Lj, Samurai, Vitara, Jimny
Moderator: Albert_N
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » wt lis 15, 2011 10:42 am
Przyznać się kto jeździ w samuraju na kolumnach MacPersona?
Zanim Coilovery zaczną byc w bardziej przystępnych cenach taki zastępczy temat na testy po głowie mi chodzi.
Np z Volvo S40 wyglądają na dość długie. Co prawda mam wrażenie że niema prawa to wytrzymać przede wszystkim na spawie dolnym (zaznaczone na foto) ale jak widać ktoś na tym jeździł...
Pomysł jest taki aby wsadzić dół w nagwintowaną grubościenną rurkę z otworem zgodnym z otworem mocowania dolnego która to wzmocni a przy okazji będzie gwint do regulacji sprężyny
Górne mocowanie przerobione będzie na ucho i przykręcone do czegoś takiego + rozpórka
Grymasić ...co Wy na to?
Bartek
-
qwai

- Posty: 645
- Rejestracja: pn lip 13, 2009 7:41 am
- Lokalizacja: Warszawa
Post
autor: qwai » wt lis 15, 2011 12:04 pm
Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
Fascynaci 4x4
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » wt lis 15, 2011 12:41 pm
qwai pisze:Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
1. może będzie gwint
2. jest parę tanich dobrych sprawdzonych i długich amortyzatorów które robią dobrze... np lublin
3. z przodu powinno wystarczyć
4. najtrudniej z tego wszystkiego będzie wywalić dotychczasowe mocowanie sprężyn
Szpilka na dole też się urwie
Bartek
-
gebels
-

- Posty: 9720
- Rejestracja: pt lut 10, 2006 5:33 pm
- Lokalizacja: dziś Polska jutro Australia, emigracja mnie przyciąga i to coraz intensywniej
Post
autor: gebels » wt lis 15, 2011 12:55 pm
jak chcesz to ci mogę dać za darmo 2 komplety drążków skrętnych to se na drążkach zawias zrobisz

Czwarte serce

-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » wt lis 15, 2011 12:59 pm
gebels pisze:jak chcesz to ci mogę dać za darmo 2 komplety drążków skrętnych to se na drążkach zawias zrobisz

Troche za długie. Wystawały by mi za auto do tyłu

Bartek
-
qwai

- Posty: 645
- Rejestracja: pn lip 13, 2009 7:41 am
- Lokalizacja: Warszawa
Post
autor: qwai » wt lis 15, 2011 1:45 pm
Bartex pisze:qwai pisze:Myślałem na początku o czymś takim ale:
1. na pewno nie trafisz z twardością za pirewszym razem i od czego dobierzesz inną sprężynę ?
2. jak wyżej tylko o amortyzatorze
3. mały skok
4. nie będzie to łatwiejsze w instalacji niż sprężyna z osobnym amorem.
ps. podobnie jest w Civicu i wielu innych a na dole nie będzie spawu tylko śruba
1. może będzie gwint
2. jest parę tanich dobrych sprawdzonych i długich amortyzatorów które robią dobrze... np lublin
3. z przodu powinno wystarczyć
4. najtrudniej z tego wszystkiego będzie wywalić dotychczasowe mocowanie sprężyn
Szpilka na dole też się urwie
ad 1. raczej nie fabrycznym
ad. 2 albo się nie znam albo w podstawą kolumny Mc persona jest amortyzator
Jeśli chcesz dać te "kolumny" a obok amortyzator od lublina to przemyśl jeszcze swoją koncepcję
ad 4.

Fascynaci 4x4
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » wt lis 15, 2011 1:52 pm
qwai pisze:
ad. 2 albo się nie znam albo w podstawą kolumny Mc persona jest amortyzator
Jeśli chcesz dać te "kolumny" a obok amortyzator od lublina to przemyśl jeszcze swoją koncepcję
ad 4.

2 - nie zrozumieliśmy się ... macperson planuje zbudować na amortyzatorze lublina
4 - bo dotychczasowe mocowanie sprężyn jest u mnie dość solidnie obspawane
Bartek
-
viperecki

- Posty: 1749
- Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
- Lokalizacja: JURA Podzamcze
Post
autor: viperecki » wt lis 15, 2011 8:56 pm
jak pospawasz do amora kielich sprężyny to szacun
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu

5.12 w mostach itp itd
-
alfik

- Posty: 1754
- Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: Warszawa
Post
autor: alfik » wt lis 15, 2011 10:01 pm
MacPherson polega na połączeniu kolumny resorującej ze zwrotnicą - na dole ma mocowanie do piasty, zwykle na dwie śruby.. Ponadto MacPherson przenosi nie tylko siły osowe, ale też prowadzi koło. Tu mowa o coiloverach - amortyzatorach ze współosiowo zamontowaną sprężyną i gniazdem dla niej. MacPhersony mają solidne tłoczyska, bo muszą wytrzymać zginanie. Gwint i możliwość regulowania wysokości nie rozwiązuje w pełni problemu złej sprężyny - mimo skorygowanej wysokości może nadal źle pracować.
Przykład prawdziwego MacPhersona tu:

Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
-
Faja

- Posty: 366
- Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
- Lokalizacja: Puławy
Post
autor: Faja » wt lis 15, 2011 10:31 pm
Pomysł dobry. Tak jak pisze Alfik zastosowanie takiej konstrukcji do prowadzenia mostu to już nie jest typowy pacpherson. Kwestia nazewnictwa. Tutaj pomocne może być rozwiązanie z golfa II - są dwa rodzaje pacphersonów- rozbieralne i nie. W rozbieralnym rozkręcamy obudowę i wyjmujemy wkład. Obudowa to zwykła stalowa rura tak więc możemy dowolnie ją przedłużać i wspawać dowolne dolne mocowanie wg potrzeb-czego nie zrobimy ze zwykłym amorem. Teraz pozostaje znalezienie samochodu z wkładem o możliwie jego dużym skoku. Golf to jedyne 170mm-dokładnie tyle samo co vitara...
Ale już cytowany wcześniej amor przedni z Lublina ma większy skok-260mm i jakby delikatnie odciąć mu dolne mocowanie to możnaby go potraktować jako wkład... Powodzenia w motaniu.
Różne diesle teraz vitara tdi.
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » śr lis 16, 2011 7:59 am
alfik pisze:MacPherson polega na połączeniu kolumny resorującej ze zwrotnicą ...
mimo skorygowanej wysokości może nadal źle pracować.
Długie zimowe wieczory nakłaniają mnie do eksperymentów. Może coś z tego wyjdzie
Faja pisze: Tutaj pomocne może być rozwiązanie z golfa II - są dwa rodzaje pacphersonów- rozbieralne i nie. W rozbieralnym rozkręcamy obudowę i wyjmujemy wkład. Obudowa to zwykła stalowa rura tak więc możemy dowolnie ją przedłużać i wspawać dowolne dolne mocowanie wg potrzeb-czego nie zrobimy ze zwykłym amorem. Teraz pozostaje znalezienie samochodu z wkładem o możliwie jego dużym skoku. Golf to jedyne 170mm-dokładnie tyle samo co vitara...
Ale już cytowany wcześniej amor przedni z Lublina ma większy skok-260mm i jakby delikatnie odciąć mu dolne mocowanie to możnaby go potraktować jako wkład... Powodzenia w motaniu.
Golf MK2 - czasy niemieckiej doskonałości - dwa takie miałem

Trzeba wybrać się na zaprzyjaźniony szrot - dzięki za podpowiedź

Bartek
-
Aśka&Kuba

- Posty: 2396
- Rejestracja: śr sie 20, 2003 1:38 pm
- Lokalizacja: z komórki
Post
autor: Aśka&Kuba » pn lis 21, 2011 4:16 pm
NO I JEST RZOPA
-
mcs0

- Posty: 540
- Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
- Lokalizacja: Reda
Post
autor: mcs0 » pn lis 21, 2011 8:07 pm
do tych hamerykanskich sie przymierzalem kiedys:) nawet gosciu mi przeslal jakies dane skok itd
w slynnym watku o wahaczach powinny byc jakies info
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->
-
Faja

- Posty: 366
- Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
- Lokalizacja: Puławy
Post
autor: Faja » pn lis 21, 2011 8:07 pm
A zna ktoś wymiary tego amora?
Różne diesle teraz vitara tdi.
-
mcs0

- Posty: 540
- Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
- Lokalizacja: Reda
Post
autor: mcs0 » pn lis 21, 2011 8:49 pm
https://picasaweb.google.com/maciejr666/Coilover
kilka fotek min konstrukcja ZUNa i Gierka
taka obejmę chciałem robić ale musiała by być na pol amora zeby go nie ścisnęła i sie nie złamał:)
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » pn lis 21, 2011 9:53 pm
wow

no nie znalazłem wcześniej. Właściwie dla samych sprężyn wart zainteresowania
Faja pisze:A zna ktoś wymiary tego amora?
Zaraz napisze do sprzedawcy o wymiary.
Dla ciekawości dodam że właśnie przyszły do mnie tylne gwinty z Gofra III który ma wymienne środki i do środka wchodzą typowe amortyzatory po odcięciu mocowania. Przykładowo passatowy tylny wchodzi na bank bo już miara dokonana

Bartek
-
mcs0

- Posty: 540
- Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
- Lokalizacja: Reda
Post
autor: mcs0 » pn lis 21, 2011 9:58 pm
Bartex wroc do tematu o wahaczach i tam gdzies znajdziesz wymiary:)
EDIT:
to mi kiedys kolo odpisał jak pytałem
Długość i średnica sprężyny.
"Te długości to chyba max rozciagniety i niestety nie wiem jaki skok mają"
Indeks katalogowy:
-43161 dł. 61cm śr.74mm
-43162 dł. 61cm śr. 74mm
-43163 dł. 67cm śr. 77mm
-43167 dł. 62cm śr. 77mm
-43172 dł. 68cm śr. 77mm
-43180 dł.63,5cm śr. 78mm
-43181 dł. 65,5 śr. 78mm
-43142 dł. 57,5 śr. 78mm
-43085 dł. 56cm śr. 78mm
-43173 dł. 42cm śr. 76mm
-41171 dł. 65cm śr. 76mm
-43171 dł. 65,5cm śr. 78mm
-43143 dł. 59cm śr. 75mm
http://www.americanparts.pl/czesci/kate ... r-tyl.html z tej stronki sa te nr katalogowe
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » pn lis 21, 2011 10:20 pm
mcs0 pisze:Bartex wroc do tematu o wahaczach i tam gdzies znajdziesz wymiary:)
EDIT:
to mi kiedys kolo odpisał jak pytałem
Długość i średnica sprężyny.
Właśnie się do tego dokopałem

Bartek
-
mcs0

- Posty: 540
- Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
- Lokalizacja: Reda
Post
autor: mcs0 » pn lis 21, 2011 10:21 pm
zrezygnowalem z nich ze wzgledu na koszt jednej sztuki i duzej niewiadomej:) ale cos czuje ze za pare dni sie dowiem jak to bedzie robilo na Twoim wozie hehe
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->
-
Bartex
-

- Posty: 887
- Rejestracja: czw sie 18, 2005 8:52 pm
- Lokalizacja: KR
Post
autor: Bartex » pn lis 21, 2011 10:49 pm
mcs0 pisze:... cos czuje ze za pare dni sie dowiem jak to bedzie robilo na Twoim wozie hehe
Może to nie być takie proste bo to amortyzatory (chyba) do zawieszenia z resorem a sprężyna na nim dodaje nieco do ładowności... więc pewnie trzeba by to troszkę poprawić

a jak by mi spasowały średnicą do obudowy z gwintem... jutro dzwonię do sprzedawcy

Bartek
-
mcs0

- Posty: 540
- Rejestracja: sob wrz 20, 2008 7:11 pm
- Lokalizacja: Reda
Post
autor: mcs0 » wt lis 22, 2011 9:11 am
Bartex dlatego mozna by dwa na strone wrzucic a co do samych sprezyn to moze by taniej wyszlo zamowic z posprngu czy jakiejs innej fabryki:) zrobia jaka chcesz a cenowo pewnie wyjdzie taniej ze 100zl niz caly ten amorek:)
Pajero 2.5 93r. było i nigdy więcej!!
Suzuki Samurai 88r. 1.3 gaznik , sprezyna
Ride or Die ]:->
-
slavok
-

- Posty: 4611
- Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
- Lokalizacja: KWA
Post
autor: slavok » wt lis 22, 2011 11:20 am
zun miał w suce mcpersony z tyłu z tego co pamiętam.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl
-
Art_ZGL
-

- Posty: 187
- Rejestracja: sob sty 19, 2008 12:07 pm
- Lokalizacja: Goleniów/Szczecin
Post
autor: Art_ZGL » wt lis 22, 2011 11:22 am
slavok pisze:zun miał w suce mcpersony z tyłu z tego co pamiętam.
Kilka postow wyzej kolega mcs0 potwierdzil to zdjeciami

Vitara1.6 8v 90r.Zawiecha +4", bodylift +2", KL-71 31", 4.24, LockRight-tyl, cdn.
-
slavok
-

- Posty: 4611
- Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
- Lokalizacja: KWA
Post
autor: slavok » wt lis 22, 2011 11:32 am
no tak, nie zauważyłem...
Suzuki Samurai - samurai.org.pl
-
hadek

- Posty: 1582
- Rejestracja: sob gru 10, 2005 3:53 pm
- Lokalizacja: Oława/dolnoslaskie
Post
autor: hadek » wt lis 22, 2011 9:49 pm
Vitka, pomotałem takie cuś:
Skok 25cm,mysle ze w suce robiłoby znakomicie, sprezyna felicja.
pozdrawiam
Lepiej pózno niz wcale
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość