szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Moderator: Albert_N
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Znowu mam problem.Wczoraj wymieniałem przegub gumowy między skrzynią,a reduktorem.Wiedziałem,że stary ma jedno pęknięcie ale jak go wyjąłem to się bardzo zdziwiłem,że on się nie rozsypał.Przed wyjęciem reduktora oznaczyłem jego położenie,zamontowałem wszystko jak należy i powstał problem którego nie rozumie-na starym przegubie nie miałem drgań dżwigni zmiany biegów i reduktora,a na nowym wszystko drży jak wibrator.Panowie czy mam rozumieć,że po wymianie przegubu trzeba na nowo centrować reduktor?Poprzednie jego położenie jest już "nieaktualne" po wymianie samego przegubu gumowego??Jak ręką obracam wał reduktor-skrzynia to występuje coś takiego-wał pół obrotu obraca się lekko,drugie pół z lekkim oporem.Dodam jeszcze,że żeby ustawić reduktor w położeniu jaki był poprzednio musiałem napierać na niego siłą.
- Marek D.
-
- Posty: 6613
- Rejestracja: czw mar 17, 2005 12:31 pm
- Lokalizacja: Coś koło Piątka ale bliżej Soboty
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
jak już bydle wybebeszyłeś to wymienia się komplet - krzyżak (całe 15 pln i gumówka ... o ile dobrze pamiętam też niewiele drożej) Stary przegub gumowy był miększy i do tego popękany .... więcej wybaczał - nowy .... każdy milimetr centrowania Ci wypomni



Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Też tak kiedyś miałem, przy próbnej pojazdce wibracje były takie, że przy 40/h kierownica skakała na pół metra. U mnie winny okazał się ów przegub gumiasty, fabrycznie popsuty.
Kupiłem inny i jak ręką odjął.
Kupiłem inny i jak ręką odjął.
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Wiem już co spartoliłem.Przykręcając przegub przyciełem o nakrętke wałka skrzyni taki krążek centrujący i krążek jest do wymiany.Marek u mnie jest już przegub homokinetyczny koło gumowego i prawdą jest,że teraz trzeba reduktor wycentrować idealnie.W starym położeniu na 5 biegu między 80,a 90 km/h na nowym przegubie krótka wajcha od reduktora dostaje szału.Ogólnie dziwne jest u mnie ustawienie reduktora-poduszka (wieszak reduktora) od strony pasażera jest maksymalnie przesunięta do przodu,ale tak mocno,że musze mieć cienkościenny nasadowy klucz żeby odkręcić jej nakrętke.A poduszka od strony kierowcy jest w połowie regulacji i tak było dobrze na starym przegubie.Teraz jak reguluje reduktor i zaczynam przesuwać poduszke od strony pasażera w tył pojazdu to pierwszy krzyżak tylnego wału zaczyna pracować pod większym kątem i wał zaczyna wydobywać dziwne dżwieki.Widze,ze będzie ciężko uzyskać taki efekt jaki był,a było dobrze.Może są podane jakieś wymiary,odległości reduktora od jakiegoś punktu?Coś kiedyś mi migło na jakiejś niemieckiej stronie o Nivie.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
A ja mam pytanie odnośnie mocowań reduktora, zauważyłem że gumy w tych mocowaniach są popękane, czy wymienia się same gumy, czy całe mocowania? I czy do wymiany gum/mocowań muszę odpiąć reduktor od wałów i potem go centrować?
I jeszcze jedno: czy luz na wałach napędowych około 1/6 obrotu w każdą stronę jest ok?
Dzięki i pozdrawiam
I jeszcze jedno: czy luz na wałach napędowych około 1/6 obrotu w każdą stronę jest ok?
Dzięki i pozdrawiam

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Jezeli chodzi o mocowania reduktora to chyba poduszki wystepują jako całość.Nie widziałem samych tulei w sprzedaży.Po wymianie nic nie musisz centrowac,po prostu musisz je ustawić dokładnie w to samo miejsce jak były stare.
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
zamierzam wymienić przednie amortyzatory + sprężyny i pojawił się dylemat jakie brać olejowe czy gazowe 
Co polecicie ?

Co polecicie ?
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Już jestem na krawędzi załamania psychicznego przez to ustawianie reduktora.Po właczeniu piatego biegu w przedziale prędkości 85-90 drży już nawet kierownica.Przegub gumowy mam założony oryginalny,rosyjski.I bardzo mocno drży mi dżwignia od blokady,a tego dotychczas nie było.Mam dwa pytania;do próby centrowania reduktora (włączony bieg,reduktor w położeniu neutralnym) trzeba odkręcać wały?I drugie pytanie to jakie są objawy uszkodzonego przegubu homokinetycznego tego koło przegubu elastycznego?On musi się minimalnie przesuwać na frezie do którego przykręcony jest przegub gumowy?
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Janusz73, o ile dobrze zrozumiałem, to nie centrujesz sposobem podanym w książce i dziale FAQ, tylko na zapiętych wałach wrzucasz luz na wajsze od reduktora, 5 bieg, i kręcisz ? A próbowałeś też według tej instrukcji z FAQ? Pytam, bo też mnie czeka za jakiś czas wymiana homokineteka. Dziś zobaczyłem pęknięcie na nim, ale dopóki wibracje są takie jak teraz, czyli w miarę znośne, chyba nie będę go ruszał.
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Leśnydziad.Juz mam po problemie.Zrobiłem to tak;wpierw troche pojezdziłem,żeby olej sie nagrzał.Nastepnie na kanale poluzowałem poduszki reduktora,wrzuciłem go na luz,następnie piąty bieg i obroty silnika aż do 5500 ciut,przed żółte pole obrotomierza i wtedy dokręciłem poduszki.I jestem,naprawde zadowolony z efektów.Jest OK.Nie jezdże tak szybko,ale dżwignia od blokady dopiero lekko drży przy 120km/h i jest to zasługa tylnego wału.Piszesz,że masz pęknięcie na przegubie homokinetycznym?Możliwe,żeby on pękł?Ja miałem pęknięcie przegubu elastycznego,przykręconego do homokinetycznego.Ale jak go wymontowałem to ledwo trzymał się w całośći.Myslałem,że jego guma ma w srodku jakieś płótno,wzmocnienie,a to sama guma odlewana chyba jakoś ciśnieniowo.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Chodzi o taki solidny gumowy precel między reduktorem a skrzynią, więc pewnie to właśnie przegub elastyczny, dziś zauważyłem na nim pęknięcie. U mnie są niewielkie drgania przy 60 km/h (obojętnie czy na 3 czy na 4 biegu) i potem od 90 km/h w górę, 90 jeszcze jedzie się zupełnie bez wibracji. Jednak nie przypuszczam, że przyczyną może być to pęknięcie na przegubie, tylko albo centrowanie, albo np zużyte krzyżaki, lub wyważenie wałów? (Auto ma 11 lat, a ja jestem właścicielem od 3 tygodni). Dziś wymieniłem mocowania reduktora, bo też były popękane i nie miałem żadnych podkładek centrujących, obie łapy były przykręcone bezpośrednio do podłogi. Przykręciłem tak jak było i jeździ się tak samo jak przedtem, narazie chyba nie będę nic ruszał, przynajmniej dopóki nie dojdą żadne nowe objawy.
A odnośnie centrowania reduktora, to rozumiem, że trzeba dokręcić poduszki w trakcie tego kręcenia na 5500 obrotów ?
A odnośnie centrowania reduktora, to rozumiem, że trzeba dokręcić poduszki w trakcie tego kręcenia na 5500 obrotów ?
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Leśnydziad.Tak,w trakcie właczonego piatego biegu,oczywiście gdy reduktor jest na luzie wtedy dokręcasz poduszki.Jak widać jedno pęknięcie gumowego przegubu to on ma już dość,zobaczysz w jakim jest stanie jak go wymontujesz.U mnie też było jedno pęknięcie,a po wymontowaniu okazało się że są pęknięcia przy każdej tulejce na śrube.U mnie pod poduszkami reduktora też nie ma żadnych podkładek.Właśnie,żeby ten przegub wymienić trzeba wyjąć cały reduktor i w tej naprawie nie ma nic "na skróty"żeby ją sobie przyśpieszyć.Podpowiem jeszcze,że jak już wymontujesz wał kompletny skrzynia-reduktor (czyli oba przeguby) to żeby odkręcic gumowy przegub od strony homokinetyka,to trzeba mieć naprawde dobre klucze 19mm,a najlepiej imadło.U mnie te sruby było dokręcone z tak dużą siłą że potrzebowałem metrowej przedłużki.I opaske metalową z gumowego przegubu zdejmuj na samym końcu naprawy,jak wszystko będziesz miał już złożone.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Dzięki za informacje, teraz w sumie zastanawiam się nad powierzeniem tej wymiany jakiemuś mechanikowi, do tej pory nie miałem za wiele z mechaniką do czynienia, tzn robiłem czasami jakieś proste naprawy, więc nawet jak mi się uda, to na pewno zajmie parę dni. Przy okazji, czy może ktoś polecić sprawdzonego mechanika w Krakowie lub okolicach?
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Leśnydziad.Zrobiłbyś to sam,ale kanał i dobre klucze są niezbędne.Wynik dobrze ustawionego reduktora to po ustawieniu go w pozycji luz i na kazdym biegu przy różnych prędkościach obrotowych silnikach jest brak jakichkolwiek drgań dżwigni od skrzyni lub reduktora.A jeżeli drgania wystepują w czasie jazdy to wina zazwyczaj tylnego wału.Mozna to sprawdzić jadąc z górki z dużą prędkością na luzie.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Kanał i klucze są, więc zamówię przegub i chyba wezmę się za to w poniedziałek. Wymontowanie reduktora jest opisane w książce i wszystko jest jasne, a czy przy odkręcaniu całego wału pośredniego od skrzyni są jakieś "pułapki" ?
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Nie ma pułapek.Przed wyjęciem reduktora odkręcasz gumowy przegub od strony skrzyni i to są śruby które mają łby skierowane w strone skrzyni.Odkręcaj i odrazu je wyjmuj ale po kolei,bo zobaczysz że "omijają" skrzynie tylko w jednym położeniu gumowego przegubu.I to jest raczej najtrudniejsza czynność w tym wszystkim,bo przegub napiera na śruby i jak juz się odkręci nakrętke to śruba wychodzi z oporem,ale duży płaski śrubokret lub łyzka do opon i dasz rade.Z nowym przegubem nie ma tego problemu,bo jest opaska która potem ściągasz.A cały wał odkręcisz jak będziesz miał reduktor na wierzchu,bo przegub homokinetyczny jest przykręcony identycznie jak wały napędowe.Uważaj,żebyś nie zgubił lub nie przyciął przy wkładaniu reduktora pierścienia centrującego który wchodzi na nakrętke końcówki wałka skrzyni biegów.Jeszcze dodam,że przed odkręceniem poduszek zaznacz ich położenie to może się przydać.Ogólnie reduktor możesz centrować przed przykręceniem wałów napędowych,może to jest bezpieczniejsze,bo bez nich samochód nie ma szans ruszyć.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Super, wielkie dzięki Janusz za wszystkie informacje.
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Nie kombinuj z mechanikiem. Będzie tak:
- aaaa sam nie dał rady to go skroję
- o [cenzura] co te ruskie wymyślili. Po kiego się za to zabrałem
- Panie tu jest wszystko spierniczone i zawsze się będzie trzęsło bo to ruskie g...no
- no, jakoś się udało ale go skasuję za tą robotę.
Będzie się pewnie trzęsło ale mniej "sorry taki masz samochód"
Oczywiście z opisu centrowania to mechanik nie skorzysta bo "instrukcje są dla debili, a ja jestem fachura"
- aaaa sam nie dał rady to go skroję
- o [cenzura] co te ruskie wymyślili. Po kiego się za to zabrałem
- Panie tu jest wszystko spierniczone i zawsze się będzie trzęsło bo to ruskie g...no
- no, jakoś się udało ale go skasuję za tą robotę.
Będzie się pewnie trzęsło ale mniej "sorry taki masz samochód"
Oczywiście z opisu centrowania to mechanik nie skorzysta bo "instrukcje są dla debili, a ja jestem fachura"
Niva `88 1.6 zagazowana
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Cerber67 ma racje.Będzie mniej trzęsło to raz i na nowym przegubie samochód "rażnej" i bardziej płynnie rusza z miejsca.
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Taka prawda, mechanik, nawet jeśli trafi się rzetelny i uczciwy, zawsze będzie patrzył na zegarek, bo następne roboty czekają.
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Panowie
Szybkie pytanie...
zmieniajac przednie sworznie dolne odkrecilem nakretke na piascie. Po wymianie koles mi podokrecal je na max'a udarem. zalozyli mi kolo i gra... ALE zauwazylem, ze teraz kolo jest jakby troche glebiej niz bylo wczesniej i jest zdecydowanie glebiej niz tez z tyłu. Mianowicie na tyle widze ok 4 mm tej zardzewialej tuleji, natomiast z przodu ok 10 mm (tej w ktora dekielek jest wcisniety)
malo tego, z ciekawoscie dotknalem dekielka i byl naprade cieply, z tylu natomiast zimny jak... metal
\
Czy wiec mam calosc poluzowac, gdyz jest za mocno docisniete i padna lozyska czy tez jak slyszalem, "z przodu jest cieple bo sie grzeje od tarczy". dzieki i pozdrawiam
Szybkie pytanie...
zmieniajac przednie sworznie dolne odkrecilem nakretke na piascie. Po wymianie koles mi podokrecal je na max'a udarem. zalozyli mi kolo i gra... ALE zauwazylem, ze teraz kolo jest jakby troche glebiej niz bylo wczesniej i jest zdecydowanie glebiej niz tez z tyłu. Mianowicie na tyle widze ok 4 mm tej zardzewialej tuleji, natomiast z przodu ok 10 mm (tej w ktora dekielek jest wcisniety)
malo tego, z ciekawoscie dotknalem dekielka i byl naprade cieply, z tylu natomiast zimny jak... metal

Czy wiec mam calosc poluzowac, gdyz jest za mocno docisniete i padna lozyska czy tez jak slyszalem, "z przodu jest cieple bo sie grzeje od tarczy". dzieki i pozdrawiam
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Tak, dokładnie.voyt4ss pisze:...
Czy wiec mam calosc poluzowac, gdyz jest za mocno docisniete i padna lozyska ...
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Człowieku, uciekaj od takiego mechanika. Ciesz się, że nie zatarłeś łożysk. Wyreguluj tak jak fabryka każe.voyt4ss pisze: ... Po wymianie koles mi podokrecal je na max'a udarem...
A tak z ciekawości to po kiego odkręcałeś półoś na piaście? Przecież wymiana sworzni jest możliwa bez tego.
Niva `88 1.6 zagazowana
- Lesnydziad
- jestem tu nowy...
- Posty: 79
- Rejestracja: pn cze 13, 2011 7:37 pm
- Lokalizacja: Kraków
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Mam znowuż pytanie odnośnie papierowej uszczelki pod boczną pokrywą skrzyni biegów: Czy zakładając nową trzeba ją posmarować olejem, może towotem? czy założyć na sucho?
Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz
Nie wiem o której uszczelce mówisz, ale na pewno nie zaszkodzi czy to olejem, czy to towotem czy odrobiną silikonu.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości