Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
opty
 
 
Posty: 152
Rejestracja: wt maja 22, 2007 4:23 pm
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontaktowanie:

Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: opty » czw lut 25, 2010 10:48 pm

W kolektorze wydechowym UAZ-a (dolny rysunek: http://www.remek4x4.opty.com.pl/8/uaz/i ... 90.html#in) zamontowana jest ruchoma blaszka regulująca kierunek przepływu gazów wydechowych. Kiedy ustawimy ją w pozycji "zima" - grzeje kolektor ssący (czyli poprawia warunki spalania w zimie).
Moja zasłonka jest zablokowana właśnie w pozycji "zima". Jeżdżę tak już trzeci rok i nie zauważyłem, żeby w lecie - nawet w duży upał - silnik miał jakieś problemy. Ale - zasłonka jest (no chyba, że sama ośka została ;), więc pewnie nie od parady. Jakie są Wasze doświadczenia? Jaka jest praktyczna różnica przy jeździe w lecie z blaszką w obu położeniach?
Pytam, bo - jak wspomniałem - zasłonka jest zablokowana (na razie próbuję delikatnie z odrdzewiaczem, ale kiepsko to widzę...), a na odkręcanie kolektora nie mam specjalnej ochoty. Nie wiem, czy warto w ogóle się tym zajmować.
Jaromir Świerczyński
UAZ 31512 89 r., http://www.remek4x4.opty.com.pl/ - strona mojego pilota ;)

Awatar użytkownika
Marcin_75
Posty: 575
Rejestracja: ndz kwie 17, 2005 2:08 pm
Lokalizacja: Mazury
Kontaktowanie:

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: Marcin_75 » czw lut 25, 2010 11:57 pm

Z teorii wynika, że z podgrzewanym kolektorem dolotowym powinien mieć mniej mocy...

Przez moje ręce przeszło kilkanaście kolektorów, ale nie spotkałem się jeszcze z takim, w którym rzeczona blaszka dałaby się poruszyć. Natomiast dość zręcznie można ją usunąć dwoma uderzeniami młotka w odpowiednio przyłożony przecinak... Pytanie tylko jak powstała przestrzeń wpływa na ruch gazów spalinowych...

Myślę, że optymlnym rozwiązaniem jest ustawienie tej blaszki na pozycji "lato" - bo wtedy daje mniejsze zawirowanie spalin...
Pozdrawiam!
Marcin

ub40
Posty: 580
Rejestracja: ndz lip 18, 2004 11:51 pm
Lokalizacja: Krakow

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: ub40 » pt lut 26, 2010 1:00 am

...według mnie ta klapka w pozycji "zima" najlepiej działa w warunkach zimowych na Syberii, u nas praktycznie nie ma różnicy :D
UniformBravo40
Volvo 855 tdi

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: carinus » pt lut 26, 2010 3:33 pm

Marcin_75 pisze:Z teorii wynika, że z podgrzewanym kolektorem dolotowym powinien mieć mniej mocy...

.


Praktyka to potwierdza i w bardzo duże mrozy pomaga to odparować benzynkę w mieszance.W naszym rejonie nie ma to większego znaczenia i można to sobie usunąć żeby poprawić i tak zrypany przepływ spalin.Radzę jednak wykręcić kolektor i poprawić wszystkie zadziory i niedoróbki odlewnicze z kanałów ssacych i wydechowych.Silnik powinien się nieco ożywić.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

Edgarowski
 
 
Posty: 215
Rejestracja: ndz lis 11, 2007 7:34 pm
Lokalizacja: miasto

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: Edgarowski » pt lut 26, 2010 6:30 pm

Próbowałem to ruszyć też mam ustawione na stałe , żadne odrdzewiacze, WD ani zapuszczenie ropą i ostukiwanie nie pomogło.Stoi jak przyspawana a siłowe rozwiązanie może spowodować oberwanie tego dziadostwa a na głębsze grzebanie przy tym nie mam ochoty.Zostawiłem tak i stoi chyba nigdy nie była ruszana, ale swoją droga "bardzo przydatne" urządzenie i ciekawa myśl radziecka .Uaz 89.
Edgar z Gór.

skyrafal
 
 
Posty: 195
Rejestracja: śr kwie 18, 2007 5:08 pm
Lokalizacja: Mielec

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: skyrafal » pt lut 26, 2010 8:27 pm

u mnie też sie to zacięło. zaklepałem tą blaszkę w pozycję lato. myślę, że nawet w -50 to nie działa, bo co to ma niby dawac ?? podgrzanie mieszanki która wpada do gorącego cylindra i będzie na dodatek sprężana ?? zupełnie bez sensu.

gdyby to działało przy rozruchu zimnego silnika to OK. ale gdy silnik już pracuje ??
http://www.7fly.pl Ekstremalne loty widokowe

Awatar użytkownika
opty
 
 
Posty: 152
Rejestracja: wt maja 22, 2007 4:23 pm
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontaktowanie:

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: opty » sob lut 27, 2010 12:28 am

Myślałem, że jakoś wyjątkowo zaniedbałem sprawę, ale widzę, że powinienem zapytać inaczej ;)
Czy ktokolwiek ma tę zasłonkę sprawną i zmienia jej ustawienie zgodnie z instrukcją?
Jaromir Świerczyński
UAZ 31512 89 r., http://www.remek4x4.opty.com.pl/ - strona mojego pilota ;)

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: carinus » sob lut 27, 2010 8:30 am

skyrafal pisze: myślę, że nawet w -50 to nie działa, bo co to ma niby dawac ?? podgrzanie mieszanki która wpada do gorącego cylindra i będzie na dodatek sprężana ?? zupełnie bez sensu.

gdyby to działało przy rozruchu zimnego silnika to OK. ale gdy silnik już pracuje ??
Zanim mieszanka trafi do gorącego cylindra musi zostać dobrze wymieszana.Przy -30 paliwo nie ma szansy żeby przejść ze stanu mgły w stan gazowy który ułatwi spalenie.
Strumień powietrza po przejsciu przez zwężkę gaźnika ulega dodatkowemu zchłodzeniu.W naszych warunkach klimatycznych poza kilkoma extremalnie zimnymi dniami powinniśmy dostarczać powietrze jak najzimniejsze.Nawet jak ktoś przestawia sobie te klapkę to efekt będzie odczuwalny przy naprawdę niskich temperaturach.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

Awatar użytkownika
djmorasko
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: ndz maja 17, 2009 6:47 pm
Lokalizacja: Poznań

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: djmorasko » sob lut 27, 2010 6:44 pm

U mnie brak rzeczonej zasłonki brak. Nie zauważyłem problemów z rozruchem zimą czy latem. Chyba faktycznie zauważalne działanie występuje poniżej -20C.
Silnik ŻUKA miał bardziej zaawansowaną technicznie wersję, mianowicie zasłonka była zawieszona na osi połączonej z bimetaliczną spiralną sprężynią. Przy zimnym silniku spaliny przepływały bliżej kolektora ssącego, a w miarę rozgrzewania się silnika zasłonka przestawiała się i spaliny bezpośrednio były kierowane do układu wydechowego.

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: carinus » ndz lut 28, 2010 2:44 pm

djmorasko pisze:U mnie brak rzeczonej zasłonki brak. Nie zauważyłem problemów z rozruchem zimą czy latem. Chyba faktycznie zauważalne działanie występuje poniżej -20C.
To nie ma wpływu na rozruch,działa dopiero chwilę po odpaleniu silnika i nie pozwala np. na zalanie silnika.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

chudy2
 
 
Posty: 251
Rejestracja: sob kwie 25, 2009 3:19 pm

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: chudy2 » wt mar 02, 2010 7:40 pm

skyrafal pisze: zupełnie bez sensu.
jak coś jest w uazie to znaczy że jest do czegoś potrzebne i ma sens... na zbędne rzeczy nie ma miejsca... tu nie ma kompromisów 8)

Wałek
 
 
Posty: 857
Rejestracja: pt gru 25, 2009 7:06 pm
Lokalizacja: Żyrardów
Kontaktowanie:

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: Wałek » wt mar 02, 2010 7:46 pm

kurde szukałem nie znalazłem :)16
Tylko twardziele pierdzą przy sikaniu
http://www.forum-gaz-uaz.pl

Awatar użytkownika
carinus
 
 
Posty: 1144
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 3:38 pm
Lokalizacja: lubuskie/Belgia

Re: Podgrzewanie kolektora ssącego (zasłonka "lato"/"zima")

Post autor: carinus » wt mar 02, 2010 8:33 pm

chudy2 pisze:
skyrafal pisze: zupełnie bez sensu.
jak coś jest w uazie to znaczy że jest do czegoś potrzebne i ma sens... na zbędne rzeczy nie ma miejsca... 8)
Może ma sens w innych warunkach klimatycznych niż nasze.Jesli coś jest nieużywane,to jest zbędne.Każdy powinien wiedzieć co ma i stosować to w/g swojego uznania.Kto nie wie ten ma pecha.
UAZ "78r z dłubniętym silnikiem bez gaźnika
Land Cruiser LJ 70 2,4TD
Land Cruiser KZJ 90 3,0TD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości