Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
qwai
Posty: 645
Rejestracja: pn lip 13, 2009 7:41 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: qwai » pt lip 22, 2011 9:47 am

slavok pisze:Panowie, chce sobie zmotać do maszyny taki szpej:
http://www.lowrangeoffroad.com/index.ph ... p-kit.html
gdzie kupić dobre i oczywiście nie drogie :)21 unibale ?

Chodziło o te zdjęcia :lol:

Kwadrat Twoje zdjęcia pokazują rozwiązania, które chętnie bym miał u siebie :)2
Fascynaci 4x4

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Kostuch » pt lip 22, 2011 10:29 am

Karol L pisze:Potwierdzam, radiusy to kicha w porównaniu do 4-linka. Jakbym teraz robil to przód chyba w 3-linka bym poszedl, na 4-linka raczej malo miejsca.
Miejsca pod dostatkiem. U mnie z przodu zmieścił się nawet 5-link :)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 11:06 am

ale w czym radiusy ustępują rozwiązaniu linkowemu, chodzi o wykrzyże ?
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pt lip 22, 2011 12:19 pm

No to napewno. Na 4 linku wykrzyż jest większy napewno, a coś mi się wydaje, że to zawieszenie takie jakieś bardziej ''miękkie'' :) Sam mam radiusy, ale nie mam zamiaru przerzucać się na 4linka.
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 12:29 pm

ale co mi z metrowego krzyżu jak będą mnie ograniczać amortyzatory ?
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
Bartex
 
 
Posty: 887
Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
Lokalizacja: KR

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Bartex » pt lip 22, 2011 12:32 pm

slavok pisze:ale w czym radiusy ustępują rozwiązaniu linkowemu, chodzi o wykrzyże ?
MOIM ZDANIEM ;)
Aby mieć wykrzyż z przodu trzeba mieć mega długie amortyzatory i mega długie i miękkie spręzyny lub fox-y itp. Z elementów dostępnych od ręki i w miarę rozsądnych pieniądzach (skoda/lublin) wykrzyżu nie zwiększysz robiąc zawias linkowy bo i tak pozostałe szpeja Cie nie puszczą

Ja np jak mnie będzie stać na fox-a wtedy przerobie przód na 3-link

EDIT: Byłeś szybszy ;)
Bartek

Awatar użytkownika
qwai
Posty: 645
Rejestracja: pn lip 13, 2009 7:41 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: qwai » pt lip 22, 2011 1:44 pm

Nie chodzi tylko o wykrzyże

Jak masz pancharda to most przesuwa się na boki jak zawieszenie pracuje co nie jest zbyt fajne.
Szczególnie w samuraiu ciężko jest zrobić długiego i poziomego panharda (mi się nie udało go ładnie zmieścić)

W 4 linku most zawsze jest "na środku" i przy odpowiednio długich dolnych wahaczach jest aż miło popatrzeć jak to pracuje :)2

ps. Zaraz ktoś napisze że niema problemu ze zmieszczeniem panharda z przodu więc proszę o dołączenie zdjęć :-)
(chętnie skorzystam z pomysłu :)21 )
Fascynaci 4x4

Awatar użytkownika
Kwadrat
 
 
Posty: 851
Rejestracja: śr gru 01, 2004 6:02 am
Lokalizacja: Warka
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Kwadrat » pt lip 22, 2011 3:21 pm

qwai pisze:Nie chodzi tylko o wykrzyże

Jak masz pancharda to most przesuwa się na boki jak zawieszenie pracuje co nie jest zbyt fajne.
Szczególnie w samuraiu ciężko jest zrobić długiego i poziomego panharda (mi się nie udało go ładnie zmieścić)

W 4 linku most zawsze jest "na środku" i przy odpowiednio długich dolnych wahaczach jest aż miło popatrzeć jak to pracuje :)2

ps. Zaraz ktoś napisze że niema problemu ze zmieszczeniem panharda z przodu więc proszę o dołączenie zdjęć :-)
(chętnie skorzystam z pomysłu :)21 )

mówisz i masz :)

http://lh3.ggpht.com/_X8Jd3DgBGSg/TPNnD ... 010057.jpg

http://lh4.ggpht.com/_X8Jd3DgBGSg/TPNnF ... 010058.jpg

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pt lip 22, 2011 3:44 pm

No widzisz, ale Ty masz McPersona :) Także problem braku miejsca trochę rozwiazany. U mnie był problem, ale już jest spoko. Będę siedział pod autem dzisiaj to wrzucę fotke :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 4:11 pm

http://chomikuj.pl/czubus4/techniczne/P ... 359495.pdf
się może komu przyda, sporo ciekawego materiału.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
kryzys86
 
 
Posty: 137
Rejestracja: śr wrz 24, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: kryzys86 » pt lip 22, 2011 4:29 pm

Witam! - nadszedł czas na sprężyny na tyle, i mocowanie sierżanta i wahaczy juz są tematem zamkniętym, jednak Sprężyny - nie! I stąd moje pytanie, czy sprężyny z passata b3 typu sedan będa ok? - ponieważ na przodzie z kombi wzmacniane sprawdzają się znakomicie. Sprężyny z passata bardzo mi odpowiadają ponieważ ostatni zwój jest mniejszej srednicy stąd można zrobić "Dyslokatory" przy max wykrzyżu. A przez wiele osob ćwiczone sprezyny z felicji - nie wiem jakie kupic zeby nie klapły.

Dodam jedynie ze sprężyny z Passata mimo 2cm większej średnicy wcisnę na zewnatrz ramy bez szkody dla koła.
Go big or go home

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 5:35 pm

o widzisz dobre pytanie, też jestem na etapie wyboru sprężyn, i na przód i na tył, nie chcę taczek ale nie chcę też wanny z wodą na budyniu :)21
silnik 1.3 na przodzie dodatkowo elektryk, tył pusty.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pt lip 22, 2011 8:11 pm

Ja miałem od Golfa II tylne ale po 2-3 rajdach strasznie siadły. Obecnie mam tylne od A4 i jest bajka :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 8:39 pm

którego a4 ?
btw.. chcąc zastosować sierżanta trza wywalić bak paliwa ?
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pt lip 22, 2011 8:54 pm

slavok pisze:którego a4 ?
btw.. chcąc zastosować sierżanta trza wywalić bak paliwa ?

Z przodu mam od A4 tylne avant, a tył - tylne od sedana. Rocznik 96
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pt lip 22, 2011 9:00 pm

Tak spekuluję,ze sprężyny powinny być dobrane w sposób uproszczony,na podstawie masy np przodu/lub tyłu/ pojazdu.Mając ją określoną,można założyc,że w stanie statycznym sprężyna powinna się złożyć o okreslony procent jej długości w stanie swobodnym.Im ten procent wiekszy,tym bardziej komfortowo.Dobicie/złozenie do zera/powinno nastepować przy założonej dynamice ruchu.
Kwestia tylko jaki to ma być procent :roll: :roll:
Słynna juz ksiażka"Podwozia samochodów..."odsyła do innych opracowań w szwabskim jezyku.Mus poszukać jakichś polskich żródeł.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » pt lip 22, 2011 9:46 pm

vandall myślę, że w naszym przypadku to pozostaje eksperymentować, bo springi w samochodach osobowych pracują w innych warunkach i w innym zakresie tak, że dobieranie do masy nie zawsze może się sprawdzić.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pt lip 22, 2011 11:57 pm

No tak,ale chyba bardzo istotna sprawą sprawą jest mozliwość zdjecia sobie charakterystyki z danej sprężyny-pozwoli to wstępnie ją zdyskwalifikować,lub zaakceptować bez wstawiania do pojazdu :roll:
Urządzenie do tego byłoby banalne-może to machnę przy okazji,bo czeka mnie jeszcze parę"zgadnień sprężynowych".
Dla mnie problemem jest/moze błądzę/-jak się ma owo statyczne ugięcie początkowe do przydatności terenowej,tzn czy współczynnik ten powinien wynosić np30%,czy 20,czy mniej,czy wiecej :roll:
Nawet nie bardzo mam pojęcie jakie przyspieszenia występują w naszych jazdach/wiadomo:większe przy wyscigach,ale w jakich granicach?/Ciężka sprawa...
Kiedyś,projektując wyscigowca terenowego,udałem sie do fachowców z PAN-u :)23
Moze dałem złe dane,ale wyszła im spreżyna z drutu fi 16 o długości ok 0.9m :o
Wiem,że można doswiadczalnie,ale to kosztowne i długie i najczęściej kończy sie stwierdzeniem:"noo...wprawdzie nie za dobrze,ale nie bedziemy już tego przerabiac po raz ósmy"
Rzeczywiście nasze warunki eksploatacji bardzo różnią sie od płaskich,ale chyba przede wszystkim własnie wystepujacymi przyspieszeniami,oraz trwałoscią,czyli wytrzymałością zmęczeniową/u nas mniejsza,bo nasze furki tyle nie zyją co płaskie/.
Mam bałagan w tej dziedzinie :(
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » sob lip 23, 2011 6:18 am

Ale Marku wykład dałeś :) W mojej ocenie to trzeba do Naszych małych potworków dobierać sprężyny od czegoś cięższego, ale nie za dużo. W moim przypadku padło na tylne od Golfa II. Masa mała, więc miało być dobrze. Przez 2-3 rajdy było super, samochód pięknie pracował, krzyżował się, był ''komfort'' jazdy. Ale później te sprężynki najzwyczajniej w świecie sprasowały się i przestały pracować. Raz w ręce wpadły mi od A4 avant tylne no i nie mają jakiejś wielkiej średnicy, za to nie prasują się. Są dostatecznie długie, ładnie pracują. W moim aucie jak na razie się to sprawdza. Ale ja robie tak, aby samochód był jak najlżejszy, natomiast nie wiem jak patent będzie się sprawdzał w samochodach w wyciągarkami na przodzie, stalowymi wielkimi zderzakami. Bacznie obserwuje ten temat i mam nadzieje, że ktoś zrobi z niego użytek :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
kryzys86
 
 
Posty: 137
Rejestracja: śr wrz 24, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: kryzys86 » sob lip 23, 2011 8:15 am

To o czym pisze vandall1 nazywa się bodajże "SAG" własnie 30% sagu to taka wartośc optymalna na jazde po drodze, polnych drogach i dość ostrym terenie, ale na mega wykrzyże powinno byc go więcej.

Mnie akurat ustało sie osiagnac na przodzie jakies 28%, jeździ sie bardzo przyjemnie choć na pewno spieprzylem tłumienie. Ponieważ mogło by być lepsze, nie buja jak stary Cadillac on ale bez skomplikowanych obliczeń o których była mowa wczesniej nie da sie tego zrobić z dobieranych części i łączeniu ich w samurajku.

ŁeLeK - jeśli mowisz ze tylnie fedry z audi a4 avant - ktory jest poprostu wersją kombi zwykłej a4 są ok, to przestałem miec obawy ze sprezyny z passata kombi nie wzmocnione będą za twarde. na tyle worze jedynie zderzak, hak, bak paliwa i jakieś szpeje typu łopata. Wiec na pewno tył jest znacznie lżejszy niz obciążony silnikiem przód.
Go big or go home

Awatar użytkownika
Karol L
Posty: 351
Rejestracja: śr lut 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: wawa

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Karol L » sob lip 23, 2011 8:40 am

http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... nFrequency

Tu jest nieźle wyłożona zasada doboru sprężyn. Jest nawet excel do liczenia, jak ktoś uparty to wyliczy i wyjdzie mu ze z dostępnych sprężyn to Felicia ;-)
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » sob lip 23, 2011 8:43 am

kryzys86 pisze:To o czym pisze vandall1 nazywa się bodajże "SAG" własnie 30% sagu to taka wartośc optymalna na jazde po drodze, polnych drogach i dość ostrym terenie, ale na mega wykrzyże powinno byc go więcej.

Mnie akurat ustało sie osiagnac na przodzie jakies 28%, jeździ sie bardzo przyjemnie choć na pewno spieprzylem tłumienie. Ponieważ mogło by być lepsze, nie buja jak stary Cadillac on ale bez skomplikowanych obliczeń o których była mowa wczesniej nie da sie tego zrobić z dobieranych części i łączeniu ich w samurajku.

ŁeLeK - jeśli mowisz ze tylnie fedry z audi a4 avant - ktory jest poprostu wersją kombi zwykłej a4 są ok, to przestałem miec obawy ze sprezyny z passata kombi nie wzmocnione będą za twarde. na tyle worze jedynie zderzak, hak, bak paliwa i jakieś szpeje typu łopata. Wiec na pewno tył jest znacznie lżejszy niz obciążony silnikiem przód.

Sprężyny z Passata będą twarde :) Przypasowałem sobie takie, podeśle zdjecie później. Audi ma mniej zwojów, ale w większym odstępie.
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: slavok » wt lip 26, 2011 3:05 pm

jakiej grubości blachy użyć do wykonania mocować wahaczy przy ramie na szpilkę i przy mostach ? tak by nie przesadzić ale też tak by się to nie rozleciało :)21
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: viperecki » wt lip 26, 2011 9:51 pm

wszycho robimy z 6mm minimu i robi na mostach dajemy 8 do mocowań wachaczy
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt lip 26, 2011 10:23 pm

slavok pisze:jakiej grubości blachy użyć do wykonania mocować wahaczy przy ramie na szpilkę i przy mostach ? tak by nie przesadzić ale też tak by się to nie rozleciało :)21
Znasz chyba odpowiedż:"odpowiedniej" :wink:
My stosujemy 4mm-zupełnie wystarczające/na moscie/.Zwróć uwage,ze nawet w wiekszych/cięższych/ samochodach,policzki są podobnej grubości.
Jesli chodzi o opornik przy szpilce-dałbym 5-6mm wsparte policzkami 4mm.
Vipreckiego się nie słuchaj-to specjalista od broni pancernej :wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości