością lub innymi zasadami określonymi przez organizatora.
Załogi, które nie stawią się na starcie do Prologu zgodnie z wylosowaną kolejnością startu do Prologu, mogą przystąpić do Prologu po zakończeniu przejazdu Prologu ostatniej załogi startującej zgodnie z kolejnością, o ile jednak nie zakłóci to harmonogramu Imprezy. O zezwoleniu na start do Prologu poza kolejnością decydują sędziowie Prologu lub Sędzia Główny Imprezy.
4.6 Serwisowanie na trasie
Serwisowanie w startującym samochodzie na trasie OS oraz na Prologu może być wykonywane wyłącznie przez załogę, wykorzystującą wyłącznie wyposażenie i części znajdujące się w samochodzie i bez zewnętrznej pomocy fizycznej.
Zabrania się, pod karą dyskwalifikacji: użycia przez załogę na trasie OS lub Prologu, jakiegokolwiek materiału stałego lub płynnego, części zamiennych, narządzi lub innego wyposażenia, nie przewożone w startującym samochodzie, jak również otrzymania takowego, z wyłączeniem wzajemnej pomocy pomiędzy uczestnikami przebywającymi na trasie etapu bądź Prologu w czasie trwania etapu i właściwym dla załogi czasie pomiędzy terminem startu i zamknięcia mety.
4.7 Książka Drogowa
Książka Drogowa zawiera wskazówki nawigacyjne dotyczące poruszania się na trasie etapu.
Książki Drogowe są wręczane załogom w trakcie odprawy przed etapem, bądź przed startem do etapu.
Informacje w Książce dotyczą:
- przebiegu trasy,
- lokalizacji Punktów Kontroli (Start, Meta)
- lokalizacji OS
- dodatkowych aspektów trasy.
Odległości podane w Książce Drogowej są określone z dokładnością do 10 m.
Wszystkie zmiany w stosunku do wręczonych już załogom Książek Drogowych, Organizator umieszcza w Komunikacie i wręcza załogom.
4.8 Karta drogowa
Karta Drogowa jest dokumentem, jaki załoga otrzymuje podczas odprawy bądź na starcie do etapu i służy do odnotowywania w niej potwierdzeń przejazdu załogi przez kolejne PK. Karta Drogowa jest dokumentem, na podstawie którego Organizator dokonuje klasyfikacji załogi. Utrata Karty Drogowej, jej zniszczenie bądź uszkodzenie w stopniu uniemożliwiającym odczyt zawartych informacji jest równoznaczna z nieklasyfikowaniem załogi w etapie.
4.9 Jazda na trasie
Jazda na trasie etapu odbywa się wg Książki Drogowej. Organizator rundy może wprowadzić dodatkowe formy nawigacji (np. koordynaty GPS).
Wprowadza się dwa rodzaje wyznaczników trasy jazdy opisanych w Książce Drogowej jako „jazda według taśm” i „jazda między taśmami”.
4.10 Jazda według taśm
Pojęcie „jazda według taśm” oznacza trasę jazdy od taśmy do kolejnej taśmy drogą obraną przez załogę.
4.11 Jazda między taśmami
Pojecie „jazda między taśmami” oznacza konieczność jazdy torem wyznaczonym przez taśmy biegnące z lewej i prawej strony toru jazdy. Zerwanie taśmy na Prologu bądź na OS jest jednoznaczne z niezaliczeniem Prologu bądź OS.
4.12 Punkty kontroli (PK)
Na każdym etapie znajdują się Punkty Kontroli (PK):
- Startu i Mety,
- Odcinka Specjalnego
Załogi zobowiązane są do zaliczania wszystkich kolejnych OS, począwszy od Startu. Jako zaliczenie uznaje się przybicie pieczęci w karcie drogowej lub inne potwierdzenie wprowadzone przez organizatora rundy.
Kolejność zaliczeń OS musi być zgodna z przebiegiem trasy, lub wytycznymi Organizatorów. W szczególności nie dopuszcza się, pod groźbą dyskwalifikacji, zaliczania jakiegokolwiek OS ominiętego wcześniej, jak również jazda pod prąd trasy.
4.13 Odcinki Specjalne OS
Odcinki Specjalne OS to części trasy o zwiększonych trudnościach terenowych. Początkiem Odcinka Specjalnego jest START, a końcem – META. OS zaliczane pod kontrolą sędziego i odbywają się wg wyznacznika trasy „jazda między taśmami”. Załogi mogą zrezygnować z zaliczenia próby przejazdu, jednak zobowiązane są do zgłoszenia tego faktu sędziemu na starcie próby
W przypadku zablokowania OS lub innego odcinka trasy, sędzia ma prawo zażądać usunięcia z trasy pojazdu blokującego; ma także prawo zażądać od kolejno przybywających uczestników pomocy w udrożnieniu przejazdu. Zawodnicy mają obowiązek podporządkowania się poleceniom sędziego i pomóc w udrożnieniu trasy pod groźbą kary nie zaliczenia OS lub nieklasyfikowania OS. Po odblokowaniu trasy jazda jest kontynuowana z zachowaniem kolejności przybycia poszczególnych załóg.
4.14 Odcinki Dojazdowe
Odcinki dojazdowe, to dowolne fragmenty pomiędzy OS wyjęte z pomiaru czasu, bądź z ustanowionym limitem czasu przejazdu. Limit czasu przejazdu ograniczony jest „z dołu” i określony w Książce Drogowej. Przejazd Odcinka Dojazdowego w czasie krótszym niż wskazany limit jest karany poprzez naliczenie 5 min za każdą minutę wcześniejszego niż wskazany limit przejechania Odcinka Dojazdowego.
4.16 Start do etapu
Start do OS jest równoznaczny z rozpoczęciem OS. Termin startu zostaje odnotowany w karcie drogowej i protokole sędziowskim. Termin Startu określa organizator. W przypadku gdy załoga nie stawi się na Starcie zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez organizatora (spóźni się na Start), za Termin Startu uznawany jest czas wyznaczony w harmonogramie (z uwzględnieniem ewentualnego opóźnienia całej procedury startowej w stosunku do harmonogramu), pod warunkiem, że możliwe jest wystartowanie załogi bez zakłócania ustalonego harmonogramu startu. Jeżeli harmonogram byłby zakłócony, załoga startuje na końcu – w takim przypadku odnotowany w karcie czas startu jest rzeczywistym czasem startu.
Procedura startowa prowadzona jest w czasie określonym harmonogramem startowym. Spóźnienie załogi na Start wykraczające poza czas trwania procedury powoduje, iż załoga nie startuje w etapie i jest niesklasyfikowana w etapie.
Termin startu załogi jest terminem początkowym do wyznaczenia terminu zamknięcia mety (etapu) dla załogi; różnica między terminem zamknięcia mety i terminem startu to czas otwarcia mety; każda załoga ma taki sam czas otwarcia mety.
4.16 Meta
Wjazd na Metę etapu równoznaczny jest z zakończeniem etapu.
4.17 Pomiar czasu na OS
Czas wjazdu na OS (Start, Meta)jest zanotowany i wpisywany do Karty Drogowej tylko w przypadku, gdy obydwaj członkowie załogi oraz samochód znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie Startu. Jako Czas przyjazdu załogi na OS liczy się moment podania Karty Drogowej sędziemu. Czas przyjazdu wpisywany jest z dokładnością do 0.1 sekundy, Obowiązuje kategorycznie, pod rygorem wykluczenia z OS, wjazd na METĘ zgodnie z kierunkiem trasy OS wyznaczonym Książką Drogową.
5 Klasyfikacja i punktacja
5.1 Klasyfikacja etapu
Załogi są klasyfikowane oddzielnie na każdym Odcinku Specjalnym
5.2 Warunek klasyfikacji w etapie
Klasyfikowane zostają tylko te załogi, które pomiędzy właściwym dla siebie terminem startu i terminem zamknięcia mety zdają Kartę Drogową (lub inny obowiązujący rejestr prawidłowego przejazdu trasy) na Mecie, u sędziego na trasie, u Sędziego Głównego bądź w Biurze Imprezy, a stan Karty Drogowej umożliwia odczyt wszystkich zawartych na niej informacji.
5.3 Punktacja
Wprowadza się następujące punktacje OS oraz Edycji:
1 punkt = 1 sekunda, czyli Załoga przejechała OS w 3 min i 15 sekund = 195 sekund
Wygrywa Załoga, która zdobyła najmniej punktów :!:
5.5 Protesty
Załogom przysługuje prawo do złożenia protestu. Protesty wszelkiego rodzaju muszą być złożone do Dyrektora Imprezy lub upoważnionego przez niego zastępcy, najpóźniej do 30 min po ogłoszeniu wyników nieoficjalnych (za wyjątkiem oceny badania kontrolnego, którą należy wyjaśnić natychmiast po jej uzyskaniu).
Protest zostaje rozstrzygnięty przez Komandora Imprezy i Sędziego Głównego, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.
5.6 Klasyfikacja Edycji
Klasyfikacja końcowa Edycji dokonywana jest na podstawie sumy punktów z klasyfikacji OS.