Holowanie - automat
Moderator: Mroczny
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Holowanie - automat
Koledzy jak to jest w przypadku holowania auta terenowego z automatyczną skrzynią biegów - można czy nie można. Spotkałem się ze skrajnymi opiniami - jedni twierdza że kategorycznie nie można, inni że do pewnej prędkości można, jeszcze inni twierdzą że na neutralu nie ma problemu. A czasem z terenu nie da się wrócić o własnych siłach i laweta zwykle do miejsca wtopy nie dojedzie?
Re: Holowanie - automat
Nie ma problemu jeśli holujesz z odpalonym silnikiem.


Re: Holowanie - automat
Albo wyrzucisz na reduktorze na luz 

Def 110 SW 300tka i to nie jest ostatnie moje słowo
- rafbor1973
- jestem tu nowy...
- Posty: 54
- Rejestracja: pt maja 30, 2008 11:25 pm
- Lokalizacja: Warszawa Białołęka
Re: Holowanie - automat
A ja dobrze radze.... rozkrecić wczesniej wały. To tylko kilka śróbek, a skrzynka będzie wdzięczna 

Re: Holowanie - automat
A no jak da się reduktor na luz wrzucić to nic się nie stanie - można holować.


-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Re: Holowanie - automat
Staram się wierzyć tylko mnie ten emotikon -N2O pisze:A no jak da się reduktor na luz wrzucić to nic się nie stanie - można holować.




Re: Holowanie - automat
No to uwierz, jeśli na luzie w reduktorze samochód nie jedzie to i w drugą stronę to działa.


-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Re: Holowanie - automat
No niby tak
. A przy wyłączonym/padniętym silniku i konieczności holowania na włoka
- przełożenie w reduktorze dźwigni na N zadziała tak samo.
O takie coś znalazłem w internecie - tam niżej jest o wykluczeniu holowania w pozycji N???
"Możliwość holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo ograniczona.Praktycznie każdy z producentów skrzyni biegów lub samochodu wyposażonego w taką skrzynię,jeżeli przewiduje możliwość holowania ,podaje inne warunki. Dla wielu modeli skrzyń nowej generacji producenci dla bezpieczeństwa wykluczają całkowicie możliwość holowania samochodu.Całkowite wykluczenie możliwości holowania ma uchronić przed powiększeniem uszkodzeń w skrzyni biegów - w przypadku konieczności holowania z powodu uszkodzenia skrzyni,oraz przed powstaniem uszkodzeń w skrzyni - w przypadku innej przyczyny , dla której chcemy holować samochód.Przykładowo może być to uszkodzenie silnika.
W przypadku intensywnego wycieku oleju ze skrzyni biegów posiadacz samochodu w żadnym wypadku nie powinien decydować się na holowanie.Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią.
Dodatkowo,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszczenie.Sprzęgło hydrokinetyczne (konwertor) jest zamontowane szyjką od strony skrzyni w panewce promieniowej usytuowanej w koszu konwertora lub w obudowie pompy olejowej.
Sprzęgło to obraca się z prędkością obrotową silnika. Brak oleju w skrzyni spowoduje zniszczenie panewki.Może również spowodować zniszczenie szyjki sprzęgła , a tym samym konieczność wymiany tego sprzęgła.
Układ smarowania panewek i łożysk promieniowych oraz oporowych wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym.Podczas holowania kiedy elementy wykonawcze skrzyni są napędzane od kół samochodu brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych.
Jeżeli skrzynia jest sprawna ,a nastąpiło uszkodzenie silnika również nie należy decydować się na holowanie samochodu.Mimo,że w skrzyni znajduje się olej przy braku pracy silnika nie pracuje również pompa olejowa skrzyni biegów.W związku z tym obracające się od kół napędzanych elementy skrzyni nie są w sposób prawidłowy smarowane.Brak prawidłowego smarowania jeżeli nie zniszczy,to na pewno spowoduje nadmierne zużycie niektórych elementów wewnętrznych.
Inne niedomagania skrzyni wykluczające holowanie samochodu.
1.Po włączeniu w pozycję "P" dźwigni zmiany biegów silnik się dławi i przestaje pracować.
2.W pozycji "N" dźwigni zmiany biegów samochód toczy się do przodu lub do tyłu.
Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta
pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.
-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.
Prędkość holowanego pojazdu
nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu
na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być
większa niż maksymalna wartość tej prędkości.
Należy mieć na uwadze,że mimo zachowania w/w uwarunkowań mogą w wyniku holowania nastąpić dodatkowe uszkodzenia skrzyni biegów.
Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika lub skrzyni jest skorzystanie z usług przewoźnika.
Dodatkowe pytania w tym temacie prosimy zamieszczać na FORUM


O takie coś znalazłem w internecie - tam niżej jest o wykluczeniu holowania w pozycji N???
"Możliwość holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo ograniczona.Praktycznie każdy z producentów skrzyni biegów lub samochodu wyposażonego w taką skrzynię,jeżeli przewiduje możliwość holowania ,podaje inne warunki. Dla wielu modeli skrzyń nowej generacji producenci dla bezpieczeństwa wykluczają całkowicie możliwość holowania samochodu.Całkowite wykluczenie możliwości holowania ma uchronić przed powiększeniem uszkodzeń w skrzyni biegów - w przypadku konieczności holowania z powodu uszkodzenia skrzyni,oraz przed powstaniem uszkodzeń w skrzyni - w przypadku innej przyczyny , dla której chcemy holować samochód.Przykładowo może być to uszkodzenie silnika.
W przypadku intensywnego wycieku oleju ze skrzyni biegów posiadacz samochodu w żadnym wypadku nie powinien decydować się na holowanie.Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią.
Dodatkowo,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszczenie.Sprzęgło hydrokinetyczne (konwertor) jest zamontowane szyjką od strony skrzyni w panewce promieniowej usytuowanej w koszu konwertora lub w obudowie pompy olejowej.
Sprzęgło to obraca się z prędkością obrotową silnika. Brak oleju w skrzyni spowoduje zniszczenie panewki.Może również spowodować zniszczenie szyjki sprzęgła , a tym samym konieczność wymiany tego sprzęgła.
Układ smarowania panewek i łożysk promieniowych oraz oporowych wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym.Podczas holowania kiedy elementy wykonawcze skrzyni są napędzane od kół samochodu brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych.
Jeżeli skrzynia jest sprawna ,a nastąpiło uszkodzenie silnika również nie należy decydować się na holowanie samochodu.Mimo,że w skrzyni znajduje się olej przy braku pracy silnika nie pracuje również pompa olejowa skrzyni biegów.W związku z tym obracające się od kół napędzanych elementy skrzyni nie są w sposób prawidłowy smarowane.Brak prawidłowego smarowania jeżeli nie zniszczy,to na pewno spowoduje nadmierne zużycie niektórych elementów wewnętrznych.
Inne niedomagania skrzyni wykluczające holowanie samochodu.
1.Po włączeniu w pozycję "P" dźwigni zmiany biegów silnik się dławi i przestaje pracować.
2.W pozycji "N" dźwigni zmiany biegów samochód toczy się do przodu lub do tyłu.
Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta
pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.
-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.
Prędkość holowanego pojazdu
nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu
na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być
większa niż maksymalna wartość tej prędkości.
Należy mieć na uwadze,że mimo zachowania w/w uwarunkowań mogą w wyniku holowania nastąpić dodatkowe uszkodzenia skrzyni biegów.
Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika lub skrzyni jest skorzystanie z usług przewoźnika.
Dodatkowe pytania w tym temacie prosimy zamieszczać na FORUM
Re: Holowanie - automat
Mam automata osobówkę, i z praktyki wiem że jeśli dźwignia jest w pozycji "Neutralnej"-N to auto może poruszać się do przodu lub tyłu-z tego co traktowałem i traktuje do dziś to coś jak luz i skrzynia nie jest zepsuta -działa normalnie bez problemów-chyba że autorowi chodziło o przełożenie "D" i toczenie się w przód jest ok ale w tył.... to wtedy faktycznie może być coś nie tak.
Z kolei jeśli w terenówce jest skrzynia rozdzielcza to przecież na luzie w reduktorze nie ma możliwości aby auto miało przeniesienie napędu na osie-to po co rozkręcać wały??
Chyba że to takie auto terenowe które nie ma luzu między przełożeniami w redutorze....
Z kolei jeśli w terenówce jest skrzynia rozdzielcza to przecież na luzie w reduktorze nie ma możliwości aby auto miało przeniesienie napędu na osie-to po co rozkręcać wały??
Chyba że to takie auto terenowe które nie ma luzu między przełożeniami w redutorze....

Aro 243 3.2 D
Re: Holowanie - automat
Dobre dobre 
Pewnie że lepiej zapytać niż wydać parę tysi na remont skrzynki.
Ale na temat holowania piszą w każdej instrukcji pojazdu.
Jeżeli jest reduktor to sprawa prosta - bo wrzucenie N całkowicie izoluje skrzynię od wałów.

Pewnie że lepiej zapytać niż wydać parę tysi na remont skrzynki.
Ale na temat holowania piszą w każdej instrukcji pojazdu.
Jeżeli jest reduktor to sprawa prosta - bo wrzucenie N całkowicie izoluje skrzynię od wałów.
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...
Re: Holowanie - automat
We fordach zaleca się, może nie w instrukcjach ale kilku kolegów już się niestety przekonało, że warto.radek4x4 pisze: po co rozkręcać wały??
Doszło do tego, że dalej już nie może.
exEX
exEX
Re: Holowanie - automat
mam automat i powiem ,że chyba nie używam jej zgodnie z instrukcją
wiecie co robię
na N robię gaz do dechy i wrzucam D lub R i co i nic , tak właśnie tragam na kinetyku
wrzucam D lub 1 ,2 wciskam hamulec do dechy ,później gaz do dechy i puszczam hamulec i co i nic
Auto można odpalić targając na N i przy prędkości około 30km/h wrzuca się D i odpala
Jeździłem na mieszance woda/DII w skrzyni ponad stan i nic , zalałem i zalałem nowym i działa , jeździłem na hipolu bo nie miałem DII i też jeździł , ale nadbieg się nie załączał
Skrzynia to Mitsubishi , więc wiele wybacza

wiecie co robię

na N robię gaz do dechy i wrzucam D lub R i co i nic , tak właśnie tragam na kinetyku
wrzucam D lub 1 ,2 wciskam hamulec do dechy ,później gaz do dechy i puszczam hamulec i co i nic
Auto można odpalić targając na N i przy prędkości około 30km/h wrzuca się D i odpala
Jeździłem na mieszance woda/DII w skrzyni ponad stan i nic , zalałem i zalałem nowym i działa , jeździłem na hipolu bo nie miałem DII i też jeździł , ale nadbieg się nie załączał

Skrzynia to Mitsubishi , więc wiele wybacza

https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1315771582
PSZCZOŁA zmota
PSZCZOŁA zmota
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Re: Holowanie - automat
Adas - tę skrzynię to masz w Pajero czy L200?
Re: Holowanie - automat
ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?kszesz pisze:We fordach zaleca się, może nie w instrukcjach ale kilku kolegów już się niestety przekonało, że warto.radek4x4 pisze: po co rozkręcać wały??
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'
Re: Holowanie - automat
Skrzynia nie ma dostatecznego smarowania na N w czasie holowania a cały czas pracuje.TomaszRT pisze: ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?
Doszło do tego, że dalej już nie może.
exEX
exEX
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Holowanie - automat
Tak czytam ... i dla potomnych muszę to napisać
- prawdziwe terenówki mają 2 x N:
- w automacie - skrzyni,
- w reduktorze
N reduktorze - w tej pozycji automat będzie się miał dobrze.
N skrzyni i 2H,4H,4L będzie problem.

- w automacie - skrzyni,
- w reduktorze

N reduktorze - w tej pozycji automat będzie się miał dobrze.
N skrzyni i 2H,4H,4L będzie problem.
Nissan-y
Re: Holowanie - automat
w Pajeromarcin futyma pisze:Adas - tę skrzynię to masz w Pajero czy L200?
https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1315771582
PSZCZOŁA zmota
PSZCZOŁA zmota
Re: Holowanie - automat
Ja od siebie bym kupił bo wiem co mamandrzej:) pisze:no cóż, auta od ciebie bym nie kupił

https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1315771582
PSZCZOŁA zmota
PSZCZOŁA zmota
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Re: Holowanie - automat
Znaczy się wojtku w czym problem - w smarowaniu skrzyni - przy pozycji N w skrzyni
?

Re: Holowanie - automat
Ale mowa jest o reduktorze na N, nie o skrzyni.kszesz pisze:Skrzynia nie ma dostatecznego smarowania na N w czasie holowania a cały czas pracuje.TomaszRT pisze: ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?
Skrzynia wtedy nie jest napędzana z żadnej strony, więc nie pracuje, a stoi.
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Holowanie - automat
Jak napisano skrzynia ma być odłączona - albo reduktor na N.
Nie trudno o opcję - w nowych na guziczkach, mimo że jest reduktor, nie ma N reduktora, bo jest na skrzyni
W takim przypadku - nie ryzykowałbym.
Specjalnie poruszyłem 2xN
dla jasności.
Nie trudno o opcję - w nowych na guziczkach, mimo że jest reduktor, nie ma N reduktora, bo jest na skrzyni

W takim przypadku - nie ryzykowałbym.
Specjalnie poruszyłem 2xN

Nissan-y
Re: Holowanie - automat
Czyli podsumowując, jeśli nasza nowa terenówka nie ma N na reduktorze, a posiada jedynie N w automatycznej skrzyni biegów to kierowca owego autka kładzie się pod auto i odkręca wały
lub dzwoni po lawete.
Czyli komplet kluczy do auta lub dobre Asistance przy ubezpieczeniu jak ktoś ma nikłe pojęcie o mechanice

Czyli komplet kluczy do auta lub dobre Asistance przy ubezpieczeniu jak ktoś ma nikłe pojęcie o mechanice

Aro 243 3.2 D
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 64
- Rejestracja: pt gru 16, 2005 3:26 pm
- Lokalizacja: Chełm
- Kontaktowanie:
Re: Holowanie - automat
Z tego co się dopatrzyłem w aucie o którym myślę w reduktorze nie ma pozycji N, czyli N jest tylko na automacie - i co w takim wypadku? Czyli będzie problem z holowaniem w tym mitsubishi
? \
http://img403.imageshack.us/img403/4626/dsc01246h.jpg

http://img403.imageshack.us/img403/4626/dsc01246h.jpg
Re: Holowanie - automat
masz więcej zdjęć tego l200 ?np zewnętrzne?
https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1315771582
PSZCZOŁA zmota
PSZCZOŁA zmota
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość