Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Zun » pt sie 20, 2010 9:33 am

Moja konstrukcja też temu przeczy :
http://img09.allegroimg.pl/photos/orygi ... 1185973674
Jak sie przyjrzysz to zobaczysz jaka jest różnica między tylnym prawym a lewym kołem. Delikatnie mówiąc przeczy to twojej teorii na temat braku wykrzyżu na uniballach . Przeczy też fizyce i pewnie jakimś kilkuset projektom wykonanym na uniballach , które zadziwiają wszystkich swoim zakresem pracy zawieszenia. Moj most gdyby nie ograniczenie w postaci amortyzatorów i klatki jestem w stanie postawić prawie w pionie.
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pt sie 20, 2010 12:18 pm

Zun pisze:Przeczy też fizyce i pewnie jakimś kilkuset projektom

Moim skromnym zdaniem to większość naszych samochodów przeczy prawom fizyki ! :P :)2
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pt sie 20, 2010 12:32 pm

Jesuuu-ja mówie o układzie takim jak ma Patrol.To w linku to sierżant odwrócony.
Ja stosuję trzy dążki wzdłużne plus panhard.
Dzis zważyłem wahacz jaki wstawie do Patrola-2.87 kg
Do suzy daję słabsze-sądzę,że masa bedzie na poziomie 2.5kg/szt
Nie ma się co kłócić-każdy swoje wie...
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Zun » pt sie 20, 2010 4:43 pm

vandall1 pisze:Jesuuu-ja mówie o układzie takim jak ma Patrol.To w linku to sierżant odwrócony.
Ja stosuję trzy dążki wzdłużne plus panhard.
Dzis zważyłem wahacz jaki wstawie do Patrola-2.87 kg
Do suzy daję słabsze-sądzę,że masa bedzie na poziomie 2.5kg/szt
Nie ma się co kłócić-każdy swoje wie...
Trzy drążki czyli 3link z panhardem - jak najbardziej przetestowane na uniballach - robi wykrzyże przerewelacyjne. Nie osiągalne nawet w 40% na tulejach gumowych. Do tego tuleja gumowa szczególnie zużyte ma tendencje do przemiszczania mocowania - w uniballu zawsze jest tam gdzie ma byc
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pt sie 20, 2010 8:38 pm

No to napiszę jeszcze raz:
Układ czterech wahaczy z których każdy zamocowany jest jednym końcem do ramy,a drugim do mostu i są to punkty różne/czyli cztery osobne/-nie będzie pracował właściwie jeżeli w punktach mocowań będą uniballe.Krótko mówiąc, nie mozna zastosować schematu/zasady/z Patrola jeżeli w mocowaniach nie damy gumy,lub innego materiału elastycznego.
Zun: w rzeczy samej mój układ to trzy drążki plus panhard,ale bez uniballi na wahaczach głównych/dolnych/.Zastosowałem tam...a pokażę,jak pomyslnie przetestuję :wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Adam.Ż » ndz sie 22, 2010 10:42 am

to zobacz jeszcze raz zawieszenie które jest na filmiku i powiedz ile ma wahaczy i powiedz czy robi źle.
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » ndz sie 22, 2010 12:34 pm

vandall1 pisze:Jesuuu-ja mówie o układzie takim jak ma Patrol.To w linku to sierżant odwrócony....
Sam się muszę cytować :wink: Dajmy spokój.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
mcs0
Posty: 540
Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
Lokalizacja: Reda

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: mcs0 » ndz sie 22, 2010 4:50 pm

wg mnie to na tym filmiku jest tak samo jak i na tym :) http://www.youtube.com/watch?v=M9ylvdVd ... re=related
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Michal_R » ndz sie 22, 2010 7:10 pm

vandall1 pisze:
vandall1 pisze:Jesuuu-ja mówie o układzie takim jak ma Patrol.To w linku to sierżant odwrócony....
Sam się muszę cytować :wink: Dajmy spokój.
mcs0 pisze:wg mnie to na tym filmiku jest tak samo jak i na tym :) http://www.youtube.com/watch?v=M9ylvdVd ... re=related
Kolega vandall1 nie ogarnia chyba podstawowych pojęć. Twierdzi że 4-link nie ma prawa robić :)21 za to jesli ten sam system nazwiemy "sierżantem odwróconym" wtedy wszystko jest ok :)21

A i tylnego zawiasu z GR'a nie nazwał bym 4-linkiem...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » ndz sie 22, 2010 10:18 pm

Masz rację-nie ogarniam...Wg szanownych dyskutantów układ czterech drazków jak w Patrolu i na uniballach bedzie robił.Niech i tak będzie :)2 .
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » ndz sie 22, 2010 10:30 pm

Nie będzie robił, bo w parchu górne wahacze są za krótkie :) A poza tym w parchu nie potrzeba unibali. Unibale są potrzebne przy długich wahaczach :) I myślę, ze kolega Vandall ma rację :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » ndz sie 22, 2010 11:50 pm

Też trochę nie tak :roll:
Otóż różnica między uniballem a klasyczną tuleją metalowo-gumową polega na tym,że :
1/Uniball moze byc traktowany jako przegub w sensie mechanicznym doskonały,tzn niemal beztarciowy,niesprężysty,o niezmiennych wymiarach.
2/Tuleja metalowo-gumowa,jeżeli jest dobrze skręcona policzkami jest przegubem sprężystym,ponadto przez ugiecie gumy pozwala na lekkie zmiany długosci wahacza.
Konsekwencje:
1/Na wahacz z obu końcami uniballowymi działają tylko siły osiowe:ściskanie i rozciaganie,co znaczy,że rura wahacza podlega tylko wyboczeniu,bądż rozrywaniu /pomijam tu rzecz jasna najazd np na kamień/Znaczy to,że w obliczeniach nie występuje zginanie rury,ani jej skrecanie.
2/W wahaczu z tulejami gum-met oprócz sił jak powyzej,mamy dodatkowe siły gnące i skręcające rurę .Stąd wynika stosowanie mocniejszej konstrukcji,dodatkowe wzmocnienia etc.

Dlaczego twierdzę,że układ patrolowski na uniballach nie bedzie miał wykrzyżu?
Otóż:wyobrażmy sobie układ czterech wahaczy uniballowych.Zamocowane do ramy pojazdu i obracane w rózne strony utworzą niezamocowanymi końcami układ czterech sfer/powierzchni kulistych/
Wyobrazmy sobie teraz most w postaci sztywnej "ramy" w której narożnikach mocowane sa wahacze."Rama" ta musi leżeć swoimi narożnikami na powierzchniach sfer co wynika ze sztywności mostu i niezmiennej długości wahaczy.Dochodzimy do wniosku,że w tej sytuacji możliwości ruchu "ramy"/dalej:mostu/są tylko góra-dół /równolegle/,lub na boki/też równolegle/.
Tzw wykrzyż w tej sytuacji nie jest mozliwy.
To,że most patrolowski daje się krzyżować,wynika z zastosowania tulei metalowo gumowych,które pozwalają na nieznaczną zmianę długości wahacza,powodując jednak jego znaczna obciążenia.Dlatego często po wymianie fabrycznych tulei na poliuretanowe/mocniejsze/-zdarza sie,ze taki wahacz nie wytrzymuje.
Układy na uniballach typu sierżant-będą się krzyżować pod warunkiem bardzo bliskiego,prawie punktowego zejścia sierżanta.Mamy w tym wypadku de facto mocowanie mostu w trzech punktach,lub takie trzypunktowe mocowanie przy ramie pojazdu.Jeżeli rozsuwamy to mocowanie-sytuacja będzie sie pogarszać.
Nie wiem czy ktoś to stosuje,ale spróbowałbym takiego patentu:w miejscu gdzie schodzą się drążki sierżanta zamocowałbym je do osobnej podstawy,która mocowana by była do mostu obrotowo.Dałoby to dokładnie mocowanie mostu w trzech punktach i powinno działać.
Czyli dochodzimy do idei "czystego sierżanta",tzn przegub kulisty na zejsciu,a cała rama sierżanta mocowana tylko zawiasowo:góra-dół.Inne rozwiązania/budowa trójkata z osobnych uniballowych drążków/ są przerostem formy nad treścią.
Ponieważ w mojej konstrukcji zawieszenia zależy mi na minimalizacji mas-zdecydowałem się na układ trzech drążków wzdłużnych prowadzących most plus panhard.Zalety:
1/bardzo prosta konstrukcja wahaczy/łatwa wymiana,prosta naprawa/
2/zbędność stosowania sierzanta-identyczny układ z przodu i z tyłu
Wady:awaria któregokolwiek drążka/zgiecie na przeszkodzie lub tp/-oznacza koniec jazdy,jak nie katastrofę.Przy długich wahaczach pogorszony kąt rampowy.
Kolejną wadą /jak wszystkich układów uniballowych/jest tu słabe tłumienie drgań/brak elementów pochłaniajacych/.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Zun » pn sie 23, 2010 6:40 am

Hmmm , gdzieś jest luka w twoim rozumowaniu. Teraz jestem w pracy wiec nie przesle Ci linkow , ale znam wiele aut , gdzie z przodu maja 4link nie schodzacy się w sierżanta ( z przodu trudno to osiagnąć nie windując samochodu na kształt żyrafy) gdzie drążki są prowadzone pod nie wielkim kątem i przy zastosowaniu uniballów . Zawieszenie przednie robi bardzo duże wykrzyże. Z tego co pamiętam samochód firmowy spidertraxa ma takie rozwiązanie.
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pn sie 23, 2010 10:41 am

kOLEGO Vandall prosimy o jakieś foty :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pn sie 23, 2010 8:00 pm

Zun pisze:Hmmm , gdzieś jest luka w twoim rozumowaniu. Teraz jestem w pracy wiec nie przesle Ci linkow , ale znam wiele aut , gdzie z przodu maja 4link nie schodzacy się w sierżanta ( z przodu trudno to osiagnąć nie windując samochodu na kształt żyrafy) gdzie drążki są prowadzone pod nie wielkim kątem i przy zastosowaniu uniballów . Zawieszenie przednie robi bardzo duże wykrzyże. Z tego co pamiętam samochód firmowy spidertraxa ma takie rozwiązanie.
Nie tyle może luka ile niescisłość.Teoretyzując,można założyć,że w przypadku gdy długość wahaczy rośnie do nieskończonosci,powierzchnia utworzona przez końce bedzie sie zbliżała do płaszczyzn i wówczas da się wykrzyżować most/w granicach luzów np/.Wniosek:im dłuższe wahacze tym lepiej.
Jeszcze:wracając do owych sfer tworzacych się przez końce wahaczy:most mozna bedzie wykrzyżowac,ale prawdopodobnie z jednoczesnym przesunięciem bocznym mostu,czyli wyjechaniem go spod ramy.Jak dołozymy panharda to układ sie zablokuje.
Nie chce sie dalej wdawać w te rozważania,bo problem nie dotyczy mojego przypadku.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » pn sie 23, 2010 8:14 pm

ŁeLeK pisze:kOLEGO Vandall prosimy o jakieś foty :)
http://a.imageshack.us/img682/116/p1012479.jpg
To jest widok z przodu,gdzie widać punkty mocowań tych trzech drążków.Słabo to widać,ale jak jesteś zainteresowany,to po prostu wpadnij i se oblukaj.Z Tczewa nie masz daleko.
Pewnie wstawie jakieś dalsze foty za jakiś czas,ale jak pisałem praca postępuje powoli,bo trzeba zrabiać :wink:
Układ trzydrążkowy to oczywiscie nie jest zaden ekstra wynalazek,może nowoscia jest tu zastosowanie go z przodu :roll: .
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
ŁeLeK
 
 
Posty: 1463
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Tczew

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: ŁeLeK » pn sie 23, 2010 11:27 pm

Niebawem będę do Gdyni się wybierać zobaczyć projekt Pajero kolegi na dwóch silnikach to się zgadamy, bo jak na razie to mam SPOA z przodu, a z tyłu springi i z chęcią się poradzę :)
4x4 Tczew

Awatar użytkownika
Stachu-80
Posty: 1779
Rejestracja: pn lut 19, 2007 8:12 am
Lokalizacja: Sławno

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: Stachu-80 » wt sie 24, 2010 7:28 am

vandall1 pisze:
ŁeLeK pisze:kOLEGO Vandall prosimy o jakieś foty :)
http://a.imageshack.us/img682/116/p1012479.jpg
To jest widok z przodu,gdzie widać punkty mocowań tych trzech drążków.Słabo to widać,ale jak jesteś zainteresowany,to po prostu wpadnij i se oblukaj.Z Tczewa nie masz daleko.
Pewnie wstawie jakieś dalsze foty za jakiś czas,ale jak pisałem praca postępuje powoli,bo trzeba zrabiać :wink:
Układ trzydrążkowy to oczywiscie nie jest zaden ekstra wynalazek,może nowoscia jest tu zastosowanie go z przodu :roll: .

A co to za magiczne śrubki opierające sie o opony w górnej ich części na wysokości ramy ?? Sadze ze to jakiś przyrząd pomiarowo- regulacyjno - odnośnikowo- stabilizująco - ustalający :)21
Zielony Hijszpan TEAM SŁAWNO 4X4

Awatar użytkownika
kryzys86
 
 
Posty: 137
Rejestracja: śr wrz 24, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: kryzys86 » wt sie 24, 2010 12:45 pm

Ktoś wcześniej się pytał i dł wahaczy z jimnego

to trochę na oko ale mierząc od osi mostu (środek koła) to przód 62-64cm a tył o 10cm dłuższy, i patrząc na te wahacze to można się zdziwić jak coś takiego w ogóle utrzymuje samochód! - w sensie ze takie cienkie i liche


- z jakiego samochodu lub w jaki sposób szukać dłuższych przewodów giętkich do zacisków przy przeróbce na sprężyny?

mocowanie do zacisku jest jakieś standaryzowane?
Go big or go home

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » wt sie 24, 2010 9:06 pm

Stachu-80 pisze:..........................................
A co to za magiczne śrubki opierające sie o opony w górnej ich części na wysokości ramy ?? Sadze ze to jakiś przyrząd pomiarowo- regulacyjno - odnośnikowo- stabilizująco - ustalający :)21
Takie przyrządziki ustalające most w poprzek,oczywiscie dość mało dokładne,ale sensowne.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: viperecki » śr sie 25, 2010 7:33 pm

kryzys86 pisze:Ktoś wcześniej się pytał i dł wahaczy z jimnego

to trochę na oko ale mierząc od osi mostu (środek koła) to przód 62-64cm a tył o 10cm dłuższy, i patrząc na te wahacze to można się zdziwić jak coś takiego w ogóle utrzymuje samochód! - w sensie ze takie cienkie i liche


- z jakiego samochodu lub w jaki sposób szukać dłuższych przewodów giętkich do zacisków przy przeróbce na sprężyny?

mocowanie do zacisku jest jakieś standaryzowane?

standaryzowane u japońców można dac od tico czy innego matiza ja mam od hondy civic około 90 r bo sa mega długieokoło 60 cm
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: vandall1 » śr sie 25, 2010 10:29 pm

KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
szerokimost
Posty: 493
Rejestracja: pn paź 13, 2008 12:52 pm
Lokalizacja: Wawa/Łomianki

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: szerokimost » czw sie 26, 2010 8:29 am

kryzys86 pisze:

- z jakiego samochodu lub w jaki sposób szukać dłuższych przewodów giętkich do zacisków przy przeróbce na sprężyny?

mocowanie do zacisku jest jakieś standaryzowane?
tico tak jak pisali pasuje idealnie i ma coś ok 50 cm ale wpisz na alle... "przewód samurai" tam są takie w stalowym oplocie
jak szaleć to szaleć a cena jak za 2szt nawet nawet :wink: :D
Samiec

Awatar użytkownika
kryzys86
 
 
Posty: 137
Rejestracja: śr wrz 24, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: kryzys86 » czw sie 26, 2010 11:43 am

dzięki wielkie za pomoc, a tych w stalowym oplocie akurat nie ma
Go big or go home

Awatar użytkownika
szerokimost
Posty: 493
Rejestracja: pn paź 13, 2008 12:52 pm
Lokalizacja: Wawa/Łomianki

Re: Wahacze PILNE!!!

Post autor: szerokimost » czw sie 26, 2010 12:01 pm

kryzys86 pisze:dzięki wielkie za pomoc, a tych w stalowym oplocie akurat nie ma
jak pisałem rano to jeszcze były :)
Samiec

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości