Rav4 I Gen
Moderator: Mroczny
- pamejudd
-
- Posty: 1420
- Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
- Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu
Rav4 I Gen
Tak z ciekawości: wie ktoś jak skonstruowany jest centralny dyfer i jego blokada w pierwszej Rav4?
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org
wolvesahead.org
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Zaciekawiłeś, mnie strasznie. Czy mógłbyś to jakoś tak bardziej opisać, może nawet masz jakiś schemat?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
- pamejudd
-
- Posty: 1420
- Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
- Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu
Re: Rav4 I Gen

rokfor32 pisze:Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią
Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.
130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org
wolvesahead.org
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Rav4 I Gen
te typy tak mają po prostu krótka skrzynia, mocy to temu nie brakujepamejudd pisze:![]()
rokfor32 pisze:Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią
Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze
- pamejudd
-
- Posty: 1420
- Rejestracja: ndz lip 26, 2009 7:10 pm
- Lokalizacja: Wioska obok wioski obok Stuttgartu
Re: Rav4 I Gen
Oj, nie brakuje, szczególnie w 3d cabrio ;D
Zastanawiałem się tylko czy tak rzeczywiście ma być i czy silnik się np nie dusi trochę.
Poza tym, jestem zachwycony tym jeździdłem. Podkradam dziewczynie
Zastanawiałem się tylko czy tak rzeczywiście ma być i czy silnik się np nie dusi trochę.
Poza tym, jestem zachwycony tym jeździdłem. Podkradam dziewczynie

130 300Tdi '97, Ghost RS 5700 '05
wolvesahead.org
wolvesahead.org
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Tak ma być. To klasyczne zestrojenie benzyn z tamtych lat - skrzynka zestrojona tak, żeby max prędkość wychodziła w okolicy max mocy napędu. Przyczyną skrócenia przełożeń jest też brak reduktora - zestopniowanie jest więc kompromisowe, żeby w terenie dało się jechać powoli 

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Rav4 I Gen
Pamietaj, ze obroty vs predkosc nie zaleza od mocy, a wynikaja wprost z przelozen I wielkosci kola. Znaczy sa stale dla danego biegu I predkosci.
W automacie jest juz troszke inaczej. Znaczy bardziej skomplikowana sprawa.
W automacie jest juz troszke inaczej. Znaczy bardziej skomplikowana sprawa.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: Rav4 I Gen
Ravka ma b krotkie biegi, b elastyczny dol obrotow, mocy jej nie brak. 1400 r/min dawalo na V biegu 55km/h. Na szosowych oponach dalo sie tak jechac. Rokfor, masz jakis schemat?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Rav4 I Gen
Właśnie też mnie to zastanawia.

rokfor32 pisze:w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Schemat czego?
Apede - to jest tak zrealizowane - że napęd na tył idzie nie z wałka zdawczego skrzynki - a z napędu przedniej osi. Czyli już za główna przekładnią skrzyni, jest dołożona przekładnia kątowa, która podwyższa obroty na wał napędowy - a dyfer tylny je ponownie zmniejsza. Dlatemu przełożenie dyfra jest takie samo we wszystkich modelach - bo nie jest ono przełożeniem głównym - a odpowiada przekładni wyjściowej (w skrzyni) na tył. Mechanizm różnicowy centralny różnicuje właśnie tą przekładnię - z koszem satelitów przedniego napędu. Fizycznie wygląda to jak dwa sklejone dyfry ze sobą, gdzie przednia lewa półośka przechodzi wewnątrz dyfra centralnego na przelot, dosyć sprytna konstrukcja.
Apede - to jest tak zrealizowane - że napęd na tył idzie nie z wałka zdawczego skrzynki - a z napędu przedniej osi. Czyli już za główna przekładnią skrzyni, jest dołożona przekładnia kątowa, która podwyższa obroty na wał napędowy - a dyfer tylny je ponownie zmniejsza. Dlatemu przełożenie dyfra jest takie samo we wszystkich modelach - bo nie jest ono przełożeniem głównym - a odpowiada przekładni wyjściowej (w skrzyni) na tył. Mechanizm różnicowy centralny różnicuje właśnie tą przekładnię - z koszem satelitów przedniego napędu. Fizycznie wygląda to jak dwa sklejone dyfry ze sobą, gdzie przednia lewa półośka przechodzi wewnątrz dyfra centralnego na przelot, dosyć sprytna konstrukcja.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Nic nie rozumiem a coraz bardziej mnie to ciekawi.
Jest:
Silnik
Sprzeglo
Skrzynia biegow
Centraldyfer
Drfry
Naped na tyl powinie isc z cetraldyfra.
Tak idzie?
Jest:
Silnik
Sprzeglo
Skrzynia biegow
Centraldyfer
Drfry
Naped na tyl powinie isc z cetraldyfra.
Tak idzie?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Rav4 I Gen
Nie
jest przednionapedowka.
Od przedniego napedu jest pedzony kolejny dyfer, a od niego tyl.
Nie ma central dyfra, jest intermediate dyfer.
jest przednionapedowka.
Od przedniego napedu jest pedzony kolejny dyfer, a od niego tyl.
Nie ma central dyfra, jest intermediate dyfer.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Rav4 I Gen
Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.
edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)

edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)

loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
Re: Rav4 I Gen
Mnie też to nie działa. Nie ma takiej chińskiej możliwości, żeby tył był pędzony poprzez coś tam innego niż sprzęgło od przodu.apede pisze:Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.
edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ...
Realnie jest to bardziej skomplikowane - opisałem wyżej, ale to chyba za bardzo dziwaczne jest, żeby tak opisowo pokazać. Z tego rysunku ostatniego - centralny dyfer ravki jest pomiedzy front drif a transfer box. Normalnie w terenówkach między front drif a rear drif.
Dlatemu własnie w ravce przełożenie dyfra tylnego to nie jest przełożenie główne - to takie samo przełożenie jak transfer box. Przełożenie główne jest wcześniej.

Realnie jest to bardziej skomplikowane - opisałem wyżej, ale to chyba za bardzo dziwaczne jest, żeby tak opisowo pokazać. Z tego rysunku ostatniego - centralny dyfer ravki jest pomiedzy front drif a transfer box. Normalnie w terenówkach między front drif a rear drif.
Dlatemu własnie w ravce przełożenie dyfra tylnego to nie jest przełożenie główne - to takie samo przełożenie jak transfer box. Przełożenie główne jest wcześniej.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Rav4 I Gen
rokfor32 pisze:Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ...



Co do drugiego obrazka który wkleiłeś - wychodzi na moje

Napęd ze skrzyni biegów idzie na center differential. W nim lewe koło koronowe przenosi napęd na przedni dyfer a prawe na tylny dyfer. LSD spina wiskotycznie oba wyjścia czyli międzyosiowo. W I gen jest chyba mechaniczna blokada zamiast LSD i tyle.
Czyli centralny dyfer jest PRZED przekładnią główną a nie za cbdo

loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Nie. wejście na centralny dyfer to koło zdawcze przekładni głównej. Jedynka na pierwszym rysunku.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Rav4 I Gen
Bazowałem na drugim rysunku. Pierwszy rysunek jest mętny i muszę go przetłumaczyć
ale się nie poddam




loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Tez nie łapię czeskiego
Po prostu wiem jak to w realu wygląda ... 


w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
Mi wychodzi z tego schematu ze ja i apede mamy racje.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Rav4 I Gen
No to popatrz jeszcze raz - ino uważniej
Ze skrzynki wychodzi wałek zdawczy (nie jest narysowany na schemacie - nie ma go też na tym czeskim rysunku). zazębia sie z kołem zdawczym (1 na czeskim rysunku) - normalnie dla aut fwd przedniego mechanizmu różnicowego - ale w przypadku rawki jest to koło spięte z koszem centralnego dyfra. To właśnie jest PRZEKŁADNIA GŁÓWNA. Czyli najpierw przekładnia główna - potem CD. Dalej napęd jest rozdzielany - lewe koło koronowe CD to kosz satelitów przedniego dyfra - prawe koło koronowe CD to koło talerzowe przekładni transferowej.
Czyli - z centralnego dyfra prędkość wirowania wychodzi juz dokładnie taka - jak prędkość wirowania kół pojazdu (i to jest różnica względem terenówek - w ravce wszystkie trzy dyfry wiruja z taką sama prędkością kątową). Ale - żeby to przenieść na tył - przekładnia transferowa PODNOSI ta prędkość do prędkości wału napedowego - a następnie tylny dyfer (tylna przekładnia) ponownie OBNIŻA do prędkości wirowania kół.
Dlatemu w tym rozwiązaniu dyfer tylny to nie jest przekładnia główna - i ma zupełnie inne przełożenie niż przekładnia główna. Jak pisałem - coś koło 2,6 - przy przekładni głównej w okolicach 4, zależnie od modelu.
Teraz jasne?

Ze skrzynki wychodzi wałek zdawczy (nie jest narysowany na schemacie - nie ma go też na tym czeskim rysunku). zazębia sie z kołem zdawczym (1 na czeskim rysunku) - normalnie dla aut fwd przedniego mechanizmu różnicowego - ale w przypadku rawki jest to koło spięte z koszem centralnego dyfra. To właśnie jest PRZEKŁADNIA GŁÓWNA. Czyli najpierw przekładnia główna - potem CD. Dalej napęd jest rozdzielany - lewe koło koronowe CD to kosz satelitów przedniego dyfra - prawe koło koronowe CD to koło talerzowe przekładni transferowej.
Czyli - z centralnego dyfra prędkość wirowania wychodzi juz dokładnie taka - jak prędkość wirowania kół pojazdu (i to jest różnica względem terenówek - w ravce wszystkie trzy dyfry wiruja z taką sama prędkością kątową). Ale - żeby to przenieść na tył - przekładnia transferowa PODNOSI ta prędkość do prędkości wału napedowego - a następnie tylny dyfer (tylna przekładnia) ponownie OBNIŻA do prędkości wirowania kół.
Dlatemu w tym rozwiązaniu dyfer tylny to nie jest przekładnia główna - i ma zupełnie inne przełożenie niż przekładnia główna. Jak pisałem - coś koło 2,6 - przy przekładni głównej w okolicach 4, zależnie od modelu.
Teraz jasne?

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości