Przerabiam zawieszenie na sprezyne. Sprężyne potrafie sobie policzyc.
Jest jedno pytanie:
O ile % długości powinny ugiąć się sprężyny jak auto stoi luzem na glebie ? Jak byłoby najlepiej ?
Piotrek
sprężyny
Moderator: Marcin-Kraków
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
sprężyny
zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

Re: sprężyny
Nie wiem ile powinny ale u mnie fabryczna ma 400 mm luzem i jest ugięta do 225 a liftowa ma tę samą długość i po ugięciu 253. Fabryczna jest mocno miękka a tuningowa twardsza ale nadal wygodna. Pomiary dotyczą przodu i nie odpowiadają wielkości liftu bo tuningowy amortyzator ma niżej gniazdo a irs ma dźwignię. Nie jest to może naukowe podejście ale zawsze punkt startu. Długa miękka spręzyna to niższa częstotliwość drgań własnych i lepszy komfort. Krótka twarda - mniejsze ugięcie pod obciążeniem.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: sprężyny
Nieprecyzyjnie postawione pytanie.
Trzeba zacząć obliczanie od przyjęcia pewnych kryteriów - a pierwszym z nich jest skok sprężyny. Drugie w kolejności to sztywność. Trzecie dopiero to ugięcie pod obciążeniem statycznym. I czwarte, już jako sprawdzające dobór - napięcie wstępne (przy całkowicie wysuniętym zawieszeniu, i piąte - max dopuszczalne obciążenie (uplastyczniające sprężynę) - tu trzeba przewidzieć, że odbijaki też się uginają, a drut sprężynowy niekoniecznie "trzyma" granicę sprężystości ...
To, o co pytasz, nie ma stałej reguły. Są pojazdy, dla których jest to 70%, są takie, dla których 30% skoku. Zależy też, jak będą dobrane amortyzatory, i do czego zawieszenie ma służyć.
Trzeba zacząć obliczanie od przyjęcia pewnych kryteriów - a pierwszym z nich jest skok sprężyny. Drugie w kolejności to sztywność. Trzecie dopiero to ugięcie pod obciążeniem statycznym. I czwarte, już jako sprawdzające dobór - napięcie wstępne (przy całkowicie wysuniętym zawieszeniu, i piąte - max dopuszczalne obciążenie (uplastyczniające sprężynę) - tu trzeba przewidzieć, że odbijaki też się uginają, a drut sprężynowy niekoniecznie "trzyma" granicę sprężystości ...

To, o co pytasz, nie ma stałej reguły. Są pojazdy, dla których jest to 70%, są takie, dla których 30% skoku. Zależy też, jak będą dobrane amortyzatory, i do czego zawieszenie ma służyć.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- piotrek_uaz
- Posty: 534
- Rejestracja: pn sty 01, 2007 9:50 pm
- Lokalizacja: Bogatki koło Warszawy
Re: sprężyny
Jak najbardziej tak. Ale nie wiem jaka sztywnosc sie przyjmuje, stad pytanie o ugiecie wstepne - to mozna latwo zmierzyc tak jak kolega podal w poscie powyzej.rokfor32 pisze:Nieprecyzyjnie postawione pytanie.
Trzeba zacząć obliczanie od przyjęcia pewnych kryteriów - a pierwszym z nich jest skok sprężyny. Drugie w kolejności to sztywność. Trzecie dopiero to ugięcie pod obciążeniem statycznym. I czwarte, już jako sprawdzające dobór - napięcie wstępne (przy całkowicie wysuniętym zawieszeniu, i piąte - max dopuszczalne obciążenie (uplastyczniające sprężynę) - tu trzeba przewidzieć, że odbijaki też się uginają, a drut sprężynowy niekoniecznie "trzyma" granicę sprężystości ...![]()
To, o co pytasz, nie ma stałej reguły. Są pojazdy, dla których jest to 70%, są takie, dla których 30% skoku. Zależy też, jak będą dobrane amortyzatory, i do czego zawieszenie ma służyć.
Moglbys przyblizyc jakies przykladowe dane ktore przyjmuje sie w zawieszeniach terenowek ? Bo widze ze wiedze masz wieksza ode mnie.
Auto to przeprawowka, ale nie zalezy mi na dwumetrowych wykrzyzach - chce skoki zawieszenia zostawic takie jak ma UAZ w orginale.
Z gory dzieki za pomoc
Piotrek
zmota sie mota
Długie pagiero osobówka

Długie pagiero osobówka

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość