hamulec w mechaniku

elektryczne, mechaniczne i wynalazki domowej roboty...

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

hamulec w mechaniku

Post autor: Frącek » czw kwie 22, 2004 8:24 pm

Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć na jakiej zasadzie działa i jak jest zbudownay hamulec (odśrodkowy-czy jakoś tak) w mechanicznych wyciągarkach np. od Stara 660 czy Gaza 66? Wiem, że nie wszystkie starowskie wyciągarki go miały więc jak dają sobię radę koledzy, których mechaniki nie mają hamulca-jak radzą sobie na stromych podjazdach? A może istnieje jakiś sposób na samodzielne zmotanie takiego hamulca w wyciągarce, która nie jest w niego seryjnie wyposażona? Pytam, bo wszedłem w posiadanie wincha podobno z ruskich mostów pontonowych, o konstrukcji bardzo podobnej do wyciągarki Gaza 66 i dzielącej z nią wiele elementów. Przekładnia ma aluminiowy korpus dzięki czemu winch jest w miarę lekki (40 kg bez bębna i ramy), ale niestety nie ma hamulca. I tu jestem w kropce, bo nie wiem co mam zrobić z tym fantem.
To mój sprzęt:

Obrazek

Natomiast na stronie:
http://gaz-66.w-tech.org/book/pic/p374.gif i
http://gaz-66.w-tech.org/book/pic/p357.gif

są rysunki wyciągarki z Gaza 66, na których widać hamulec. Ma on własną obudowę, jest tam jakaś szczęka i jakieś kółko (bęben?), ale jak to wszytsko działa? :roll:
Frącek

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin-Kraków » pt kwie 23, 2004 10:59 am

Np. zastowowanie patentu taki jak jest motocyklach. Tarcza hamulcowa, zacisk, manetka z pompka, troche przewodu.
Reszta kwestia odpowiedniego zmotania.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
MOC
Posty: 1878
Rejestracja: pn lip 07, 2003 3:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: MOC » pt kwie 23, 2004 2:45 pm

no o tym hamulcu faktycznie ze trzebaby pomyslec bo to dobra sprawa jest :)2 :roll:

no ruszac mozgami i wysilac sie jak kto to widzi lub jak to kto zrobil :)21
MOC&OFFROAD-GOOD IDEA :)21
CHYBA UAZ V8 6.2
PREZES KLUBU NOCNYCH KASZTANIARZY 4x4 :)13

Awatar użytkownika
Wojtek_K
Posty: 2384
Rejestracja: wt paź 29, 2002 7:35 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Post autor: Wojtek_K » pt kwie 23, 2004 3:07 pm

hamulec na wale
1. Muscel'69
2. Muscel'82
3. Uaz'91
4. K160-3,3T'91
5. Cherokee'95
6. Africa'00 :-)

Awatar użytkownika
MOC
Posty: 1878
Rejestracja: pn lip 07, 2003 3:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: MOC » pt kwie 23, 2004 3:09 pm

na wale :o
MOC&OFFROAD-GOOD IDEA :)21
CHYBA UAZ V8 6.2
PREZES KLUBU NOCNYCH KASZTANIARZY 4x4 :)13

Awatar użytkownika
Wojtek_K
Posty: 2384
Rejestracja: wt paź 29, 2002 7:35 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Post autor: Wojtek_K » pt kwie 23, 2004 4:10 pm

na wale
1. Muscel'69
2. Muscel'82
3. Uaz'91
4. K160-3,3T'91
5. Cherokee'95
6. Africa'00 :-)

Awatar użytkownika
MOC
Posty: 1878
Rejestracja: pn lip 07, 2003 3:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: MOC » pt kwie 23, 2004 4:12 pm

jak ty to widzisz :o
MOC&OFFROAD-GOOD IDEA :)21
CHYBA UAZ V8 6.2
PREZES KLUBU NOCNYCH KASZTANIARZY 4x4 :)13

Awatar użytkownika
Wojtek_K
Posty: 2384
Rejestracja: wt paź 29, 2002 7:35 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Post autor: Wojtek_K » pt kwie 23, 2004 4:18 pm

uproszczona wersja ręcznego
1. Muscel'69
2. Muscel'82
3. Uaz'91
4. K160-3,3T'91
5. Cherokee'95
6. Africa'00 :-)

Awatar użytkownika
MOC
Posty: 1878
Rejestracja: pn lip 07, 2003 3:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: MOC » pt kwie 23, 2004 4:19 pm

:)21
MOC&OFFROAD-GOOD IDEA :)21
CHYBA UAZ V8 6.2
PREZES KLUBU NOCNYCH KASZTANIARZY 4x4 :)13

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » pt kwie 23, 2004 4:28 pm

:)2
Też myślę, że na wale, tylko jak to zmotać? Myślałem żeby dać wał łamany z podporą bo i tak chyba prosty nie wejdzie i wtedy hamulec dać przy podporze. Tylko że hamulec, który jest seryjnie montowany w mechanikach jest samoczynny i nie trzeba w krytcznej sytuacji wisząc na linie zaprzątać sobie głowy jego zaciąganiem. Dlatego ponawiam pytanie: na jakiej zasadzie on działa w wyciągarce starowskiej lub gazowskiej, może można to jakoś skopiować? :D

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » pt kwie 23, 2004 4:59 pm

w staroskiej chyba nie ma hamulca...sam ślimak wystarcza...

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » pt kwie 23, 2004 5:01 pm

Frącek - a napęd skąd bierzesz ? z oryginalnego reduktora roveroskiego?

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » pt kwie 23, 2004 5:23 pm

Tak, skrzynia LT95 z Rendża i przystawka odbioru mocy. A niektóre wyciągarki starowskie mają hamulec, przynajmniej tak twierdzi gość, który juz kilka mechaników zamontował w Gazach, Uazach i RR. Nie wiem czasem czy ten hamulec nie ma czasem czegoś wspólnego z kółkiem które w niektórych starowskich wystaje z tyłu przekładni. MOC, ty masz takie kółko, widziałem na zdjęciach co je wrzuciłeś na forum mercedesowym. Może wiesz co to jest. W patencie K. Turchana z dwoma bębnami na tym kółku jest jakiś pasek, podejrzewam że jest to właśnie forma hamulca. O tu:

Obrazek

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » pt kwie 23, 2004 5:30 pm

no dokładnie - to jest hamulec - z racji przekładni ślimakowej jest potrzebna niewielka siła do zablokowania...
a orientujesz się może jaka jest cena przystawki do takiego reduktora ?
nowej lub używanej...

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » pt kwie 23, 2004 5:40 pm

Nówka Superwinch lub Maxi-Drive ok. 3000 zł (ale to do poularniejszego reduktora LT230 od 5-biegowej skrzyni), dorabiany w Polsce-ceny jak wszędzie czyli 1000-1500. Używki do dostania tylko w UK :cry: - do 1000 zł.
LR ltwt V8 + Disco td5

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » pt kwie 23, 2004 5:47 pm

dzięki :)2

raffik
Posty: 305
Rejestracja: czw lis 27, 2003 2:07 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: raffik » pt kwie 23, 2004 7:25 pm

zapraszam do nas to zobaczysz jak zmotalismy u Polowca w Wranglu
działa i prosta konstrukcja
zacisk, tarcza i manetka
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » pt kwie 23, 2004 7:58 pm

Z przyjemnościa bym podjechał ale mam trochę za daleko :cry:
A w którym miejscu zamontowaliście tarczę - przy samej przekładni czy trochę dalej na wale? Rozumiem że hamulec załącza się ręcznie, a nie automatycznie? A może dałbyś radę przy okazji jakąś zrobić jakąś fotkę tego wynalazku i tu wrzucić? :roll:

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » ndz kwie 25, 2004 6:42 pm

Frącek - a te dorabiane wyjścia to się kręcą cały czas czy można włączyć/wyłączyć ?

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » ndz kwie 25, 2004 8:45 pm

Jasne że można włączać i wyłączać :). Dżwignia jest łatwo dostępna przy tunelu. PTO w LR Serii wygląda tak:

Obrazek

U góry widać dźwignię załączjącą wałek.

A przystawkę w częściach na schemacie możesz zobaczyć tu:

http://www.landrover.ee/est/files/manua ... ox/Pto.pdf

Są tam dwie wersje - jedna z flanszą na wałek, druga z kółkiem pasowym do napędu np. pompy lub innych urządzeń.

Awatar użytkownika
banan
      
      
Posty: 3291
Rejestracja: czw sie 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Międzyrzecz

Post autor: banan » ndz kwie 25, 2004 9:37 pm

O!
bardzo dziękuje :)2

Awatar użytkownika
MOC
Posty: 1878
Rejestracja: pn lip 07, 2003 3:11 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: MOC » wt kwie 27, 2004 10:35 am

z tego co sie orientuje to pszczolki czyli 66 i 660 nie mialy hamulcow tak jak mowi banan sama przekladnia slimakowa wystarcza natomiat 266 posiada juz hamulec....
MOC&OFFROAD-GOOD IDEA :)21
CHYBA UAZ V8 6.2
PREZES KLUBU NOCNYCH KASZTANIARZY 4x4 :)13

Awatar użytkownika
Frącek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 80
Rejestracja: pn sty 12, 2004 10:50 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Frącek » śr kwie 28, 2004 10:11 pm

Udało mi się ustalić, że faktycznie przekładnia ślimakowa w starowskiej wyciągarce jest samohamowna, ale nie we wszystkich modelach lecz jedynie w tych o wolniejszych przełożeniach. Niestety sam ślimak nie zawsze wystarcza by auto nie staczało się do tyłu na ekstremalnych podjazdach bo konstruktor projektując wyciągarke nie przewidzał że ktoś będzie wieszał na niej samochód w pionie :D . Natomiast to kólko na przekładni w niektórych starowskich wyciągarkach to faktycznie część tzw. hamulca pasowego takiego jak w tym winchu z dwoma bębnami na zdjęciu powyżej. Podobne rozwiązanie zastosowano w Gazie 66.
Ja niestety nie wiem czy moja wyciągarka ma przekładnie samohamowną ani jakie ma przełożenie, więc dopiero teren ją zweryfikuje. Może hamulec nie będzie potrzebny. :wink:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyciągarki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości