SJ413 Pęknięte tłoki

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
chadie
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 56
Rejestracja: sob lis 13, 2010 11:23 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Kontaktowanie:

SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: chadie » czw lip 11, 2013 9:42 am

Witam, długo się do tego przymierzałem, ale postanowiłem zabrać się w końcu za remont Sammyego. Już po wyjęciu miski okazało się że są w niej części tłoka i pierścień olejowy. Zdjąłem głowicę, i wyjmuję korbowody. Pierwszy wszystko ok, zdejmuję pierścień, sprawdzam w tulei - ok 1mm luzu, wg mnie przy takim luzie silnik powinien mieć jeszcze sporo życia przed sobą. Wyjmuję drugi tłok - brak fragmentu bocznej ścianki (tylko ścianki, denko, mocowanie sworznia - ok) i brak pierścienia olejowego. Trzeci tłok - jak pierwszy, brak śladów zużycia. Czwarty - wyjmuję, wszystko ok, odkładam na stół a tu kuku, pękł w rękach taki sam fragment jak w pierwszym, z tej samej strony (patrząc od przodu auta to z lewej, od strony kolektora ssącego). Gdyby to były drugi i trzeci, trzeci i czwarty, pewno bym pomyślał że się przegrzał, dziwnie to wygląda, ma może ktoś pomysł czemu do tego doszło? Co może być przyczyną, chciałbym problem wyeliminować. poprzedni remont był robiony ponoć 30.000km temu.
Wiem że auto dostaje po dupie, ale nigdy go nie zagotowałem, moim zdaniem powinien trochę więcej km ukulać. Czekam na sugestie, co zrobić aby na przyszłość wyeliminować takie kuku.
Jutro to dziś, tyle że jutro

Awatar użytkownika
gruszek
Posty: 353
Rejestracja: ndz lis 08, 2009 2:53 am
Lokalizacja: Legionowo

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: gruszek » czw lip 11, 2013 11:04 am

A sprawdzałeś w jakim stanie są wał korbowy i panewki?
A jak gładzie cylindów?
Suzuki Samurai & BMW & Opel & Ford in progress...
_____________________________________

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: N2O » czw lip 11, 2013 11:14 am

Wody czasem nie łyknął?

Ogólnie to szukaj silnika.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
chadie
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 56
Rejestracja: sob lis 13, 2010 11:23 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Kontaktowanie:

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: chadie » czw lip 11, 2013 12:23 pm

Wał i gładzie sprawdzone jedynie metodą "domorosłą" tzn. sprawdzone zużycie panewek głównych i korbowych - w obu przypadkach wyglądają jak założone wczoraj, tuleje sprawdzałem tylko pierścieniami, na zasadzie zdjąć pierścień z tłoka i wsadzić w tuleję, sprawdzić jaka duża przerwa na pierścieniu i czy równomierna na całej długości tulei. tuleje bez rantów i rys. Wiem to nie są dokładne pomiary, ale mogą świadczyć o tym że silnik nie ma jeszcze kosmicznego przebiegu. Silnik nie stukał, nie brakowało mu mocy, trzymał ciśnienie oleju. W pewnym momencie zaczął ostro kopcić na jasno i postanowiłem go rozebrać.
Co do wymiany, wolę silnik robić niż kupić używkę która padnie za 20k km.

Też mi przyszło do głowy czy nie łyknął wody. Może się mylę, ale w takim wypadku największe prawdopodobieństwo że padły by tłoki od pary, 1-4, 2-3.
Jutro to dziś, tyle że jutro

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: N2O » czw lip 11, 2013 3:17 pm

Kup kompletny silnik z wiązką elektryczną(zegarami, stacyjką, kolumną i komputerem) od jimny 1,3 SOHC i zrób sobie przeszczep.

Wątpię aby udało Ci się kupić dobre jakościowo tłoki - chyba że w ASO.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
gruszek
Posty: 353
Rejestracja: ndz lis 08, 2009 2:53 am
Lokalizacja: Legionowo

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: gruszek » czw lip 11, 2013 3:30 pm

N2O pisze:Kup kompletny silnik z wiązką elektryczną(zegarami, stacyjką, kolumną i komputerem) od jimny 1,3 SOHC i zrób sobie przeszczep.

Wątpię aby udało Ci się kupić dobre jakościowo tłoki - chyba że w ASO.
:)21
Bardzo słuszny trop.
Też bym tą drogą poszedł.
Suzuki Samurai & BMW & Opel & Ford in progress...
_____________________________________

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: slavok » czw lip 11, 2013 6:56 pm

kup silnik... przechodziłem przez remont miesiąc temu robiłem go sam, tłoki miałem całe, tyle co zmieniłem pierścienie, panewki na korbach, uszczelniacze,uszczelki + obróbka głowicy i kosztowało to około 850zł... Tobie się rozleciały tłoki więc koszty rosną dość mocno.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

Awatar użytkownika
chadie
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 56
Rejestracja: sob lis 13, 2010 11:23 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Kontaktowanie:

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: chadie » czw lip 11, 2013 7:54 pm

Panowie, z całym szacunkiem, rozmowa schodzi na inny tor. Chodzi mi o powód pęknięcia tłoków, może ktoś z Was przerabiał coś takiego. Jeśli chodzi o remont/wymianę to mam na to inne spojrzenie, dla mnie koszty remontu to jedynie zakup części, robię wszystko sam, mam szwagra pracującego w mechanice precyzyjnej, więc szlify, planowanie itp. za free. Nie będę polemizował o wyższości wymiany nad remontem, chociaż z moich doświadczeń wynika że lepszy remont, nawet jak droższy, powód - wiesz co masz. A jak kupujesz silnik to nigdy nie wiesz w jakim stanie akurat jest ten egzemplarz. Jeszcze za gówniarza raz tak zrobiłem w starym golfie !, efekt - po pół roku remont a silnik miał być "igiełka".
Jutro to dziś, tyle że jutro

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: slavok » czw lip 11, 2013 8:11 pm

To najwidoczniej jakaś wada materiałowa/konstrukcyjna... często się zdarza że tłoki w 1.3 pękają i zawsze pękają w tym samym miejscu, nie koniecznie silnik musiał być zalany wodą, znajomy miał totalną serie, nie topił po dach a i tak tłok pękł.

Co do głowicy, warto też sprawdzić stan prowadnic zaworowych, gniazd zaworowych i uszczelniaczy, głowica to nie tylko planowanie i w wiekowych konstrukcjach może być już wytłuczona.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

<mario>
 
 
Posty: 196
Rejestracja: wt lut 06, 2007 7:09 pm
Lokalizacja: ok. Bełchatowa

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: <mario> » czw lip 11, 2013 8:31 pm

chadie pisze:Panowie, z całym szacunkiem, rozmowa schodzi na inny tor. Chodzi mi o powód pęknięcia tłoków, może ktoś z Was przerabiał coś takiego.
Przerabiałem temat w Swifcie 1.3, też mi "obcięło" tłok poniżej pierścieni. Widać jakaś wada konstrukcyjna bądź materiałowa, mój silnik był z 1997 roku, posypał się trochę po 200 tys. km.
LJ 70

Awatar użytkownika
lukassos
 
 
Posty: 835
Rejestracja: wt sty 18, 2011 11:52 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: lukassos » pt lip 12, 2013 9:41 am

Czyżby takie pęknięcie ? http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ef8 ... 7db88.html
Trzeci cylinder.

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: N2O » pt lip 12, 2013 10:44 am

Ja widziałem silnik z samurai'a w którym na wszystkich tłokach się tak zrobiło, po wymianie tłoków i tak po pół roku silnik padł.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

<mario>
 
 
Posty: 196
Rejestracja: wt lut 06, 2007 7:09 pm
Lokalizacja: ok. Bełchatowa

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: <mario> » pt lip 12, 2013 11:11 am

lukassos pisze:Czyżby takie pęknięcie ? http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ef8 ... 7db88.html
Trzeci cylinder.
Tak to mniej więcej wyglądało, nie pamiętam który cylinder.
LJ 70

Awatar użytkownika
chadie
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 56
Rejestracja: sob lis 13, 2010 11:23 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Kontaktowanie:

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: chadie » pt lip 12, 2013 5:25 pm

<mario> pisze:
lukassos pisze:Czyżby takie pęknięcie ? http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ef8 ... 7db88.html
Trzeci cylinder.
Jakbym widział moje tłoki, czyli wada fabryczna

Swoją drogą ciekawe czy tłoki z Jimny'ika pasują
Jutro to dziś, tyle że jutro

osgood
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 10, 2011 9:51 am
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: osgood » sob lip 13, 2013 11:08 pm

<mario> pisze:
chadie pisze:Panowie, z całym szacunkiem, rozmowa schodzi na inny tor. Chodzi mi o powód pęknięcia tłoków, może ktoś z Was przerabiał coś takiego.
Przerabiałem temat w Swifcie 1.3, też mi "obcięło" tłok poniżej pierścieni. Widać jakaś wada konstrukcyjna bądź materiałowa, mój silnik był z 1997 roku, posypał się trochę po 200 tys. km.
piękny przykład wady fabrycznej tego "papierowego" silnika... a jeśli idzie o remont nie wiem jak w samuraiu ale wiem, że niektóre suzuki mają gładzie cylindrów ceramizowane przez co po szlifie zużywają się błyskawicznie :( chyba zmiana silnika będzie lepsza, może np. 1.6 td :D

Awatar użytkownika
suzi4WD
 
 
Posty: 6773
Rejestracja: pt cze 15, 2012 6:20 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: suzi4WD » ndz lip 14, 2013 10:00 am

Przepraszam bardzo ale w jakim innym miejscu mógłby pęknąć ten tłok?
Płaszcz tłoka dostaje mocno po dupie jak wał bywa często na czerwonym.
Wsadzić od hayabusy, jak podejdą.
:)21
... transporter GV XL7 2.0HDI 6,68l/100km nurza się w zieloność i jak łódka brodzi ...

Awatar użytkownika
chadie
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 56
Rejestracja: sob lis 13, 2010 11:23 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Kontaktowanie:

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: chadie » ndz lip 14, 2013 1:37 pm

A może ktoś wie z czego podejdą?
Nie wiem czy jest sens robić coś takiego, macie jakieś doświadczenia z wymianą tłoków na inne?
Jutro to dziś, tyle że jutro

osgood
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 10, 2011 9:51 am
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: osgood » ndz lip 14, 2013 2:16 pm

chadie pisze:A może ktoś wie z czego podejdą?
Nie wiem czy jest sens robić coś takiego, macie jakieś doświadczenia z wymianą tłoków na inne?
Szczerze wątpie czy to ma sens, ten silnik generalnie jest słaby, trzeba by zmienić pewnie wał blok silnika tłoki i głowice :P no i korbowody tez pewnie przydało by się zmienić co by więcej wytrzymały, ale wtedy można by pomyśleć o turbo :D

ale to chyba lepiej już zmienić na coś mocniejszego w serii

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: slavok » ndz lip 14, 2013 3:38 pm

słaby ? to co reprezentują sobą obecne konstrukcje ? skoro to 1.3 jest słabe, ten silnik nie był konstruowany do takich przeciążeń jakie generują kierownicy za wajchą na 33 calach depcząc w szale gaz w podłogę... więc nie wiem czy stwierdzenie "papierowy" jest dobrym określeniem. Ciekawe który z obecnych "engine of the year" przejeździ 30 lat bez awarii.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

osgood
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 10, 2011 9:51 am
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: osgood » ndz lip 14, 2013 4:05 pm

slavok pisze:słaby ? to co reprezentują sobą obecne konstrukcje ? skoro to 1.3 jest słabe, ten silnik nie był konstruowany do takich przeciążeń jakie generują kierownicy za wajchą na 33 calach depcząc w szale gaz w podłogę... więc nie wiem czy stwierdzenie "papierowy" jest dobrym określeniem. Ciekawe który z obecnych "engine of the year" przejeździ 30 lat bez awarii.
fakt w samcu ten silnik nie ma lekko, ale mam porównanie z choćby silnikiem fire z koncernu fiata :) konstrukcja nie do zdarcia zresztą nadal stosowana i uturbiina obecnie 1.4 multiair generujący bez problemu 200 koni :P a w odmianie 1.2 bardzo czesto naprawde meczony przez uzytkowników cc i sc często z dołożonym turbo wytrzymuje duzo więcej niz to 1.3 suzuki, które jest po prostu delikatne i szybko się zużywa. Nie mówie, że jest bardzo awaryjnym silnikiem, bo bym skłamał po prostu jest nietrwały.

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: slavok » ndz lip 14, 2013 4:14 pm

30 lat bez remontu to mało trwały silnik ? :)21 ostatnio otwierałem swój silnik (1324 z 87 roku) to praktycznie wszystkie elementy trzymają normy serwisowe, tuleje, wał, tłoki itd.
Są konstrukcje mniej lub bardziej udane ale to że suzukowe 1.3 nie znosi uturbienia to chyba już nie wina silnika i nie można stwierdzić, że jest mało trwały - w końcu nikt go nie projektował z zamysłem wrzucania tam turbosprężarki.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

osgood
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: pn paź 10, 2011 9:51 am
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: osgood » ndz lip 14, 2013 4:22 pm

slavok pisze:30 lat bez remontu to mało trwały silnik ? :)21 ostatnio otwierałem swój silnik (1324 z 87 roku) to praktycznie wszystkie elementy trzymają normy serwisowe, tuleje, wał, tłoki itd.
Są konstrukcje mniej lub bardziej udane ale to że suzukowe 1.3 nie znosi uturbienia to chyba już nie wina silnika i nie można stwierdzić, że jest mało trwały - w końcu nikt go nie projektował z zamysłem wrzucania tam turbosprężarki.
Moze trafil Ci sie jakis rarytasik :P moj niestety konczy swoj zywot

a co do uturbienia to watpie by panowie z fiata projektujac jednostke fire 1.2 60 konna zakladali odrazu, ze ktos tam wsadzi turbo i zwiekszy moc prawie trzykrotnie a jednak te silniki to wytrzymują i robią niezłe przebiegi :)

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: Kostuch » ndz lip 14, 2013 5:14 pm

osgood,
Załóż uturbione 1,2 fire turbo z potrojoną mocą i pojedź na jakąś przeprawówkę :)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
RADZILLA
Posty: 375
Rejestracja: pt kwie 22, 2011 4:22 pm
Lokalizacja: Jarocin

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: RADZILLA » ndz lip 14, 2013 5:32 pm

Z Fiata ! Ha ha ha. :)21. No jak nic pudło twoje
LJ 70

Awatar użytkownika
slavok
 
 
Posty: 4611
Rejestracja: sob lis 29, 2008 3:49 pm
Lokalizacja: KWA

Re: SJ413 Pęknięte tłoki

Post autor: slavok » ndz lip 14, 2013 9:43 pm

Kostuch pisze:osgood,
Załóż uturbione 1,2 fire turbo z potrojoną mocą i pojedź na jakąś przeprawówkę :)21

Dokładnie, nie ma co porównywać, całkiem inne warunki pracy, całkiem inny rodzaj obciążeń.
Suzuki Samurai - samurai.org.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości