Rav4 I Gen

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
pamejudd
 
 
Posty: 1420
Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu

Rav4 I Gen

Post autor: pamejudd » czw sty 14, 2016 8:34 pm

Tak z ciekawości: wie ktoś jak skonstruowany jest centralny dyfer i jego blokada w pierwszej Rav4?
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » pt sty 15, 2016 7:53 am

Wie.

Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: Rav4 I Gen

Post autor: jradek » pt sty 15, 2016 9:34 am

Zaciekawiłeś, mnie strasznie. Czy mógłbyś to jakoś tak bardziej opisać, może nawet masz jakiś schemat?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
pamejudd
 
 
Posty: 1420
Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu

Re: Rav4 I Gen

Post autor: pamejudd » pt sty 15, 2016 10:38 am

:)2
rokfor32 pisze:Wie.

Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią :wink:


Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rav4 I Gen

Post autor: Misiek Cypr » pt sty 15, 2016 10:45 am

Automat, czy manual?
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
pamejudd
 
 
Posty: 1420
Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu

Re: Rav4 I Gen

Post autor: pamejudd » pt sty 15, 2016 10:49 am

Manual.
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org

Awatar użytkownika
lbl78
 
 
Posty: 12628
Rejestracja: wt sie 08, 2006 9:43 pm
Lokalizacja: Jordanów/N.Targ

Re: Rav4 I Gen

Post autor: lbl78 » pt sty 15, 2016 12:02 pm

pamejudd pisze::)2
rokfor32 pisze:Wie.

Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią :wink:


Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.
te typy tak mają po prostu krótka skrzynia, mocy to temu nie brakuje :)21
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze

Awatar użytkownika
pamejudd
 
 
Posty: 1420
Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu

Re: Rav4 I Gen

Post autor: pamejudd » pt sty 15, 2016 12:25 pm

Oj, nie brakuje, szczególnie w 3d cabrio ;D
Zastanawiałem się tylko czy tak rzeczywiście ma być i czy silnik się np nie dusi trochę.


Poza tym, jestem zachwycony tym jeździdłem. Podkradam dziewczynie :)
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » pt sty 15, 2016 12:28 pm

Tak ma być. To klasyczne zestrojenie benzyn z tamtych lat - skrzynka zestrojona tak, żeby max prędkość wychodziła w okolicy max mocy napędu. Przyczyną skrócenia przełożeń jest też brak reduktora - zestopniowanie jest więc kompromisowe, żeby w terenie dało się jechać powoli :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rav4 I Gen

Post autor: Misiek Cypr » pt sty 15, 2016 12:29 pm

Pamietaj, ze obroty vs predkosc nie zaleza od mocy, a wynikaja wprost z przelozen I wielkosci kola. Znaczy sa stale dla danego biegu I predkosci.

W automacie jest juz troszke inaczej. Znaczy bardziej skomplikowana sprawa.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: Rav4 I Gen

Post autor: jradek » pt sty 15, 2016 12:39 pm

Ravka ma b krotkie biegi, b elastyczny dol obrotow, mocy jej nie brak. 1400 r/min dawalo na V biegu 55km/h. Na szosowych oponach dalo sie tak jechac. Rokfor, masz jakis schemat?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
apede
 
 
Posty: 3873
Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Kontaktowanie:

Re: Rav4 I Gen

Post autor: apede » pt sty 15, 2016 2:31 pm

Właśnie też mnie to zastanawia. :roll:
rokfor32 pisze:w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią :wink:
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » pt sty 15, 2016 3:27 pm

Schemat czego?

Apede - to jest tak zrealizowane - że napęd na tył idzie nie z wałka zdawczego skrzynki - a z napędu przedniej osi. Czyli już za główna przekładnią skrzyni, jest dołożona przekładnia kątowa, która podwyższa obroty na wał napędowy - a dyfer tylny je ponownie zmniejsza. Dlatemu przełożenie dyfra jest takie samo we wszystkich modelach - bo nie jest ono przełożeniem głównym - a odpowiada przekładni wyjściowej (w skrzyni) na tył. Mechanizm różnicowy centralny różnicuje właśnie tą przekładnię - z koszem satelitów przedniego napędu. Fizycznie wygląda to jak dwa sklejone dyfry ze sobą, gdzie przednia lewa półośka przechodzi wewnątrz dyfra centralnego na przelot, dosyć sprytna konstrukcja.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: Rav4 I Gen

Post autor: jradek » pt sty 15, 2016 3:32 pm

Nic nie rozumiem a coraz bardziej mnie to ciekawi.
Jest:
Silnik
Sprzeglo
Skrzynia biegow
Centraldyfer
Drfry
Naped na tyl powinie isc z cetraldyfra.
Tak idzie?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Rav4 I Gen

Post autor: Misiek Cypr » pt sty 15, 2016 3:59 pm

Nie

jest przednionapedowka.
Od przedniego napedu jest pedzony kolejny dyfer, a od niego tyl.
Nie ma central dyfra, jest intermediate dyfer.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
apede
 
 
Posty: 3873
Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Kontaktowanie:

Re: Rav4 I Gen

Post autor: apede » sob sty 16, 2016 11:21 am

Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.

edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)
Obrazek
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: Rav4 I Gen

Post autor: jradek » sob sty 16, 2016 2:22 pm

apede pisze:Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.

edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)
Obrazek
Mnie też to nie działa. Nie ma takiej chińskiej możliwości, żeby tył był pędzony poprzez coś tam innego niż sprzęgło od przodu.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » sob sty 16, 2016 6:43 pm

Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ... :)21

Realnie jest to bardziej skomplikowane - opisałem wyżej, ale to chyba za bardzo dziwaczne jest, żeby tak opisowo pokazać. Z tego rysunku ostatniego - centralny dyfer ravki jest pomiedzy front drif a transfer box. Normalnie w terenówkach między front drif a rear drif.

Dlatemu własnie w ravce przełożenie dyfra tylnego to nie jest przełożenie główne - to takie samo przełożenie jak transfer box. Przełożenie główne jest wcześniej.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » sob sty 16, 2016 7:11 pm

Lepszych nie znalazłem.

Obrazek

Obrazek
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
apede
 
 
Posty: 3873
Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Kontaktowanie:

Re: Rav4 I Gen

Post autor: apede » sob sty 16, 2016 7:42 pm

rokfor32 pisze:Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ... :)21
:o Bzdury :o Dyfer ma 1 wejście i 2 wyjścia. Sprzęgło ma 1 wejście i 1 wyjście. Nie wiem jak widzisz zamianę jednego z drugim :roll:

Co do drugiego obrazka który wkleiłeś - wychodzi na moje :P
Napęd ze skrzyni biegów idzie na center differential. W nim lewe koło koronowe przenosi napęd na przedni dyfer a prawe na tylny dyfer. LSD spina wiskotycznie oba wyjścia czyli międzyosiowo. W I gen jest chyba mechaniczna blokada zamiast LSD i tyle.

Czyli centralny dyfer jest PRZED przekładnią główną a nie za cbdo :)21
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » sob sty 16, 2016 7:48 pm

Nie. wejście na centralny dyfer to koło zdawcze przekładni głównej. Jedynka na pierwszym rysunku.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
apede
 
 
Posty: 3873
Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Kontaktowanie:

Re: Rav4 I Gen

Post autor: apede » sob sty 16, 2016 7:59 pm

Bazowałem na drugim rysunku. Pierwszy rysunek jest mętny i muszę go przetłumaczyć :)21 ale się nie poddam :)21
Obrazek
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » sob sty 16, 2016 8:23 pm

Tez nie łapię czeskiego :)21 Po prostu wiem jak to w realu wygląda ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: Rav4 I Gen

Post autor: jradek » sob sty 16, 2016 10:03 pm

Mi wychodzi z tego schematu ze ja i apede mamy racje.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Rav4 I Gen

Post autor: rokfor32 » ndz sty 17, 2016 9:42 am

No to popatrz jeszcze raz - ino uważniej :wink:

Ze skrzynki wychodzi wałek zdawczy (nie jest narysowany na schemacie - nie ma go też na tym czeskim rysunku). zazębia sie z kołem zdawczym (1 na czeskim rysunku) - normalnie dla aut fwd przedniego mechanizmu różnicowego - ale w przypadku rawki jest to koło spięte z koszem centralnego dyfra. To właśnie jest PRZEKŁADNIA GŁÓWNA. Czyli najpierw przekładnia główna - potem CD. Dalej napęd jest rozdzielany - lewe koło koronowe CD to kosz satelitów przedniego dyfra - prawe koło koronowe CD to koło talerzowe przekładni transferowej.

Czyli - z centralnego dyfra prędkość wirowania wychodzi juz dokładnie taka - jak prędkość wirowania kół pojazdu (i to jest różnica względem terenówek - w ravce wszystkie trzy dyfry wiruja z taką sama prędkością kątową). Ale - żeby to przenieść na tył - przekładnia transferowa PODNOSI ta prędkość do prędkości wału napedowego - a następnie tylny dyfer (tylna przekładnia) ponownie OBNIŻA do prędkości wirowania kół.

Dlatemu w tym rozwiązaniu dyfer tylny to nie jest przekładnia główna - i ma zupełnie inne przełożenie niż przekładnia główna. Jak pisałem - coś koło 2,6 - przy przekładni głównej w okolicach 4, zależnie od modelu.

Teraz jasne? :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości